ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Nils Johansson 1794 Felaktig födelseuppgift?  (läst 646 gånger)

2019-01-12, 17:12
läst 646 gånger

Utloggad quota

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 10:11
    • Visa profil

Hej!
Jag har en Nils Johansson/ Jansson med fel födelseuppgift angivet i böckerna. Enligt dem ska han vara född 1794-09-18. Min Nils dör 1847-01-23 i Ekelund under Ekerum.


Den Nils som finns i fb på det datum som anges på Nils är fel person. Den personen flyttar till Döderhult och gifter sig där.
Jag har kollat upp var alla Nils med efternamn Jansson, Jonsson, Johansson, Jönsson och Jacobsson som finns i fb för Misterhult mellan 1790-1799 och var de tar vägen. Jag har följt dem tills de dör, gifter sig eller flyttar från församlingen.
Jag kan dock inte spåra Nils Johansson f. 1794-12-08 i Lilläng. Efter detta har jag gått igenom alla Nils Jansson, Jonsson, Johansson, Jönsson och Jacobsson som finns i AI:1, AI:2a och AI:2b och följt dem på samma sätt. Men Nils i Lilläng går fortfarande inte att spåra. Så jag jag gick igenom hfl igen med koncentration på födda 1794-12-08. Men det finns ingen i hfl född då. Inte heller finns han med i db fram till 1817. Så om han inte lämnat socken har även han fel födelsedatum senare i handlingarna. Hans föräldrar dog när han var 6 år (bou saknas). Nu undrar jag om det kan vara min Nils som födds i Lilläng. Någon som vet mer om honom.


Min Nils finns 1815 i Kolhorva, Men tidigare har jag inte kunnat spåra honom.
Tacksam om någon vet mer.

2019-01-13, 02:01
Svar #1

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5117
  • Senast inloggad: 2019-05-21, 23:11
    • Visa profil
Nils Johansson är född i Misterhult 1794-09-18 i Piggstorpet. Se Tuna AI:7 sid 143
Han flyttar från Misterhult 1819 till Näshult, Tuna

Om det är så att din Nils dör i Ekerum, Misterhult 1847, så är du ute efter en helt annan person.
Han heter Nils Jönsson (inte Johansson!) och bör vara född ca 1807-1808.

Jönsson, Nils
Brukare, Gift (ålder: 38 År)
Ekerum
Död 23/1 1847 i Misterhult (H)
Begravd 2?/1 1847 i Misterhult (H)
Dödsorsak: Nervf.
Källa: Misterhult C:5, C:6
 
Det kan vara den här Nils Värt att kolla!

Nils
Född 20/3 1807 i Kopparmåla, Misterhult (H)
Far
Nilsson, Jöns
Mor
Nilsd., Stina
Källa: Misterhult C:4


Ta en till på Misterhult AI:5b sid 106.
Jag har inte hitta någon felaktig födelseuppgift!


Birgitta B





Birgitta B

2019-01-13, 13:50
Svar #2

Utloggad lincopensis

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5825
  • Senast inloggad: 2019-05-21, 22:08
    • Visa profil
Den eftersökte Nils Johansson har uppenbarligen fått ett felaktigt födelsedatum i hfl i Misterhult och Tuna. Den Nils som föddes 1794 18/9 i Piggstorpet flyttar senare med familjen till Döderhults sn, där föräldrarna blev brukare i Stora Hycklinge och där denne Nils gifte sig 1820 14/10 med Anna Cajsa Söderberg. Dessa personer återfinns i Döderhult A I:3, s. 144.

Nils Johansson kom 1819 som dräng till Skälshult, Skälsebo ägor, Tuna sn, där han bodde under några år. 1822 4/6 gifte han sig där med Margareta Nilsdotter, född 1792 26/6 i Björnstorp, Duvekulla ägor, Tveta sn. Hon avled 1847 26/1 i Ekelund, Ekerums ägor, Misterhults sn. Även Nils ser ut att ha avlidit 1847, men han finns inte i dödboken, såvida han inte är identisk med den man som i dödboken 1847 25/1 kallas inhyseshjonet Nils Johan Magnusson i Ekerum, 52 år gammal - ingen person med det namnet återfinns i Ekerum och dess torp i hfl. (Den Nils Jönsson som Birgitta skriver om har inget med den här frågan att göra.)

I Ekelund återfinns (Misterhult A I:5b, p. 110) även Nils och Margaretas barn Carl Johan, född 1822 4/6 i Skälshult (obs. att han i alla hfl har fått felaktigt födelsedatum, 1822 5/2, då en annan gosse med samma namn föddes på Skälsebo ägor), och Stina Lisa, född 1825 30/3 i Skälshult. Stina Lisa anges ha flyttat till Västrums sn 1846, men jag har vid en hastig kontroll inte återfunnit henne där.

2019-01-14, 14:32
Svar #3

Utloggad quota

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 10:11
    • Visa profil
Hej igen!
Jo, det är den Nils som lincopensis skriver om som jag försökt spåra. Min Nils fanns i Kolhorva 1815 då han flyttar till Jonas Olofsson i St.Fjälltorp (AI:1 sid 66). 1816 står han noterad med Anders Janssons familj i Snarås, men där finns en not om att han är hos Jonas Olofsson i St.Fjälltorp (AI:1 sid 40). Anders Jansson med familj flyttar 1816 till Kolhorva. Flyttar Nils under 1816 med Anders då till Kolhorva igen? Det framgår inte klart men verkar så. 1818 flyttar Anders Jansson med familj till Boda och då är iaf Nils med dit (AI:2a sid 164). Men tiden före detta tycks mig svår att få ordning på. Men han verkar ha stark koppling till Anders Jansson.

Det är ett gissel när födelse uppgifterna är felaktiga. Det var därför jag försökt att följa alla andra Nils i socknen med födelse tid runt den uppgivna. Men det har ju inte hjälp. Och det var också därför jag undrade om någon visste något om Nils som födds i Lilläng.

2019-01-15, 06:38
Svar #4

Utloggad malina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 06:31
    • Visa profil
Eftersom Du har letat länge så kommer jag med en vild gissning.
Johan Andersson o Maria Nilsdotter i Blomsterhult; barn Nils, Anders,Petter, Stina och Johan som är 16 år när fadern dör 1792

2019-01-15, 09:05
Svar #5

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5117
  • Senast inloggad: 2019-05-21, 23:11
    • Visa profil
Stina Lisa flyttade till Rössle, Gladhammar, där hon födde en son Johan Peter 1847-10-23. Hon återfinns som gift i Gladhammar AI:12 sid 347.
Birgitta B

2019-01-15, 11:01
Svar #6

Utloggad quota

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 10:11
    • Visa profil

Malina det är inte rätt Nils som födds i Blomsterhult som är min Nils. Men det är den Anders som han sedan är dräng hos. Och tycks flytta med.


Birg: Stina Lisa har jag koll på.

2019-01-16, 07:57
Svar #7

Utloggad malina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 06:31
    • Visa profil
Du skriver om Nils i Lilläng. Han är född 17941208 och hans föräldrar är Johan Persson och Kajsa Christiansdotter. De gifte sig 17751105. Det är Kajsa som kommer från Lilläng. Hon är född där 17501210. Kajsa dog i Lilläng 18000317 och Johan 18000331 båda i hetsig feber.
Men frågan är ju vem som tog hand om Nils. Om han då kom till Kolhorfvan!

2019-01-16, 08:21
Svar #8

Utloggad quota

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 10:11
    • Visa profil

Malina: Det är det jag också har funderat på. Eftersom jag inte har kunnat följa honom vidare och inte hittar någon Nils i hfl född 17941208. Om han då blev min Nils med uppenbart fel födelsedata i hfl.


Eller om Nils från Lilläng flyttade till annan socken. Tänkte om det var någon annan som säkert visste att det inte kan vara min Nils.

2019-01-16, 10:40
Svar #9

Utloggad malina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 06:31
    • Visa profil
Det brukar ju vara dopvittnena som får gå in för föräldrarna. Här var dopvittnena Johan i Gölehorfva och Sven Berg.
Johan i Gölehorfva är Johan Christiansson f i Lilläng 17540422 och gift med Sara Andersdotter. De finns inte kvar i Gölehorfva.


Sven Berg är död men änkan Brita Johansdotter bor i Åkrok och har sonen Sven f 17941114. Denne Sven blir den nye Sven Berg och gifter sig i Tuna 18151222.


Är det något som väcker tankar?

2019-01-16, 13:48
Svar #10

Utloggad malina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 06:31
    • Visa profil
Upptäckte att det fanns ett ställe till som hette Gölhorfva under Tjustgöl.
Johan Christiernson finns där. Det finns en BOU där men ingen lösning på problemet.

2019-01-18, 13:29
Svar #11

Utloggad quota

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 10:11
    • Visa profil
Jag har nu tittat lite på faddrar till Nils barn och kan fortsatt se att det finns kopplingar till Blomsterhult. Men om det beror på att Nils är släkt med folket där eller om det beror på att han kanske varit fosterson hos Anders Jansson, och där med skapat kopplingar dit kan jag inte svara på.

2019-01-19, 14:54
Svar #12

Utloggad malina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 06:31
    • Visa profil
Anders Jaensson gifte sig i Västrum med Anna Lotta Andersdotter. Hon var dotter till Anders Andersson och Anna Trulsdotter. Hon var född 1769 i Misterhult.
Om man tittar på Västrum AI: 6 sidan 78
Där står en son Jaen f 17920808 och i anteckningar läser jag; flyttar till Anders ? 1810 och flyttar till Misterhult 1811


Anders Jaensson får först barnet i Västrum 18010909, nästa i Kristdala 18060529 och 1811 bor han i Vånga Tuna och flyttar 1813 till Misterhult. Då står det att Nils flyttar till Stora Fjälltorpet o Jonas.


Anders fortsätter att flytta från Snarås till Kolhorfvan till Boda till Kristdala till Krokstorp 1824.
Nils är med på flera av de ställena.


Jag tycker att felet på datum skulle visa sig någonstans.

2019-01-20, 13:52
Svar #13

Utloggad malina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 06:31
    • Visa profil
Om man utgår från den Nils Jonsson som dog i Ekerum 18470123 då får man följande familj


Nils Jonsson född 17920911 i Hödskulla Misterhult vigd 18181025 med
Brita Stina Nilsdotter 18001019 bonddotter från Ekerum Barn:
Stina Greta 1820
Nils Petter 18221017
Maja Lisa 18250518
Sven Anders 1828
Eva 18300714 Alla födda i Ekerum


Nils Jonsson föräldrar:
Jonas Svensson 17690609 i Hjorted
Stina Nilsdotter 17690531 i Hjorted


2019-01-25, 18:19
Svar #14

Utloggad quota

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 10:11
    • Visa profil

Tack Malina!
Har nu tittat på Västrum men blir inte klokare. Den sista Nils Jonsson i Ekerum stämmer inte. Inser att jag tagit fel på min Nils död även om han också tycks dö 1847 i Ekerum om man tittar i hfl.
Misterhult (H) AI:5b (1841-1850) Bild: 117 Sida: 110

2019-01-26, 13:55
Svar #15

Utloggad malina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 06:31
    • Visa profil
Detta är det mest konstiga som jag sett!
Följer man mannen som är född 18940908 så kommer han 1819 till Skälshult i Tuna. Han gifter sig 18220804 med Margareta (Maja Greta) NIlsdotter som är född i Tveta 17920509. Hon kommer som piga till Skälshult från Kristdala 1815. De får en son 18220604 i Tuna.
Tuna AI:7 sid 143
Tuna AI.8 sid 455 nu står Nils för 3/6 Skälshult
Sen försvinner de!! 1847 finns båda på Ekelund under Ekerum i Misterhult. Under döda i husförhöret står bara 1847 men de finns inte noterade i dödsbok varken i Tuna eller Misterhult.
I Skälshult u Skälsebo fanns tidigare en Johan Jonsson han hade åtta barn. Funderar på om hela familjen fick fel födelsedata.
1770 Maria, 1773 Anders, 1776 Stina, 1778 Anna, 1781 Jonas, 1785 Jaen, 1787 Nils, 1792 Sven.

2019-01-26, 15:16
Svar #16

Utloggad quota

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 10:11
    • Visa profil

Malina: Jag har Noga gått igenom de första hfl och då kan jag konstatera detta om Nils. Han fanns i Kolhorva 1815 då han flyttar till Jonas Olofsson i St.Fjälltorp (AI:1 sid 66). 1816 står han noterad med Anders Janssons familj i Snarås, men där finns en not om att han är hos Jonas Olofsson i St.Fjälltorp (AI:1 sid 40). Anders Jansson med familj flyttar 1816 till Kolhorva. Flyttar Nils under 1816 med Anders då till Kolhorva igen? Det framgår inte klart men verkar så. 1818 flyttar Anders Jansson med familj till Boda och då är iaf Nils med dit (AI:2a sid 164).
Inflyttad till Skälshult under Skälsebo i Tuna sn från Boda i Misterhult 1819, är då dräng (hfl AI:6 sid 134 och 135).


Sedan är det som du skriver. Men hans hustru finns med i db 1847-01-26 Misterhult CI:5  sida: 491. Men jag kan inte hitta Nils.


Intressant vad gäller Johan Jonsson. Värt att kolla upp den Nils!


2019-01-26, 17:03
Svar #17

Utloggad malina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 06:31
    • Visa profil
Nu när jag synar db bättre så står Nils den 23/1. Nu har vi kartlagt hela Nils liv utan att veta vem han var. Det brukar ju finnas något att gå på!

2019-01-27, 12:06
Svar #18

Utloggad quota

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 10:11
    • Visa profil

Den Nils Jönsson som står i db är fel Nils Jönsson om man jämför db med hfl. Den Nils finns  på sidan AI:5b sid 106.


Men däremot tror jag att rätt Nils kan vara Nils Johan Magnusson i db som är min Nils Johansson.
Hittar ingen Nils Johan Magnusson i hfl. Det dör 4 st Nils på kort tid i Ekerum. Där ibland en Nils Pet. Magnusson (som finns med i db). Undrar om det inte gjort att prästen blandat ihop alla Nils. Och att Nils Johansson råkade få Magnusson som efternamn.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna