ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Perssons i stensjö hustrus fädernegård  (läst 899 gånger)

2019-02-18, 16:56
läst 899 gånger

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej,
I medelstads härads dombok EVIIAAAI:5 b. 260-270 1689-03-20 VT
Handlar om att, Nämndemannen Olof Persson i Stensjö uti dess hustrus omyndiga år bortsålt dess fädernegård Ryd.
Jag tar gärna emot kommentarer om detta mål.
Tyder detta på att Olof Perssons hustru Kerstin kommer ifrån Ryd?


På Dombokskivan står det RYD Listerby , ska inte det vara Ryd Fridlevstad ?det tyder det på om man jämför personerna med MTL. Skriver man Ryd och Fridlevstad på domboksskivan kommer det bara upp ortsnamn som slutar på Ryd , men inte enbart Ryd
Vänligen Aina


2019-02-18, 22:14
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Nämndemannen Olof Persson i Stensjö var anklagad av båtsmannen Jon Samuelsson Härstad i Kättilstorp, Nättraby för att ha bortsålt Jons hustrus fädernegård i Norra Ryd, Fridlevstad (jämför tiondelängd 1660-1669, Fridlevstad LV:1, sid. 58).
Den omtalade Nils Persson i Ryd var sannolikt Jon Härstads svärfar.


Intressant är att på ett ställe omtalas "Olof Perssons fader Olof Bondesson".
Jag menar att det styrker hypotesen att Olof Perssons far var Per Bondesson i Stensjö och att "Olof Bondesson" är en felskrivning för "Per Bondesson".


Tyvärr förekommer det många skrivfel - inte minst gällande namn - och oklara syftningar i domböckerna.

2019-02-19, 09:48
Svar #2

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej,
Tack Jörgen,

Olof Persson Stensjö, står ju med i Fridlevstad LV.1 s.58 1669 (även i "rutan) 1668 i norra Ryd Fridlevstad 3/8. Ägde han den delen då , eller brukade han den endast? Hur kommer det sig att Olof Persson var inblandad i försäljning av Nils Persson 1/6 Norra Ryd.
Aina

2019-02-21, 14:48
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Jag vet inte men kan tänka mig att Olof Persson i egenskap av länsman hade vissa befogenheter och uppgifter kring städslingen av gårdar.



Uppenbarligen var gården och familjen i Norra Ryd svårt ekonomiskt belastade och Nils Perssons änka Sigrid hade kreditorer att taga hand om.


Hemmanet Norra Ryd, liksom flera andra, var förpantat till översten Bertil Nilsson Skyttes (d. 1667) arvingar och Olof Persson framvisade en städjesedel från Bertils son, översten Carl Gustaf Skytte (1647-1717), på hemmanet.


Om Olof Persson ägde eller brukade hemmanet vet jag inte, men i jb 1671 står bl.a. Israel Olsson, sannolikt Olof Perssons son, som bonde i Norra Ryd.


Det finns ytterligare en koppling mellan Olof Persson och familjen Skytte: Olof Persson var åtminstone på 1680-talet frälsebefallningsman åt Bertil Nilsson Skyttes bror, förre landshövdingen i Blekinge och Kristianstad Håkan Nilsson Skytte (1603-1688).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna