ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Hansson Brun i Kristianstad Heliga Trefaldighet  (läst 549 gånger)

2019-01-10, 11:22
läst 549 gånger

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det finns några senare uppgifter om denne Hans Hansson Brun som avled 1706-03-01? De uppgifter jag hittat på nätet är att han skulle varit gift 4 ggr. 1:o med Katarina Mårtensdotter (var är källan till detta?), 2:o med N.N. som förmodas vara mor till barnen Katrine, Jöran och Johan, 3:o med Anna Clausdotter och till sist med Regina Velluns. Vad är källorna till detta? Den enda vigsel jag kan hitta är den mellan en Hans Brun och Anna Clausdotter 1700-03-25 (EI:2 s.34). Här står visserligen Hans Brun men är det rätt Hans Brun? Det ser ut som "Mons" framför, är det Monsieur detta betyder? Det står i alla fall inte skarprättare.
Vidare, om jag tolkar det rätt för jag är inte så bra på att tyda vad det står, så verkar det i Hans bouppteckning (FIIb:24 s.93) stå att Regina skulle vara mor till sönerna Jöran och Johan. Katrine är väl förmodligen död då.
Vidare döper sonen Jöran 2 av barnen i sina tre giften till Regina (Regina Göransdotter Brun och Kristina Regina Brun). Kan detta ses som ett tecken på att modern trots allt var Regina?
Hoppas att någon kan lösa upp knutarna.
MVh
Georg


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna