ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: MANTALSLÄNGDER  (läst 1295 gånger)

2019-01-21, 16:37
läst 1295 gånger

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Jag läser mantalslängder för byn Östbjörka i Rättvik, som inte ger särskilt mycket information annat än antal män, hustrur, söner, döttrar, mågar, sonhustrur, pigor, drängar, förlamade och soldater.  Och dessutom skiljer uppgifterna en del år från år för de olika bönderna.
När jag jämför namnen i mantalslängderna för 1674 med husförhörslängden för ca 1674 stämmer inte namnen.  Det fattas flera namn i mantalslängden. 
Vad var kriterierna för att finnas med i mantalslängden ?
UndrarElse-Marie Dyrsmeds


2019-01-21, 17:33
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Detta är nog inte något direkt svar på din undran, men jag tror inte att jämförelse mellan husförhörslängd och mantalslängd är så lycklig att göra. Det var ju prästen som skrev husförhörslängderna och folk från häradsskrivaren, som skrev mantalslängderna, se här vad som står i Wikipedia.  https://wiki.genealogi.se/index.php?title=Mantalsl%C3%A4ngd


Med vänlig hälsning Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2019-01-22, 14:48
Svar #2

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Tack för ditt svar och jo, jag vet att det är olika personer som upprättar längderna, men eftersom det är betydligt fler "gårdar" i hfl än i mantalslängderna, så kan man ju inte låta bli att undra.  Var det bara de med de största markerna, som kom med i mantalslängderna ?
MvhElse-Marie

2019-01-22, 22:43
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
De personer som inte finns med i de tidiga mantalslängder du tittat i kanske inte behövde betala skatt. Här en artikel om mantalslängder:
https://slakthistoria.se/slaktforskarskolan/mantalslangder-nast-bast-efter-kyrkbockerna

2019-01-23, 07:13
Svar #4

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Tack för svaret.  Skall bli intressant att läsa det !!MvhElse-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna