ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Svensson Blix och hans arv  (läst 679 gånger)

2019-02-03, 13:28
läst 679 gånger

Utloggad Stefan Wikén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2021-12-18, 21:16
    • Visa profil
Olof Svensson Blix (ca1590-1669) var, vad jag förstår, mycket välbärgad. Jag läser att han ägde hemmanet Hovdsjö nr 1 som hade en vidd som omfattade hela hela Nyland socken, ca fyra kvadratmil, eller 36 000 tunnland. När jag så tar del av vad som skrevs när arvet skulle fördelas finner jag från tinget 13-14:e december 1669:
"Effter samptlige Tolffmänz gottfin-nande, om Håffsiö Hemmanet, som Sall: Oluff Swänsson haf:r uhti sin lifztijdh förordnat, att älste brodren Jon Oloffsson skall effterlåtit blifwa uth-lösse dhe andre sine samptl: Syskon, och med arfwingar, Hwilcket Hem-man, samptl: Tolffmän det wärderat hafwe för 80 RD:r uthi gångbart Myntt ??? 4 orth på hwar RD:r dhe samme Pänningar rächte John Olsson Jöns Olofsson handh, effter handen betalla; Men Arfwingarne kunde eij längre Dilationera, än till Midh fasto Dagh, eller der ifrån läggia Interesse på hwarthere quoto medh 6 pro Cento."
Alltså värderas egendomen till endast 80 Riksdaler, vilket i våra dagars penningvärde motsvarar knappt 40 000 kr enligt konsumentprisindex eller en knapp miljon enligt löneindex.
Är det någon klok anbytare som kan reda ut detta för mig?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna