ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personer på gruppbild Valinge / Rolfstorp 1888-1891 Efterlysning  (läst 526 gånger)

2019-01-14, 14:49
läst 526 gånger

Utloggad Svante Wahlström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 15:54
    • Visa profil
Hej
Jag vet att min morfar Johan Albin Carlson född i Holma i Källsjö 1872-05-20 från hösten 1888 till hösten 1891 arbetade som dräng på gården Säm 6 i Valinge församling.


Jag har ett fotografi (gruppfoto) som med tanke på hur gammal min morfar ser ut att vara på bilden bör vara taget någon gång under den tid han arbetade på Säm 6 i Valinge. (Det var ju inte så långt till Rolfstorp och han hade runt 1886-1887 arbetat på gården Falkas i Rolfstorp så personerna på bilden kan ju komma från Rolfstorp också.)


På bilden ser vi nio män som ser ut att vara i åldrarna 16 - 30 år. Min morfar Albin står i bakre raden näst längst till höger i bild.


MEN VILKA KAN DE ANDRA VARA OCH VARFÖR TOGS BILDEN.


Min morfar emigrerade till Amerika i november 1891 när han var 19,5 år gammal, och jag har haft tankar på att det skulle kunna vara reskamrater på resan dit, men morfar ser inte riktigt ut att vara 19,5 år på bilden, snarare 17 år.


Jag har det fotografi som togs i samband med Albins konfirmation, men på gruppbilden är han helt klart äldre, även om han har på sig samma kostym som han hade på sig när konfirmationsbilden togs. 


Det finns inga uppgifter om fotograf, personer eller några som helst andra ledtrådar på fotografiet i fråga.


ÄR DET NÅGON SOM KÄNNER IGEN NÅGON AV DE ANDRA ???


Undrar Svante

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna