ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fastighetsöverlåtelse på 1600-talet  (läst 576 gånger)

2019-02-20, 18:34
läst 576 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
En av mina anfäder var inblandad i en (eller kanske flera) fastighetsöverlåtelse kring 1600-talets mitt och jag behöver hjälp att förstå transaktionskedjan och vem som sålde och köpte vad. Det är lite snårigt, men jag ska försöka strukturera upp det hela. Några fakta som är klarlagda är att Erik Larsson ägde södergården i Översävne i Västerlövsta socken (Uppland) från sent 1640-tal till sin död 1679. Han var gift med Karin Olofsdotter som var syster till länsman Anders Olofsson i Arnebo (samma socken).


I Simtuna häradsrätt finns på samma uppslag som är från 1650 två mål som berör södergården i Översävne och ovan berörda personer: [size=78%]https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104899_00010[/size] (målen är de första på uppslagets respektive sida som inleds med "Dito"). Som jag förstår dessa mål (sammanfattat på modern svenska):


(Vänstra sidan)
Anders Olofsson har köpt 18 penningland av sin syster Karin och hennes man Erik Larsson har givit sitt samtycke. Anders Olofsson har betalt 100 daler kopparmynt för vilka han har köpt systern och Erik Larsson ett hemman i Översävne i Västerlövsta socken.


(Högra sidan)
Erik Larsson uppvisar ett köpebrev från 1646 där han köpt sammanlagt 4 öresland hus och jord i Översävene. Borgaren i Sala Stad har sålt en del som Erik Larsson betalat med pengar + en stut och en ko. Oluf Hinrichsson har sålt en del "som hans hustru ähr arffallig till" och som betalning har han fått pengar + sågstockar. Sedan följer en passage som jag inte begriper:


"Hwilka) fyra öres landh iordh be:te hemulzman hafwa i wederlagh igen bekommit emot 4 öreslandh i Norrby by the afstå måste, som wälb.ne landzhöfdningens herr Johan ____ bref den 15 Januarij A: 1642 uhtwijsar (dhen dhe) ord (igen) uplåhta Erich Larsson, hans hustru och barn, medhan betalningen fyllest ____ ähr och sedhan för Lagz och Tingz den 22 september A:o 1646 den första gångh upbudat och efter nästa Tinghz____ fullbudat och sedhan uthan klander lagståndet, derför dömde Rätten detta kjöp stadigt och fast för Erich Larsson hans hustru och barn, samma huus och iordh behålla, nyttia och bruuka, som lag säger".


Här är jag inne på "be:te hemulzman" syftar på Erik Larsson och att han bytt 4 öresland i Norrby socken (grannsocken till Västerlövsta). I Övertjurbo häradsrätts dombok hittar jag något som rör detta år 1642, nämligen ett uppbud: [/size][size=78%]https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104925_00070[/size] (se högra sidan där tre hemman om 4 öresland vardera anges vara bytesjord mellan kronan och Erik Nilsson - för det står väl inte Larsson?).

Ungefär vid samma tid (1642) finns ett uppbud i Simtuna häradsrätts dombok som också rör 4 öresland i Översävne och där nämns Norrby socken och en donation: [/size][size=78%]https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104898_00039[/size]


Jag blir inte klok på detta och är mycket tacksam om någon med kunskap och erfarenhet kan förklara detta.


Tack på förhand
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna