ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Register över tillfälliga arbetare?  (läst 862 gånger)

2019-01-26, 23:11
läst 862 gånger

Utloggad Dan-Erik Joelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-03-07, 22:16
    • Visa profil
Jag undrar var man kan söka efter en person som inte dyker upp i husförhörsprotokoll och inte i in- och utflyttningsprotokoll, men som jag är säker på befann sig på ett sågverk i byn.

Hur och var registrerades tillfälliga arbetare (till exempel säsongsarbetare, rallare och flottare) på en ort, tro?

Konkret försöker jag koppla Johan Redin Johansson (1875-1959) från Gunnarp till arbetsplatsen Göllingstorps gård (Fagerås) i Kinnarumma, där en Herr Molander 1898 startade upp en ångsåg. Verksamheten flyttades till Fritsla 1901.
Denne Molander ska ha delägt sågverket i Fegen innan han startade ångsågen i Kinnarumma (jag vet tyvärr inte hans förnamn).

Johan Redin Johansson var kantsågare och har efterlämnat ett brev i Kinnarumma, så kopplingen finns: Gunnarp-Fegen-Molander-Sågverk-Kinnarumma. Det enda jag inte kan hitta är hans namn på på något folkbokföringsdokument i Kinnarumma.

Har någon tips på var jag kan leta? 

2019-01-27, 03:56
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
I allmänhet registrerades de bara i de kyrkböcker (och mantalslängder) där de var skrivna. Undantagsvis finns där en notering om att de arbetar på annan plats. I Gunnarp AIIa:1 (1895-1911) Bild 2590 / sid 247 (AID: v565906.b2590.s247, NAD: SE/LLA/13123) står att han arbetar i Lådfabriken, räcker inte det och brevet?

2019-01-27, 11:09
Svar #2

Utloggad Dan-Erik Joelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-03-07, 22:16
    • Visa profil
Tack Leif.

Det räcker en bit på vägen.

Brevet saknar helt datering, så det skulle vara intressant att veta när han befann sig här och när han gav sig av. Enligt husförhörslängderna, i Gunnarp, så byter han bostad 7/11 1898 och efter två år (13/11 1900) så skrivs hans mor in på samma adress (så gissningsvis bör han varit hemma senast då och hjälpt till med flytten).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna