ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maja Häggbom en karg kvinna  (läst 1228 gånger)

2019-02-05, 14:52
läst 1228 gånger

Utloggad Ejnar Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:05
    • Visa profil
    • Ejnar Ekström
forskar lite på Olof Kihlström gift med Eva Lena Carling och deras ättlingar.
Nu undrar jag en del om Olofs moder. Olof föddes 10/9 1791 i Tÿsktorpet, Björsäter, och modern uppges heta Maja Jönsdotter Häggbom.
Jag kan inte förstå vad som står efter .. Oäkta Son i  .. Är det något svar om fadern? Är 29 moderns ålder?
Har lyckosamt funnit Maja Häggboms eftermäle i Björsäters dödbok [C:4 / sidan 413] "en karg kvinna" som föddes den 2 april 1756 i Grebo socken.
Vad skulle kunna förklara att Olof fått tillnamnet Kihlström och finns det någon mer info om Maja Häggbom? Tacksam för svar, Ejnar Ekström

2019-02-05, 19:54
Svar #1

Utloggad Johan Björkestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 13:19
    • Visa profil

Hej!


Jag har Olof Kihlström som anfader. Enligt dödboken (Loftahammar fs) för Olof är det antecknat att hans far vara en viss Per Kihlström (oklart vad som anges i parentes efter den namngivne fadern men skulle kunna utläsas som präst/prost). Det finns en Per Kihlström i Björsäter vid Olofs födelse som är barnbarn till tidigare kyrkoherden i Björsäter och Yxnerum, Petrus Svenonis Kihlström (1699-1768). Denne Per Kihlström är född i prästgården i Björsäter den 15 januari 1760 och dör i Bersebo, Tjärstad sn, den 13 maj 1801 genom drunkning (felaktigt angiven ålder vid sin död). Fadern till denne Per, och sålunda son till kyrkoherden, är Sven Petri Kihlström, f. 1731 i Yxnerum och död 1811 i Tjärstad.




Hälsningar Johan Björkestrand

2019-02-06, 06:56
Svar #2

Utloggad Ejnar Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:05
    • Visa profil
    • Ejnar Ekström
Jag trodde först att den lille Olof tilldelats efternamnet Kihlström så att säga 'ur luften'. Modern, Maja Häggbom, synes mig ha valt att inte namnge fadern vid dopet 1791.
Kanske efter en överenskommelse med den presumptive fadern?
Mina funderingar nu går så här: Vem eller vilka tilldelade Olof just detta efternamn? Konsulterades modern?
Som jag skrev i går kan jag inte läsa/förstå det som står i Björsäters födelsebok.

2019-02-06, 09:33
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Björsäter C:3, s. 15:
"September
den 10  11 döptes, Pigan Maja a-Jons-dotter-a Häggboms oägta Sohn i Tysktorpet Olof
                   hon war om 29 års ålder, och bekände på [namnet utelämnat]
                   wittnen til dopet woro, Rusthållaren
                   Carl Olofsson i Germundbo, Hustru
                   Anna Maja Anders-dotter i Nässiö,
                   Pigan Ingeri Olofs-dotter i Björ-
                   säters Prästegård."
a--atillagt ovan raden

Maria föddes mycket riktigt 1756 2/4 i Stora Orräng, Grebo sn, dotter till Jonas Persson och Stina Olofsdotter.

I Loftahammar C:5, s. 413 anges att Olof Kihlströms far var prästen Per Kihlström (Olof Kihlström avled 1857 24/9). Denne Per Kihlström var född 1760 15/1 i Björsäters prästgård, son till inspektorn Sven Kihlström o.h.h. Maria Nilsdotter Österberg. Präst var han inte utan tycks endast ha varit hemmavarande son.

2019-02-06, 18:53
Svar #4

Utloggad Ejnar Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:05
    • Visa profil
    • Ejnar Ekström
Tack Bo och Johan. Är överväldigad av all denna information om Kihlströms. När det satt sig vill jag gärna återkomma. Jag har nyligen fått mail från en Kihlström - dna träff - en ung person i Amerika så det finns levande ättlingar därstädes, och jag tänker redovisa alla dessa generationer upp till någon socken i Östergötland - så snart det klarnat med alla leden. Visste ingenting om alla dessa socknar, Grebo, Värna, Yxnerum, Åtvid, Björsäter, Tjärstad - för bara en vecka sedan...
Tack än en gång, och de bästa hälsningar, Ejnar Ekström.

2019-10-13, 20:40
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Björsäter C:3, s. 15:
"September
den 10  11 döptes, Pigan Maja a-Jons-dotter-a Häggboms oägta Sohn i Tysktorpet Olof
                   hon war om 29 års ålder, och bekände på [namnet utelämnat]
                   wittnen til dopet woro, Rusthållaren
                   Carl Olofsson i Germundbo, Hustru
                   Anna Maja Anders-dotter i Nässiö,
                   Pigan Ingeri Olofs-dotter i Björ-
                   säters Prästegård."
a--atillagt ovan raden

Maria föddes mycket riktigt 1756 2/4 i Stora Orräng, Grebo sn, dotter till Jonas Persson och Stina Olofsdotter.

I Loftahammar C:5, s. 413 anges att Olof Kihlströms far var prästen Per Kihlström (Olof Kihlström avled 1857 24/9). Denne Per Kihlström var född 1760 15/1 i Björsäters prästgård, son till inspektorn Sven Kihlström o.h.h. Maria Nilsdotter Österberg. Präst var han inte utan tycks endast ha varit hemmavarande son.
Hejsan
Kom just in på samma ana och hittade denna tråd när jag googlade lite. Jag såg som sagt att det i för Olof Kilhström i dödlängden angavs fadern Per Kilhström (präst). Men jag förstår inte hur ihophopplingen med den hemmaboende sonen Per Kilström i Tjärstad görs? Han är ju inte präst och heller inte boende i Björsäter vad jag kan se.


Vad länkar den angivne fadern till Olof till just denna hemmaboende sonen Per Kihlström i Tjärstad, annat än namnet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna