ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tällekullen  (läst 490 gånger)

2019-01-07, 16:05
läst 490 gånger

Utloggad Jan Fredriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-01-17, 16:28
    • Visa profil
Jag är intresserad av ägarförhållandena på Tällekullen 1750-1811
Jonas Olofsson, född 1752 på Södra Bråten. Han gifter sig 1776 med Karin Arvidsdotter på Tällekullen.Hon är dotter till Arvid Andersson och modern Anna Nilsdotter. Arvid avlider 1767. Anna gifter efter några år om sig med Per Ekbom Nilsson. Han avlider 1773.
Jonas Olofsson flyttar till Tällekullen efter att ha gift sig med Karin Arvidsdotter 1776. I Husförhörslängd 1805-1811 får man intryck av att Jonas Olofsson då är ägare till Tällekullen. Tyvärr har husförhörslängderna för åren 1775-1804 försvunnit så det är svårt att följa utvecklingen.Mitt problem är att jag har svårt att tyda mantalslängderna.Jonas Olofsson äldste son Arvid är född 1777 och han lämnar Tällekullen efter 1811. Varför han lämnar och vart vet vi inte. I husförhörsdlängd 1844-1846 återfinnas han på Öninge Jonsgård som änka och fattighjon.Om det är någon som kan hjälpa mig att bringa klarhet i Jonas Olofsson och Arvid Jonssons tid på Tällekulle är jag tacksam.Jan Fredriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna