ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoption  (läst 1501 gånger)

2019-01-09, 14:40
läst 1501 gånger

Utloggad Valdemar Möller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-03-16, 22:38
    • Visa profil
Hej,

jag är en total nybörjare på släktforskning så ber om ursäkt om det här är en dum fråga. Men det är såhär att jag skulle vilja ta reda på vilka min farfars biologiska föräldrar var. Min farfar föddes i Stockholm 1935 och blev bortadopterad, han fick inte veta och tog heller aldrig reda på vilka som var hans biologiska föräldrar medan han levde.
Jag har förstått att uppgifter om adoptionen kan finnas i domstolsprotokoll eller i protokoll från Socialstyrelsen, men då måste man först veta vilken domstol hans föräldrar "hörde till". Kan det stå något om det i födelse- och dopboken? Var är bästa stället att börja leta på?
Stort tack på förhand! 

2019-01-09, 16:31
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil

Ja, födelse- och dopnotisen är det första du ska kontrollera. Där finns uppgifter om modern/föräldrarna och vanligen även om adoption. Du behöver alltså inte söka adoptionshandlingarna för att finna åtminstone moderns namn, födelsedata och adress vid tiden för nedkomsten.

Om din farfars mor var ogift när hon födde honom, anmäldes födelsen till barnavårdsnämnden i den kommun där hon var skriven. En barnavårdsmannaakt upprättades och där finner du uppgifter om adoptionen, eventuellt också om fadern. Kontakta kommunarkivet i aktuell kommun (Stockholms stadsarkiv om modern var skriven i Stockholm).

Eftersom din farfar är avliden kan du, om du vill, få uppgifter av mig eller någon annan här. Vi behöver hans namn och födelsedata.
Hälsar vänligen
Maud

2019-02-08, 15:53
Svar #2

Utloggad Valdemar Möller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-03-16, 22:38
    • Visa profil
Hej!

Ursäkta mitt sena svar. Om du vill får du hemskt gärna hjälpa mig.
Han hette Bengt Göran Rickard Göransson och var född den 22 april 1935. Min farmor trodde att han var född i Katarina församling, men när jag sökte på Ancestry fick jag upp att det var Engelbrekt församling (båda Stockholm).
Jag har kollat i kyrkböckerna för 1935 i båda dessa församlingar men inte kunnat hitta honom. Kan det vara så att han registrerades senare eftersom han adopterades?

2019-02-08, 22:20
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil

2019-02-08, 23:39
Svar #4

Utloggad Valdemar Möller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-03-16, 22:38
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen! Nu vet jag i alla fall vad hans mor hette och hans biologiska syster.

2019-02-09, 22:34
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil

Valdemar har informerats via e-post.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna