ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: sammanfoga flera versioner av databaser?  (läst 951 gånger)

2019-01-20, 02:45
läst 951 gånger

Utloggad David Rylander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 01:13
    • Visa profil
Jag har precis börjat gräva i min fars släktforskning och har börjat bena ut hans släktdatabas. Jag har kommit en bit själv med att lägga till personer och data.

Nu har jag hittat en annan version som är nyare än den jag utgått ifrån bland röran av filer jag samlade ihop från cdskivor, disketter och usbminnen på en hårddisk för femton år sedan.
Jag har gjort såpass mycket själv så att jag inte vill börja om från den nyare databasen utan jag vill lägga till min data och ändringar till den versionen..

Av någon anledning så har personerna olika ID-nummer i de båda versionerna så om jag bara slår samman databaserna så ser Gramps inte personerna som samma.
Kör jag "find possible duplicates" så får jag upp en lista på matchningar som kan vara samma person. De matchar nästan alltid.
För varje par som kan vara en dubblett, nästan 4000st här, så får jag klicka upp en ruta och välja vilken som ska vara master. Det kommer att ta veckor...

Jag provade också addonen "Import & Merge tool"
Där fick jag sitta och leta igenom matchande databasposter och välja de jag vill importera. Det var tiotusentals poster att skrolla sig igenom...

Har ni någon lösning på hur jag kan få ihop mitt arbete med den nyare databasen?

2019-01-20, 05:55
Svar #1

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Jag har haft ett liknande problem då jag hade olika versioner av databaser.  Skillnaden var dock liten och jag använde rapporten "Database Difference Report" för att hitta den. Det är en addon-rapport man får installera. Kanske det fungerar för dig?

2019-01-20, 12:18
Svar #2

Utloggad Anders Ardö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 15:37
    • Visa profil
Har ni någon lösning på hur jag kan få ihop mitt arbete med den nyare databasen?

Du borde kunna använda openRGD https://rgd.dis.se/
Den kan identifiera och slå samman personer i olika databaser. Och du får möjlighet att själv korrigera de tveksamma person-matchningarna.
Ladda in dina bägge databaser som Gedcom-filer, matcha dom, slå samman dom och exportera resultatet som en ny Gedcom-fil.

2019-01-21, 22:33
Svar #3

Utloggad David Rylander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 01:13
    • Visa profil
Tack båda.

Jag har försökt matcha min arbetsdatabas med pappas nyare på alla möjliga sätt nu men vare sig den som anders.ardo tipsade om (tack, den kan komma till användning framöver) och andra verktyg jag hittat på nätet har fattat att det är samma personer i de båda filerna... Jag har lagt en hel eftermiddag på att försöka matcha upp filerna med olika diff-program utan att få till något utan massiv arbetsinsats.

Sen körde jag en jämförelse mellan min databas och den första backuppen jag gjorde när jag importerat pappas gamla db med DDR addonen dstahlberg tipsar om.
Nu fick jag en fil med alla ändringar jag själv gjort. En ganska överkomlig lista.

Jag gick igenom listan och taggade alla personer, platser, noter osv. Det gick snabbt med ID-numren.
Jag exporterade en gedcom med taggen som filter som jag sedan kunde importera i den nyare databasen jag vill fortsätta på.
Fixade en kort lista med dubletter och är nu i synk!

Hittar jag en ännu nyare databas i någon gömma så går allt på en timme nästa gång...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna