ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kiättel  (läst 377 gånger)

2019-02-24, 12:17
läst 377 gånger

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej,

Min ana Bengt Eliasson föddes 1713-12-17 i Hålltorp i Naum (R). Hans far var Tremänning Ryttaren Elias Bengtsson Kiättel och Rangela Andersdotter (död 1758-12-06 i Kettilstorp, Naum).

Jag har inte sett att det finns någon Elias Bengtsson Kiättel i Centrala soldatregistrets databas på internet. Jag förmodar att efternamnet Kiättel är ett soldatnamn, möjligtvis efter Kettilstorp/Kiättelstorp?

Tremänning Ryttaren Elias (Bengtsson) Kiättel förekommer som dopvittne vid ett dop i Ryda (R) 14/12 1716. Barnet föddes i Hålltorp i Naum och fick namnet Märta. Föräldrar till barnet: Regel Carlsson och Margareta Bengtsdotter. Övriga dopvittnen på detta dop var: "Rusthållaren Abraham Andersson i Hålltorp, Sven Carlsson i Nedervara, hustru Annika Jakobsdotter, pigor Cecilia Abrahamsdotter och Elisabeth Bengtsdotter."

Eftersom Elias Bengtsson Kiättel var dopvittne så kan man anta att modern till barnet vid detta dop - Margareta Bengtsdotter - var hans syster. Möjligtvis var även pigan Elisabeth Bengtsdotter en syster till honom.

Pigan Cecilia Abrahamsdotter var dotter till Abraham Andersson i Hålltorp. Hon gifte sig 1719-10-21 i Naum med Korpralen Håkan Andersson Hagman från Fårhaga i Bitterna församling (Laske-Vedum).

Även Elias Bengtsson Kiättel tycks ha haft en koppling till Bitterna församling. I mantalslängden för Österbitterna år 1727 finns han under Skattegården. Möjligtvis har hans hustru Rangela Andersdotter en koppling till trakten (hon kanske är syster till Abraham Andersson i Hålltorp, Naum? Kanske kopplad till Håkan Hagman i Fårhaga i Laske-Vedum?)

Elias Bengtsson med hustru och 6 barn flyttar från från Bitterna till Nedervara år 1729 (Skarstad (R) C:2 (1724-1749) Bild: 87 Sida: 167).

Jag har inte hittat Elias Bengtsson Kiättels dödsnotis, och inte heller någon vigselnotis då han gifte sig med Rangela Andersdotter.

Känner någon till anorna till Elias Bengtsson (Kiättel) och hans hustru Rangela Andersdotter? Troligtvis hade alltså Elias en syster vid namn Margareta (gift med Regel Carlsson), och möjligen även en syster Elisabeth Bengtsdotter.

Om någon kan hjälpa mig att se efter i militärrullorna efter Elias Kiättel vore jag mkt tacksam, jag själv är inte så van att navigera i dessa rullor.

Vänliga hälsningar
Helena Johansson





2023-10-22, 15:15
Svar #1

Utloggad Cecilia Ekholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:12
    • Visa profil
Jag vet inte om du har detta men här är Bengts födelse: Ryda (R) C:1 (1712-1797) Bild 11 / sid 15 (AID: v14241.b11.s15, NAD: SE/GLA/13436)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna