ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wypa/Wiipa Thomas, f. 3.9.1752, Övertorneå - Thomas Lönbom, f. 1757  (läst 905 gånger)

2007-02-17, 22:18
läst 905 gånger

Jaana Kallio

Jag söker uppgifter om Thomas Wypa/Wiipa, f. 3.9.1752 i Matarengi, Övertorneå. Hans föräldrar var Thomas Tomasson Wypa (kanske en avskedad soldat?) från Matarengi och Anna Carlsdotter Jatko-Skomakare fr. Tärendö, Pajala. Thomas hade brodern Erik, f. 1750 och systern Anna Caisa, f. 1754.  
 
Kan Thomas Wypa vara samma person som “ynglingen Thomas Thomasson Lönbom”, som antogs 23.2.1767 till volontär vid Västerbottens regemente, roten 11, Karungi 102? Enligt soldatrullan 1768 vad Lönbom  då 17,5 år, dvs född vid 1750-51. Han erhöll “på begäran” avsked från kompaniet 1776. Senare källor på finska sidan ger honom födelseåren “1757 i Övertorneå” eller “Torneå”
 
Om Thomas Lönbom var faktiskt född i Ö-å (det finns en skymt av osäkerhet här!), så är Thomas Wipa, f. 1752, den enda mögliga gossebarnen i denna socken. [En annan Thomas Thomasson var född i juli 1759, men han skulle ha varit för ung till volontär år 1767.]  Jag har gått igenom födelseboken i Nedertorneå och Torneå staden, men Thomas Lönbom var inte född där.
 
Jag är tacksam för allt information angående båda dessa Thomas!  
 
I en äldre tråd (Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Socknar: Hietaniemi: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-30 ) talas det om soldaten Tomas Tomasson Wiipa i Övertorneå år 1748. Kanske är Wiipa här soldatsnamn och har ingenting att göra med släkten Wiipa?
 
- Jaana -

2007-02-18, 08:45
Svar #1

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej Jaana,
Tomas Tomasson var indelt rotesoldat för roten nr 54 Wippa (Viippa) i Alkkula by från juni 1747 till juni 1748. Han ska ha varit född ca 1728. Ham var dock inget knektämne och kasserades alltså redan efter ett års tjänst. Det sägs i rullan att han var fallen i brott och hade dessutom mistat två tår.
Wippa i detta fallet var alltså ett soldatnamn, vilket dock var uppkallat efter hemmansnamnet Viippa. Den ålderdomliga stavningen i kombination med språk- och uttalsförbistringar, gav soldatnamnet Wippa, ibland Wiipa.
När jag tidigare försökt spåra soldater kring Niemis by noterade jag att Anna Kaisa Tomasdotter (1754-1804), som var gift med en Frisk, var dotter just till denne Tomas Tomasson och Anna Karlsdotter. Jag fann någorlunda enkelt att hon hade syskonen Maija f. 1764 och Olof f. 1768. Däremot har jag tyvärr inga uppgifter om den Tomas f. 1752, som du frågar efter.
 
Du skriver att “ynglingen Thomas Thomasson Lönbom” antogs 23.2.1767 till volontär för roten 11, Karungi 102? Menar du då att han redan hette Lönnbom när han värvades till roten nr 11?
Roten nr 11 var Rödhår eller Törnblad, stationerad i Vuono by.
Roten nr 102 var Trumpetare i Karunki.
Medan roten nr 101 var Lönnbom, också den i Karunki by.
 
Som jag ser det - på den skrivning du gör - så hette han redan Lönnbom när han antogs till soldat 1767. Dock blir jag inte på det klara med på vilken rote han verkligen blev soldat?
 
Tyvärr har jag mina mikrokort rörande Västerbottens regemente nerpackade, så jag kommer inte åt dem nu för att kunna kontrollera dessa uppgifter. Jag tittar på andra papperskladdar jag gjort tidigare.
 
Hoppas någon annan kan bringa klarhet.
 
Hälsar
ST
Luleå

2007-02-18, 10:30
Svar #2

Jaana Kallio

Hei!
 
Jag har undrat om han var Lönbom redan då han värvades. Men jag rör här i mörkheten;)  på grunden av uppgifter av en annan forskare 30 år sedan.
 
Här är vad jag har:
“Den 23 februari 1767 antogs till volontär vid Västerbottens regemente, 1. majorens kompani, 11 roten, Karungi no 102, ynglingen, västerbottningen, Tomas Tomasson Lönbom, att göra pipartjänst.  
Han uppgavs år 1768 vara 17? år och ogift.”  
 
“1774: Röhår, Thomas Thomasson gör pipartjänst. Den 30 sept. 1771 befordrad till 2:e trumslagare med indelning vid companiet (Kempe).”
 
“1776: Den 26. Jan. erhöll 2:e trumslagare Thomas Kempe på begäran avsked.”
 
“Källa: Västerbottens infanteriregementes generalmönterrullor 1768, 1774, 1776. Kungl. Krigsarkivet, Stockholm.”
 
Den här låter inte alldeles korrekt, eller hur, men jag har inte haft möjligheter att verifiera dessa uppgifter i Sverige.
 
Denna Thomas Lönnbom/Rödhår/Kiempe flyttade sitt liv omkring Finska Österbotten, och det finns massor av uppgifter av honom. Men hans ursprung syns vara jätte svårt att spåra upp. Och nu måste jag även rätta min egen text efter jag kollat mina papperna noggrannare: endast i Nordmaling 1783 sägs han vara “ifrån Övertorneå” (med födelseåren 1757).  På finska sidan (Nykarleby 1785 - Alahärmä 1807) antecknas han vara född “1757 Torneå”. Kanske har den här någon betydelse?
 
Suurin kiitoksin!
- Jaana -

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna