Forum > Genetisk genealogi (DNA)

Okänd far - tolkning av DNA-tester

(1/1)

Nicklas Hultgren:
Hej,

Jag söker min farfars (Per Gösta, född 1911-11-30 i Hulan, Askim) okända far. Modern var Gerda Nilsdotter eller Nilsson, senare Hultgren (född 1884-06-07 i Hulan, Askim). Efter pappersstudier som hittills inte gett något har jag nu genomfört DNA-tester, både Y37- och Autosomala. Först verkade de inte ge några användbara ledtrådar, men jag inser nu att jag har fått träff på båda testen på en annan användare. Rättare sagt två stycken, men en av dem lider som jag av en bruten faderslinje nära i tiden. Den andra, som har genomfört ett Y67-test, ligger på det genetiska avståndet 3. På det autosomala är avståndet 4th cousin – remote, 46 shared cM och longest block 12. Denne testperson är anonym på FTDNA (men trädet har ett namn, som troligen är hans. Dottern verkar administrera trädet) men verkar vara född ungefär samtidigt som min farfar eller några år senare.

Han har dessutom lagt upp sitt träd så att jag kan följa hans förfäder bakåt till Lars som dog på Skäfthult i Östad (P) 1734.

Min undran är nu om jag tolkar detta rätt: eftersom träffen är på Y-testet delar den andra testpersonen och jag en eller flera anfäder på faderslinjen. Eftersom vi har träff på det autosomala testet kan de inte ligga alltför långt tillbaka i tiden och följaktligen borde en eller flera av de redovisade personerna i hans träd vara även mina förfäder. Jag kan nu genom att göra ett stamträd av manliga avkommor få en lista där den man som är farfars biologiska far rimligen måste ingå.

Jag vore mycket tacksam om någon som är insatt i ämnet kan bekräfta att mitt resonemang är korrekt och att det bästa är att arbeta vidare i den riktning jag angett ovan.

Vänliga hälsningar
Nicklas Hultgren, Stockholm

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion