ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fjärås födelsenotis  (läst 516 gånger)

2019-01-21, 13:34
läst 516 gånger

Utloggad Ido Leden

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 564
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:36
    • Visa profil
Till Hanse/Hans (jag fick av någon anledning inte upp någon posta/svara ruta, därför svar genom upprepande av ämnet)
Tack för värdefull hjälp!  Jag såg i FB att det föddes en Andreas denna dag, men läste födelseorten till sannolikt Kungsbacka. Av Andreas notis för giftermålet framgår att han bör vara från Vassbacka, så jag insåg inte att det fanns anledning till eftertanke. I HFB (husförhör 1773) under Vassbacka finns det mycket riktigt en Andreas född denna dag, Fjärås AI:1 (1755-1783) Bild 42 / sid 33. Fadern heter Anders Månsson, INTE Eriksson, och modern Maria Andersdotter.  Min bedömning är att prästen skrivit in fel efternamn i födelsenotisen. Håller du med? Ido L

2019-01-21, 17:13
Svar #1

Utloggad Hans Emanuelsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:52
    • Visa profil
Hej!


I födelsenot står mycket riktigt Eriksson det är nog som du säger en felsk av präst, har sökt i vigselreg
finner inte där någon Eriksson,men därimot Anders Månsson och Maria Andersdotter vigda
1765-06-30 Vassbacka
Och det är med all säkerhet Andreas f1768-09-05 som är rätt för i AI:4 1806 s 88 flyttar han fr
Vassbacka till Myra viket stämmer bra med vigsel 1806.


Ha de bra
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna