ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Polis vid bouppteckning/omyndigas rätt  (läst 705 gånger)

2019-02-04, 19:35
läst 705 gånger

Utloggad Nina Lindholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-02-27, 16:22
    • Visa profil
"...döttrar * 3 år och * 2 år gamla hvilka omyndigas rätt härvid bevakades av Poliskonstapelen **.."

Är det en slump eller finns det en anledning att det är en polis? När jag tittar på andra bouppteckningar är det andra yrkeskategorier som 'bevakar de omyndigas rätt'
Jag är en svenskspråkig som forskar på den finska sidan, vilket ibland ställer till det eftersom jag inte kan finska, speciellt inte handskriven.

2019-02-04, 20:29
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Den som bevakade de omyndigas rätt var nästan alltid en släkting.
Vad hindrar att den eventuelle släktingen var polis?
Om du ger en källhänvisning kanske det går att säga mera.

2019-02-04, 20:46
Svar #2

Utloggad Nina Lindholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-02-27, 16:22
    • Visa profil
Tack, efternamnet på den polisen känner jag inte alls igen så det verkar lite konstigt..
Bifogat källa
Jag är en svenskspråkig som forskar på den finska sidan, vilket ibland ställer till det eftersom jag inte kan finska, speciellt inte handskriven.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna