ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: pigan Augusta Johannesdotter född 5/3 1872 i Krokstad  (läst 625 gånger)

2019-02-03, 23:26
läst 625 gånger

Utloggad Christina Westerlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-02-05, 01:34
    • Visa profil
Jag har följt hennes tragiska bana genom flera socknar men i Skee tar det slut. Hon har fått ett oä barn, 30/4 1892, Gustav Werner. Det står både i husförshörsboken och utflyttningslängden i Skee att hon 30/9 1892 flyttar till Strömstad. Men där finns hon inte hur jag än letar. Hur kan hon så plötsligt kunna gå upp i rök? Vad är ett flyttbetyg till Strömstad värt om man beger sig någon annanstans?
Jag har sökt i alla socknar där hon tidigare varit samt i de runt Skee. Även bland fattighjon och dödböcker.
Hjälp! Är så orolig för henne och hennes lille son. Kanske tog hon tåget till Göteborg och vidare till Amerika.
Vad får Gustav Werner för efternamn när fader är okänd? Johannesson?

2019-02-04, 00:59
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 03:11
    • Visa profil
Det skulle kunna vara den Augusta Johansdotter med rätt födelsedata som finns i Lidköping AIIa:5 (1900-1912) Bild 1880 / sid 1578 (AID: v242494.b1880.s1578, NAD: SE/GLA/13330). I så fall tog hon en tur till Norge.

2019-02-04, 13:45
Svar #2

Utloggad Christina Westerlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-02-05, 01:34
    • Visa profil
Nämen helt fantastiskt! Lidköping! Visst är det hon, TACK!
Jag hittade henne faktiskt till slut, och sonen, i Strömstad 1896, fyra år efter flyttbeviset. Var de varit dessa 4 år är fortfarande en gåta. Men de bor i Strömstad till 14/11-99 då hon försvinner till Norge medan sonen som 7-åring blir fosterson hos en torparänka i Skee.
Han bor där till vuxen ålder och blir smed och så småningom byggnadsarbetare i Strömstad. Han gifter sig där men tycks inte få några barn.
Vad som hände hans mamma hade jag aldrig fått reda på utan Anbytarforum. Hon gifter sig i Kristianstad får en son, flyttar till Lidköping med familjen och får ytterligare en son.
Så allt tycks ha ordnat sig ganska bra. Tusen tack igen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna