ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jörgen Krabbes rättegångsprotokoll  (läst 1445 gånger)

2019-01-27, 14:44
läst 1445 gånger

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil
I min forskning efter Söffrens Christensens son Hack Söffrensen, som var ridfogde på Fulltofta gods omkring 1650-talet (det finns fyra födelsenotiser för hans barn då), har jag hamnat i Danmark. Jag undersöker i alla fall om hans samröre med Krabbe fick honom att dra västerut. I A U Isbergs Malmö stads krigshistoria 1676-76 finns ett kapitel om Jörgen Krabbe (fr sid 86). Där kan man läsa följande:

"En sak, som skulle lemna många besvärande omständigheter emot Krabbe och blifva för honom mycket olycksbringande, var Fulltoftasaken. Före krigets utbrott hade nemligen Krabbe till Nicolaus Jonson Cronacker, hvilken vid svenska väldets upprättande inkommit till Skåne såsom kamrerare vid generalguvernementet, å sin svåger Just Höeghs vägnar och med ansvar för försäljningssumman sålt egendomen Fulltofta, men hade Cronacker, då det sedermera blifvit fråga om betalningen, i stället öppnat en process mot Krabbe, hvilken hotade denne med stora förluster. Cronacker behöll emellertid Fulltofta och förblef äfven sedermera, efter Krabbes död, i oqvald besittning deraf. Flera skrifvelser, hvilka Krabbe med anledning af Fulltoftasaken tillsändt åtskilliga personer, bland andra sin förre fogde Hack Sörensen, åberopades sedermera emot honom såsom bevis på hans dubbelhet, enär de ådagalade "en tvetydighet, som ville afvakta krigets utgång".

På sid 103 i samma bok framgår också att liksvepningen skedde i änkan Talles hus med fotnot om hennes far Söffren Christensen. Alltså Hacks syster.

Jag undrar nu om det finns avskrifter på det som rörde Krabbes rättegångar eller information om var man kan läsa.

Hälsningar
Anna-Carin



2019-01-29, 08:29
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Anna-Carin!
 
Ett sånt intressant forskningsämne! Och förhoppningsvis kan jag hjälpa dig med din fråga. Sedan några år tillbaka skriver jag nämligen på en biografi över guvernören Göran Sperling (1630–1691), mannen som dömde Jörgen Krabbe till döden, och under arbetets gång upptäckte jag en tryckt skrift som nog är av intresse för dig. Skriften har denna (allt annat än kortfattade…) titel:
 
”En sandfærdig repliqve imod den falske deduction, som underfundeligen er sammenspunden til at bemandtle den mordiske oc tragœdiske action som Gen. Leutenant oc Vice-Gouverneur i Mallmøe / Baron Jørgen Sperling / Sammesteds lod anrette offver Den Høy-ædle oc Velb: Herre Baron Sl. Jørgen Krabbe den 16. Januarij Anno 1678. Hvor udi findis indført alle oc mod den Sal. Baron anstifftede processis acter oc documenter, fra begyndelsen til enden; tillige med hans svar oc erklæring paa alle de hannem tillagde beskyldninger. Saa vel som ocsaa den falske deduction, som hans forfølgere der paa i trycken haffver ladet udgaa. Altsammen ordentelig forfattet ord fra ord efter originalerne…”.
 
Skriften är på omkring 200 sidor, och som rubriken antyder har man verkligen skrivit av och infört allt som rör målet – stort som smått. Jag har ännu inte haft möjlighet att gå igenom hela skriften, men vid en snabb genomläsning ser jag återkommande Hack Sörensens namn, bland annat på sidorna 74-77 där man kan läsa om ”Hvad de Breffve angaar / som den Sal. Baron tilsckreff Hack Søffrensøn om Camerererens Nicolaus Jonsøns u-retfærdige Gods” och ”de andra tvende Skriffvelser […] hvilcke hand begierer at vide Hack Søfrensøns betenckende om Fultoffte Gaard”. Om du vill kan jag maila dig de bilder jag tagit på skriften, så att du själv kan undersöka om den innehåller något av intresse?
 
Med vänlig hälsning
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-01-29, 10:32
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil
Hej Markus!


Fantastiskt!Så roligt att jag är på rätt väg. Tacksam för mejl  ;)


Hälsningar
Anna-Carin

2022-02-13, 09:25
Svar #3

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-09-30, 22:26
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Hej,

Intressanta upplysningar. Jag har Hacks syster Anne bland mina anor och jag är därför intresserade av all information som finns om denna släktkrets. Värt att märka sig är Fulltoftas ägarelängd; Riksrådet Mogens Henriksen Gyldenstierne blev ägare till Fulltofta i utbyte mot gårdar på Fyn och Langeland 1546, sonen riddaren Mogens Mogensen Gyldenstierne d.ä. var ägare fram till sin död 1618, då sonen Mogen Mogensen Gyldenstierne d.y. övertog fram till sin död 1639, hans änka Sophie Rantzau sålde 1648 egendomen till Iver Krabbe till Jordberga som var Jörgen Krabbes fader.

Söfren Christensen skal enligt historikern Sjöborg ha haft fattiga föräldrar och varit kreatursvaktare på Skabersjö i sin ungdom, något jag tror är en feltolkning av det danska ordet "fehirde" som betyder skattmästare eftersom Söfren var fogde 1606-1608 på Häckeberga. Både Häckeberga och Skabersjö ägdes på denna tiden av friherren (baronen) Holger Jensen Ulfstand och jag tvivlar på at högadeln rekryterade från kreatursvaktare till fogde. När Holger Jensen Ulfstand dog 1609, uppträder Söfren som borgare och fastighetsägare i Malmö och han måste ha disponerat betydliga penningbelop, då han bara några år senare köper Flensburgska huset i Malmö. Söfren blev senare både hospitalsmästare (syssloman) och borgmästare i Malmö, så detta var en person som hade gått på skola i sin barndom.

Orsaken till att jag drar upp detta är att Holger Jensen Ulfstands moder var av ätten Gyldenstierne och om man antar att Söfren var i tjänst hos Ulfstand och hans son Hack tjänade på Fulltofta som ägdes av ätten Gyldenstierne, så börjar det skimta ett mönster. Holger Jensen Ulfstand ärvde Häckeberga efter sin farbroder som hette Hack Holgersson Ulfstand, och Hack är inte något vanligt namn bland allmogen i Skåne. Även förnamnet Tale återhittar vi i ätten Ulfstand och det är heller inte något vanligt allmoge-namn. Så att det finns någon slags förbindelse här genom tjänsteförhållandet, är ganska säkert.

MVH
Mats Carlin

2022-02-13, 12:06
Svar #4

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-09-30, 22:26
    • Visa profil
    • www.carlin.no
En märklig observation till:

Flera av Hacks barn kallas Skovgård eller Schougård. Holger Jensen Ulfstands hustru var Anne Hansdatter Skovgaard til Gundestrup, född 1569 i Holbæk i Randers, död 21.juli 1645 i Malmö. Ett märkligt sammanfall?

MVH
Mats

2022-02-18, 14:24
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil
Hej Mats!


Roligt att se ditt inlägg. Jag har också undrat över Söffrens bakgrund och till varför sonen döptes till Hack. För tillfället ligger min forskning om Söffrens barn nere. Trevligt att ha hittat en själsfrände. Hack har ju avpolletterats som död 1642, så vägen till Krabbes protokoll har varit väldigt krokig.


Hälsningar
Anna-Carin

2022-02-18, 19:02
Svar #6

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-09-30, 22:26
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Hej Anna-Carin,
Trevligt med gemensamma intressen  8)

Söfren Christensen och hans hustru är också inblandat i jesuit processerna 1624 i Malmö mot den flamländske handlande Arnold Weisweiler, hans hushållerska och hennes syster.

Källa: Oskar Garstein: Rome and the Counter-Reformation in Scandinavia: The Age of Gustavus Adolphus.

Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna