ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lomell  (läst 1098 gånger)

2019-02-15, 15:23
läst 1098 gånger

Utloggad Eva Arph Wernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-03-26, 22:55
    • Visa profil
Jag har i min släkt en Brita Catharina (Cajsa) Hindriksdotter Lomell som ska vara född 1751-03-12 i Hallingeberg. Enligt uppgift är hon gift med Lars Granberg (f 1753-12-25 i Locknevi), och de har barnen Carl (mars 1788), Erik (maj 1794) och Lovisa (september 1791). Familjen återfinns i Loftas husförhörslängd 1806-1810.
Jag har helt kört fast i att komma vidare bakåt då det gäller föräldrarna till Brita Catharina/Cajsa Hindricsdotter Lomell, och hoppas därför på att det finns någon annan som har kännedom om en släkt Lomell i trakterna av Ukna eller Hallingeberg. Mycket tacksam för varje ledtråd som kan hjälpa mig vidare!

2019-02-15, 16:04
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej, du ställde samma fråga för drygt 15 år sedan i forumet. Har du följt upp svaret du fick då och i så fall med vilket resultat?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2019-02-16, 11:41
Svar #2

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:00
    • Visa profil
Uppgifter från Smedskivan

Brita Cath. Hindriksdotter dpt 1751-01-05 Ankarsrum, Hallingeberg
Far: Henrik Henriksson dpt 1721-10-22 Hallingeberg, död 1764-01-17 Ankarsrum, Hallingeberg
Mor: Brita Elisabet Persdotter/Petersdotter dpt 1732-01-09 Ankarsrum, Halllingeberg, Död 1776-01-01 Ankarsrum, Hallingeberg
Birgitta B

2019-02-28, 13:44
Svar #3

Utloggad Eva Arph Wernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-03-26, 22:55
    • Visa profil
Hej,
och tack för era svar! I viss mån har jag kollat upp de ”gamla” uppgifterna kring Lomell. Skrev bl.a till landsarkivet i Vadstena, men man kunde där inte med säkerhet säga om uppgifterna var riktiga eftersom den Brita Catharina Hindricsdotter Lomell jag har i mina papper enligt uppgift skulle vara född 1751-03-12, och denna ”andra” (eller om det är samma) Brita Catharina anges vara född i januari.
Det förvirrar mig att Brita Catharina ibland kallas Hindricsdotter/Henriksdotter och ibland Lomell, och jag blir helt enkelt inte klok på om det är en och samma person. Tyvärr är jag inte bra på att läsa gamla handstilar, vilket gör det svårt att med säkerhet uttyda något ur gamla husförhörslängder och liknande. 🙂Min förhoppning stod till att någon eventuellt hade forskat i denna släktgren. Enligt uppgift från Vadstena var Brita Catharinas far Hindrich/Henrik hammarsmed och familjen var bosatt på ”Bruket” och antecknade som ”bruksfolk” (jag saknar tyvärr lokalkännedom om orten, så vilket bruk det är vet jag inte).
Har alltså som synes inte kommit så mycket längre i den släkten, men ska försöka gå vidare via Hindrich/Henrik och se om han verkligen är far åt Brita Catharina. Intressant vore att veta varför hon ibland står angiven som ”Lomell” då inte hennes far verkar ha burit detta namn, men det kanske klarnar med tiden...
Tack för visat engagemang!
Mvh. Eva


2021-12-30, 17:50
Svar #4

Utloggad Marina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 08:11
    • Visa profil
Hej, med bruket menades Ankarsrums bruk. Hallingeberg hörde på den tiden ihop med Ankarsrum. Har själv Lomell i släkten och bor bara 1 mil från Ankarsrum. Hälsningar Marina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna