ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kaesen  (läst 443 gånger)

2019-02-19, 06:53
läst 443 gånger

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Vill öppna en ny tråd med Kaesen-släkten.
Detta är på min hustrus sida, där en tysk vid namn:
Johan Peter Wilhelm Kaesen född 1833-03-05 i Kettwig Tyskland (ca 20 km NO om Dusseldorf)


Han kom till Göteborg nån gång under 1882, och hade så småningom med sig sina 4 söner:
Julius född 1867-05-03
Wilhelm född 1868-12-03
Edvard född 1870-05-31
Anton född 1874-11-25
Alla pojkarna födda i Munchen-Gladbach


Deras biologiska mor (Christina Simon född 1836 i Cologne, North Rein Westphalia Tyskland) följde troligtvis inte med, då hon inte finns nämnd någonstans i dom böcker jag hittat fadern med pojkarna, och dessutom skall han då ha gift sig med en betydligt yngre kvinna (Emma Dellweg född 1861 i Oberrautenbach bei Dunn i Tyskland) och detta giftermål ägde rum i november 1882 (i Tyskland, rykten från min svärmor säger att han åkte tillbaks och gifte sig med denna kvinna), så troligen dog Christina Simon i Tyskland, men vet ej något alls om detta. Vi har motstridiga uppgifter med vad som berättats i familjen om detta, och vissa rykten säger att hon kan ha varit i Sverige, men inget bekräftar detta i dom handlingar vi hittat familjen i, och det är en hel del böcker dom figurerat i här i Sverige.


Någon som vet hur man kan gå tillväga här för att få lite mera underlag för detta, gärna Christina Simons dödsdatum, för då kan vi antingen bekräfta eller dementera flera rykten, sedan också att komma längre bakåt i tiden för denna släkt vore ju förträffligt.


Allra helst skulle jag vilja ha nåt fadderliknande i Tyskland, alltså en släktforskare som är tysk, som vet hur släktforskning fungerar i Tyskland, och som kan hjälpa mig med vissa dokument som jag ändå hittat, men inte kan tyska språket.


Finns det nån tysk motsvarighet till anbytarforum ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna