ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: I antavlor på MyHeritage saknas möjlighet att skriva källhänvisning!  (läst 1044 gånger)

2019-01-29, 14:41
läst 1044 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:59
    • Visa profil
Hej
Ibland blir det så tokigt på släktträden på internet, så att man inte vet om man skall skratta eller gråta. Man får matcher och jag själv är mycket noga med att kontrollera via vad som står till buds t ex kyrkböcker av olika slag. Nu senast fann jag att en man Lars Töresson gm Karin Olofsdotter (fadern sägs vara Håll Olof Andersson) i matchningen är det alltså inte Olofsdotter som anges utan Andersdotter? Vilket är det rätta, det gäller ju hela Dalarna (W). Men det blir konstigare ändå. Lars Töresson sägs vara född 1580 oklart var. Han gifter sig alltså med ovanstående kvinna född 1694 från Älvdalen, Näset. Det är en åldersskillnad på 114 år mellan makarna!
Dessutom får Karin Olofsdotter barn under åren 1628 till 1657, det är bara pojkar. Det föds flickor också, 7 st, men där anges inget födelsedatum. Självklart blir jag lite irriterad, men grundfelet är ju att det släktträdet på internet, inte kräver källhänvisning. Var i från har man fått;
1. Lars Töressons födelsedatum? Somliga anger 1600 andra 1580, jag kan inte finna honom säkert, någonstans. Reagerar man inte inför att det är 114 år mellan makarna. Någon har dessutom angivit att Lars Töressons far heter Thor Larsen och modern Sedsel NN
2. Karin Olofsdotter/Andersdotter, vilket är det rätta, patronymikonet, när fadern sägs vara Håll Olof Andersson från Älvdalen, Näset.
Jag vet inte om jag har skrivit i rätt forum. Frågan är tudelad: 1. Hur göra med källor utanför våra "säkra" källor? Strunta i dem, fast det är ju lite spännande också, det kan ju vara rätt, eller hur? Att kunna påverka de stora företagen som "håller" i släktträden på internet, är säkert inte möjligt, men någonstans borde väl man kunna klämma dit källhänvisning, så att man kan gå dit och själv se efter.
Om nu detta inlägg har hamnat fel, går det då att flytta det till rätt?
Med vänlig hälsning
Ewa Karlsson

2020-02-16, 16:55
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2357
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:47
    • Visa profil
Hej Eva


Jag har också kollat på nätet i olika källor om släktforskning och det är inte mycket som har stämt där.


MVH Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna