ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-22  (läst 6649 gånger)

2000-12-18, 22:14
läst 6649 gånger

Nils E Otterstål

Hej!
Nu måste jag som Thun-ättling komma med lite upplysningar ang. Philip och Anna Becker.De bodde i Tyska församlingen i Sthlm dvs S:t Gertrud. Philip fick sitt borgerskap som skomakare 1643-11-13 och de gifte sig 1644-12-02.
Enligt födelseböcker hade de fyra barn:
Christoff född 1646-03-22
Christina född 1648-04-09
Anna      född 1650-05-01
Sabina    född 1653-03-06
Som föräldrar står Philip (Skomakaren) Becker och Anna Tunnen von Oldenslo.
Uppgifterna har jag hämtat från Sthlms. Stadsarkiv
 
Mvh Nils E Otterstål

2000-12-19, 00:13
Svar #1

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, alla Thun-forskare!
Först ett stort tack till Nils Otterstål för uppgifterna ang Philip och Anna Becker. Jag förstår att både Du och Din namne Nils Jo?lson har haft möjlighet att läsa samma källa, födelseböckerna för Tyska S:ta Gertruds församling i Stockholm.
 
Till Christer: mina uppgifter ang gäldebrevet är ännu för knapphändiga och dessutom muntliga. Jag återkommer i detta ärende, om jag får några tydligare uppgifter.
 
Till Youcef: Uppgifterna om Oldesloe är ingen nyhet för mig (se ovan i mitt allra första inlägg i debatten, den 10 dec kl 23.37). Bad Oldesloe ligger alltså ganska mitt mellan Hamburg och L?beck. Jag har själv haft möjligheten att hastigt besöka denna ort, dock utan att ha haft möjligheten att utröna om där finns lämningar efter något gammalt bruk. Det verkar helt ställt utom allt tvivel att släkten Thun som sista bostadsort innan de kom till Sverige hade just denna, Bad Oldesloe. Däremot anser jag att det är alldeles för tidigt att anta att det helt säkert skulle vara släktens ursprungsort. Det kan ju mycket väl vara så, att de har flyttat en del innan de kom till Sverige, lika väl som de gjorde det efteråt, beroende på fr a efterfrågan på arbetskraft. Jag tolkar även efternamnet Tunnen von Oldenslo helt enkelt som att Anna (g m Philip Becker) kom från Oldesloe, inte som något adelsmärke eller angivelse om förlänat gods el dyl.
Likväl har jag uppgifter om att många hade L?beck-området som mellanlandningsort på väg från religionsförföljelser under 1560- och 1570-talen i dåvarande Spanska Nederländerna till den säkra protestantiska mark, som bl a Sverige kunde erbjuda. Dessa härrör från en mycket historiskt beläst kyrkvärd vid Svenska kyrkan i Hamburg. De hade alltså flytt från  Vallonien (då en del av Spanska Nederländerna). I bland kan jag fundera på vilken roll Aachen spelade i detta sammanhang. Orten låg alldeles invid gränsen mellan Spanska Nederländerna och Tysk-romerska riket och ligger fortfarande invid gränsen mellan Belgien och Tyskland. Den var en inte helt obetydande handelsstad och vi vet att bl a bröderna Momma-Reenstierna (däribland Jacob, som under en tid ägde Kengis bruk) kom från denna stad. Nu skall vi ha i minnet att detta ännu är teorier och tankar - om än kanske inte helt utan grund. Men vi får fortsätta att forska!
 
M v h, Stefan

2000-12-19, 01:27
Svar #2

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Youcef,
 
Jag har inga uppgifter om Michael Arendtsson  
Thuns fader eller fru Annas efternamn.
 
Man kan anta (spekulera) att Michel Thun  
(Tunnen) var till börden tysk medan dennes  
fader Arendt Thunnen(?) var till börden  
holländare.  
Eftersom Arendt finns både som hollänskt  
och tyskt namnskick.  
I Flandern finns det en ort som heter Tuun,  
som troligen kan vara släktnamnet Thun eller  
Tuunen(?) ursprungsort.  
 
(Under andra hälften av 1500-talet flydde ett  
hundratal holländare från spanjornas  
härjningar i Holland och Flandern till  
exempelvis Lübeck).
 
Om ni är intresserad så finns det en hemsida  
om småstaden Bad Oldesloe i Tyskland:
http://www.BadOldesloe.de/
 
-------------
Dorothea Thun var ju gift med vallonsläkten  
Servio. Därmed ansågs man att hon var ingift  
som vallonflicka.  
 
Mvh:
Christer i Umeå.

2000-12-19, 11:18
Svar #3

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Spännande diskussion! Dock verkar den vara koncentrerad till bröderna Baltzar och Mikaels släktkrets. Är det ingen som känner till hur dessa personer förhåller sig till exempelvis Mikael i Nyköping. Nu verkar det ju som om han inte kan ha någon nära koppling till Avestasläkten pga att hans namn redan förekommer i de två första generationerna Thun. Det kanske rentav inte finns någon koppling alls [i alla fall inte som vi kan utröna]. Det finns ju vissa Thunare av borgarkaraktär runt om i Sverige som inte kan passas in i denna släkt. Kan det möjligen röra sig om två inflyttade anfäder, dels Michael Arendtsson Thun, dels handlanden Mikael Thun i Nyköping [?]. Michael Arendtsson Thuns familj verkar ju rätt så väl utredd, däremot har jag knappt sett några uppgifter förekomma i denna diskussion om Mikael i Nyköping. Det vore ju intressant om någon forskare i Arendtssons släkt stött på andra Thunare i sin forskning.

2000-12-21, 22:49
Svar #4

Youcef Taalbi

Hej!
Christer, vid mitt förra brev hade jag inte tid att kommentera och tacka för dina uppgifter, men det gör jag i alla fall nu.
Ganska mycket av det jag skrev var ju naturligtvis chansningar och jag tackar och bockar för att du rättade till det. Men en sak! Angående Baltzar Thuns (d.y.) fru Brita Carlsdotter så fick jag faktiskt informationen att hon heter Brita Olofsdotter från din bok om släkten Stålnacke. (Den har förresten hjälpt mej ganska mycket i min forskning om släkten Stålnacke och det var den som ledde mej till Thun-släkten)
 
Stefan, jag håller nog med dig i dina argumentationer särskilt eftersom att man kan se ett mönster.
Det är bara de yngre Thunarna som är födda i L?beck och Bad Oldesloe. Mattias Thun (som jag trodde var Baltzar Thuns fader) t.ex. är född i Aachen och det tyder ju på att det har skett en förflyttning från väster till öster, i en nordostlig riktning för att vara mer korrekt.
Alltså så är det väl rätt så troligt att de är från Nederländerna, men det är dock precis som du säger för tidigt att fastslå någonting.
 
Förresten så har jag nu hittat, genom www.familysearch.com en annan helsvensk (?) familj vid namn Tun (Tune, Thun et.c.) med anor ända från 1300-talet och jag undrar om inte vissa faderlösa Thunare som har nämnts i denna diskussion kan vara ättlingar till denna släkt.
Men det kan vidare diskuteras när jag har lite mer fakta om saken, även om jag själv inte tror att det är speciellt troligt.
 
Hur som helst, God Jul på er allesammans!
 
MVH Youcef

2001-01-18, 16:21
Svar #5

Youcef Taalbi

Hej! Jag läste i Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter Under 1600-talet (Del II) om vallonsläkten Le Moine. Där står att Le Moine tidigt kan ha varit ingifta i kopparslagar släkten Tun i Säter, Avesta och Kengis.  
Inom släkten Le Moine finns det ofta återkommande ovanliga namn som Baltzar och Gustaf som också förekommer inom Tun-släkten.
Tänkte att det skulle vara intressant att veta hur  
de är relaterade till varrandra.
Möjligtvis så skulle den äldre Baltzar Thuns fru NN Gustafsdotter kunna ha någon anknytning till denna släkt, med tanke på att hennes patronymikon anger att hon är dotter till någon Gustaf som förekommer inom Le Moine släkten, man vet ju aldrig. =)
 
MVH Youcef

2001-06-20, 22:34
Svar #6

Kristian Fors

Hei alle Thunforskere
 
Har med stor interesse lest innlegg og diskusjonene om slekten Thun, som også er mine aner. Min stamfar er Olof Larsson Fors, og hvis sønner ble gift inn i slekten.
Noe kan kanskje jeg også bidra med. Dette gjelder Matts Thun, Baltzar Thun d.e. sønn. Han tok borgerskap etter 1685 i Torneå stad: Han hadde en sønn Baltzar Thun som også ble borger i Torneå.
Har bare sett igjennom noen få mantalslängder for Torneå stad.
Men i 1704 finnes ikke Matts Tuhn der, bare Baltzar Thun.
Hilsen fra Kristian
Oslo

2001-08-15, 19:02
Svar #7

Utloggad Hermod Moursund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-11-26, 14:17
    • Visa profil
Hei!
Jeg søker foreldrene til Kerstin Jöransdtr. Stålnacke (f. 1717) og gift med Bengt Olofsson!
Jeg forstår at hun må være søster av Susanna Jöransdtr. Stålnacke (1710-87) og i følge Christer Rosenbahr må hun da være av Jöns Olofsson Stålnackes ättlinger i Norrbottens län.  Er det riktige slutninger??
Kan noen gi meg en anerekke bakover i tid, blir jeg glad og lykkelig resten av dagen....

2001-08-16, 02:33
Svar #8

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Hermod! Här får du vad jag har på Kerstins anor.
Hälsningar Katrin
 
1 Kerstin Jöransdotter Stålnacke, född 1717 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1798-11-03 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Död av bröstsjuka. Gift 1738-12-10 i Jukkasjärvi med Bengt Olofsson, född 1712, död 1791-03-.. i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Brukskarl, gruvfogde'
 
2 Jöran Ersson Stålnacke, född 1682 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1736 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Brukskarl. Gift 1708 i Pajala med nästa ana
Barn:
Erik Jöransson Stålnacke, född 1708 i Svappavaara kopparbruk,Jukkasjärvi, död 1771-06-04 i Junosuando masugn, Pajala. Brukskarl. Gift 1734-12-28 i Pajala med Maria Samuelsdotter Mört, född 1698 i Junosuando masugn, Pajala, död 177X i Junosuando masugn, Pajala.
Susanna Jöransdotter Stålnacke, född 1710 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1787 i Junosuando masugn, Pajala. Gift 1735 i Jukkasjärvi med Mickel Baltzarsson, född 171X i Junosuando masugn, Pajala, död 1760 i Junosuando masugn, Pajala. Brukskarl.
Kerstin Jöransdotter Stålnacke, född 1717,se ana1.
Johan Jöransson Stålnacke, född 1720-04-24 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Brukskarl, gruvarbetare. Flyttade (rymde) med familjen1765. Gift 1750-02-11 i Jukkasjärvi med MariaJonsdotter Björn, född 1728 i Junosuando masugn, Pajala.
Margareta Jöransdotter Stålnacke, född 1725 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Gift 1751-03-02 i Jukkasjärvi med Erik Tomasson Ljusberg, född 172X i Kurravaara, Jukkasjärvi, död 1760 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Brukskarl.
Född Lapp. Gift 2 i Gällivare med Jöns Spett, född 1715 i Gällivare, död 1782 i Gällivare.
Jöran Jöransson Stålnacke, född 1728-09-25 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1799-02-27 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Brukskarl. Jöns Spett gift 2:a gången 1762-07-27 i Pajala med Anna Hansdotter, född 1734 i Lainio, död 1809 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
3 Maria Johansdotter Spett, född 1685 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1766 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.  
 
4 Erik Jönsson Stålnacke, född 1643 i Dorkarby ägor, Tolfta, död 1723 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
Barn:
Jöns Ersson Stålnacke, född 166X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1713 i Soutujärvi, Jukkasjärvi. Brukskarl, Nybyggare, Hemmansägare.
Gift 1690 i Jukkasjärvi med Margareta Mickelsdotter, född 166X i Tärendö by, Pajala,
död 172X i Soutujärvi, Jukkasjärvi.
Johan Ersson Stålnacke, född 1671 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1741 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Brukskarl, Gruvbrytare.
Gift 1698 i Jukkasjärvi med Margareta Baltzarsdotter Thun, född 167X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1742 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
Margareta Ersdotter Stålnacke, född 167X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
Kerstin Ersdotter Stålnacke, född 167X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1758-..-01 i Kengis, Pajala. Gift med Olof Baltzarsson Thun, född 1675 i Kengis bruk, Pajala, död 1736-10-29 i Kengis bruk, Pajala. Kopparsmedsdräng, Gårmakaredräng.
Erik Ersson Stålnacke, född 1680 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1742 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Brukskarl. Gift 1701 i Jukkasjärvi med Sofia Baltzarsdotter Thun, född 1671 i Kengis bruk, Pajala, död 1738 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
Jöran Ersson Stålnacke, född 1682, se ana 2.
Anders Ersson Stålnacke, född 1684 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1745 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Kopparsmältare. Gift 1711 i Jukkasjärvi med Margareta Henriksdotter Chore, född 1683 i Torneå, död 1731 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
Annika Ersdotter Stålnacke, född 1686 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Gift 1713 i Jukkasjärvi med Johan Högberg, född 1686, död 17XX i Junosuando masugn, Pajala. Bruksskrivare.
Henrik Ersson Stålnacke, född 16XX i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Brukskarl.
5 Kerstin! Olofsdotter, född 164X i Piteå lands, död 1715 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
         
6 Johan Jonsson Spett, född 166X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 175X i Junosuando masugn, Pajala. Kopparsmedmästare.
Barn:
Lisa Johansdotter Spett.  
Maria Johansdotter Spett, född 1685, se ana 3.
Anders Johansson Spett, född 1687 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1764 i Junosuando, Pajala. Gruvarbetare Svappavaara. Gift med Agneta Tomasdotter, född 1689 i Svappavaara, Jukkasjärvi, död i Junosuando, Pajala.
Johan Johansson Spett, född 169X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1736-03-27 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Kopparsmed.
mtl1714. Gift 1718 i Jukkasjärvi med Sigrid Jönsdotter Stålnacke, född 169X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 174X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
Jonas Johansson Spett, född 169X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1760 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Kopparsmed. Gift 1725 i Jukkasjärvi med Brita Ersdotter Stålnacke, född 1702 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1791 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
7 Susanna NN, född 166X i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi, död 1738 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
         
8 Jöns Olofsson Stålnacke, född 1615, död 1675 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Gift 163X i Jukkasjärvi med nästa ana
Barn:
Erik Jönsson Stålnacke, född 1643, se ana 4.
Abraham Jönsson Stålnacke, född 1645 i Dorkarby ägor, Tolfta, död 1661 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi. Vindkörare och gruvdräng.
9 NN NN, född 1615, död 1675 i Svappavaara kopparbruk, Jukkasjärvi.
         
10 Olof Nilsson, född i Piteå lands. Gruvdräng på Svappavaara gruva. Omnämnd åren 1661-1671.                                             Barn utan känd moder:
Kerstin Olofsdotter, född 164X, se ana 5.
         
12 Jonas Spet. I Kengis 1660-1663. Kallas även Joris Spet                                            
Barn utan känd moder:
Johan Jonsson Spett, född 166X, se ana 6.

2001-08-18, 23:29
Svar #9

Utloggad Hermod Moursund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-11-26, 14:17
    • Visa profil

2001-09-15, 02:22
Svar #10

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Sara Brita Thun ! Gift med kommissionslantmätaren Axel Wilhelm Seinknecht f. 1761 på Finspångs bruk. Var hör hon hemma i den stora och vittförgrenade Thun-släkten !
Kan någon hjälpa mig ?
LSn

2001-09-30, 22:54
Svar #11

Kristian Fors

Hei.
 
Noe om slekten Stålnacke i Svappavara  
Dette er jo innlegg om slekten Thun, men siden det har vært skrevet om Stålnacke her, vil jeg gjøre det samme.
Erik Jönsson Stålnacke og Kerstin Olofsdotter var gift 1665. Mantalslängder mangler 1661-1664.
Olof Nilsson från Piteå ble gift 1659, og kan ikke være far til Kerstin.  
Derimot kan kopparsmeden Olof Larsson från Luleå, være hennes far. Han var død 1665, men hadde en datter 1658. Enken hadde i 1665 en hjemmeværende datter. Det ser også ut til at de hadde 3 sønner i mt. 1665, Lars, Samuel og Olof. Men om disse er Kerstins brødre er usikkert. Det finnes andre som heter Olof, og som kan være hennes far.  
I dombok for Jukkasjärvi 1697 side 293. anket Johan Eriksson en sak hvor han var blitt medskyldig i at broren Jöns og Olof Mickelsson hadde skutt 2 rener. Forseelsen hadde skjedd i 1690, da han bare var i sitt Fiortonde Ållders Åhr
Det viser seg at Johan ikke var født 1670, men i 1676, og han var ikke sønn nr. 2
Men en sønn ble født 1666, og en sønn i 1670.  
Det har nok forundret mange at Erik og Kerstin ikke hadde noen sønner som hette Olof. Jeg tror at løsningen finnes her, at det har vært en sønn som het Olof, men som var død 1690, eller borte på annet vis.
Siden barna ble ført inn i längdene fra de var 15 år, og disse ble skrevet i begynnelsen av året, er det størst sjangse for å få en riktig alder ved å regne 16 år tilbake fra de kommer i mantalslängden. At tidspunktet for begivenheten regnes til året før, må også gjelde giftermål og død.
1) Olof Eriksson, som kan være eldst, vil da være født 1666, mt. 1682, gift 1689, død eller borte 1690. Det er to sønner i mantal 1686-1688, men i Erik Jönssons Stålnackes familie er det i 1690 ikke oppført noen barn, bare en sonhustru.  
To døtre født 1668. I mt. 1684, men bare dette år.
4) Jöns Eriksson født 1670, mt. 1686. Han hadde egen husstand og var gift 1690. Jöns var i følge skattelängdene død 1713.
Johan og Kerstin er begge i mantalslängdene 1692, men den ene kan ha vært der året før. Det er likevel mest trolig at de var tvillingér.  
5) Johan Eriksson f. 1676, mt. 1692. Gift etter 6. mars 1698, men før før 15. mars 1699.
6) Kerstin Eriksdotter f.1676. Gift etter april 1700, men før 12 mars 1701 med Olof Baltzarson Thun. Han var f. 1677, i mt. 1693, død 29. okt. 1736 i Kengis. Kerstin døde 1. mai 1755. Alderen blir oppgitt til 92 år, som er 12 år for mye. Kerstin dør hos sin datter Kirstin Thun og svigersønnen Olof Fors i Jarhoys.  
Baltzar Thun var ved Svappavara gruver fra 1689 til 1699. Sønnen Olof står første gangen for seg selv i mt. 1699 for Svappvara. I år 1700 er familien Thun tilbake ved Kengis hammare.  
Kerstin er nevnt i dombok for Jukkasjärvi 1696 side 924  
Erik Jönsson hadde levert inn en klage på Per Jonsson i Parakaswando fordi han hafwer låtit uthgå det Spargament og ryckte, som skulle han plågat Olovliget Omgienge med Erik Jönssons dotter i Svapavara, Kerstin Eriksdotter. Ock Per efter hållen Inqvisition detta ei neeka eller Unkomma kunde, utom badt om forlåtellsse, seyandes därhoos, att hawfa Giort sigh dhe tokota tankar, det han därigenenom skulle få henne till Äckta. Blef han Saakfält till 3 mrkr før Obewisligh besyllningh. Plicktade med Fängelsse  
Man får av dette et inntrykk at Kerstin må ha vært en attråverdig kvinne.
7) Erik Eriksson f. 1679, mt. 1695, gift 1702.
8) Anders Eriksson f. 1682, mt. 1698, gift 1711 (før 22. feb. 1712)
9) Jöran Eriksson f. 1685, mt. 1701, gift 1708 (før 11. feb. 1709)
10+11) 2 døtre f. 1687, mt. 1703. Datter, Annika gift 1713 ( før 25. mars 1714) med Johan Högberg.
Baltzar Thun hadde 2 sønner og en datter. Disse var Baltzar f. 1667, mt. 1683, Olof f. 1677, mt 1693, datter (Sophia?) f. 1683, mt. 1699.
Erik Jönssons hustru Kerstin døde 1705 (før 13. feb. 1706)  
 
Hilsen Kristian

2001-10-02, 22:21
Svar #12

Kristian Fors

Hei.
 
Tillegg til slekten Stålnacke.
Kerstin Olofsdotters far kan være Olof Jöransson. Enken har i 1658 en sønn i mt. Det kan godt være døtre, som arbeider som piga hos noen, eller kommer i mt. siden.
Det var vanlig å kalle opp søsken, hvis det var flere barn. Olof Jöransson kan vel ha en sønn som hette Jöran. 
Olof Larsson kan ha en datter, som har blitt gift 1660 med Baltzar Thun. Olofs sønn gårmakardrengen Lars Olofsson kan også være Olof Larsson Fors far. 
I saken mot Per Jonsson fra 1696, har jeg kommet i skade for å skrive noen ord feil. Det skal i andre linje stå plägat, og i siste linje beskyllningh.
 
Hilsen fra Kristian

2002-01-08, 01:03
Svar #13

Ewa Thun

Hej Jag heter Ewa Thun och bor iLugnvik i Kramfors Kommun.
Jag har forskat i min faders släkt nämnligen Thun,
som enligt våra uppgifter är en vallonsläkt.
Jag har hamnat på Lögdö bruk runt 1700-talet, där har det blivit stopp pga av att Lögde Bruk ej hade inflyttningslistor då och min anfamilj kom ditflyttande, förmodligen från söder med befintlig familj.
Har någon några funderingar så hör av er. Hälsningar Ewa.

2002-03-05, 02:55
Svar #14

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Kristian Fors,
 
Ang. släkten Stålnacke så håller jag på och  
skriver min andra upplaga om släkten.
Se om det här på webben:
http://www.geocities.com/stolnack/
 
Jag har också gått igenom Svappavaara  
mantal och i Momma-Reenstiernas arkiv i  
Stockholm.
 
I Momma-Reenstierna arkiv står det att Olof  
Nilsson värvades som brukssoldat från  
Roknäs i Piteå på hösten 1657 och han  
omnämns i mantal på  
våren 1658 då är han ensam man.
I nästföljande året har han med sig sin hustru  
och tre barn vilka var Jöran, Olof och Kerstin.
Detta enligt ett arbetskontrakt den 20  
december  år 1660.  
 
Hälsningar:
Christer i Umeå

2002-03-06, 23:25
Svar #15

Anders Eriksson

Hejsan....såg att du arbetat en del med Svappavara, känner du till att Riksarkivet har en del kontrakt gällande högre titlar vid bruken i Norrbotten, från mitten på 1600-talet och framåt. Här brukar dessutom framkomma vart de tidigare tjänstgjort

2002-03-14, 21:16
Svar #16

Kristian Fors

Hei  
Christer Rosenbahr
 
Takk før opplysningene om Olof Nilsson familie. Det ser ut til hans datter Kerstin kan være Erik Jønsson Stålnackes hustru.  
Men det forutsetter at hun ikke må være født før 1643 (barn 1687) og ikke etter 1647 (gift før 1665). Det er i Olof Nilssons familie, ingen børn i mantalslängdene før Kengis bruk.
Hvor gamle børn  hans var kan man kanskje finne ut ved å se i mantalslängdene før Piteå. Det finnes jo en CD med Piteå aner
Ellers var jo Kerstin et vanlig navn, og det er flere som heter Olof.  
Kerstin Olofsdotter var mormor til Kerstin Thun, og derfor også min ane.  
 
Hilsen
Kristian

2002-03-24, 03:15
Svar #17

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Ewa Thun,
 
Kan du berätta kort om dina anor med namn  
och  
data vid Lögdö bruk på 1700-talet?!
 
Mvh:
Christer Rosenbahr, Umeå.

2002-04-16, 22:55
Svar #18

Ewa Thun

HEJ CHRISTER!  LITE FAKTA OM THUN.
MATS THUN,född:1744 dödd 26/9  1823
inflytad till Lögdö bruk 1772
Dagakarl på Lögdö bruk blev bruksarb.
Dödsorsak: ålderdom  
Vigd med:Anna Andersdotter 1768 (hustru nr 1)
född:1734 död:11/6 1796,dödsorsak:slag ,begraveen i Ljustorp.Barn:Anna född: 1769 och Lars född:1778
 
Vigd med Anna Jonsdotter(alternativ jönsdotter)1/10 1797 ( hustru nr 2)
född:1759 hammarbybruk. Barn: Mattias född: 31/12
1801 ev.. död:9/5  1807 döddsorsak: flussfeber.
Mats och Anna Jönsdotter bodde på Hammarn, Lögdöbruk tillsammans med sonen Lars och  hans hustru Märta Maria Ståhlberg och deras söner Matts Jonas + Jonas året 1819.
 
De får en son till, Mattias född: 1/2 1827
Lars Thun var dagakarl+ bruksarb. vid Lögdöbruk, död:20/10 1884
Mattias Thun, född: 1/2 1827 är min farfars farsfar och  Jonas född:10/10 1824 är min farfars farsfars bror. Båda har senare bott i Ljustorp, Dacke, Sillre m fl ställen. Mitt dilemma är ju varifrån de första som dykt upp på Lögdöbruk kom ifrån. Har du något förslag? Det finns lite mer uppgifter också men det kan vi ju ta senare. Hälsning Ewa Thun.

2002-07-05, 00:39
Svar #19

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hej! Då jag upptäckt att jag också härstammar från släkten Thun har jag gjort lite research och faktiskt hittat åtminstone några intressanta saker angående släkten.
 
Mickel (Arendtsson) Thun, född omkring 1580 möjligen i Aachen inkom enligt något av ovanstående inlägg till Sverige kring år 1624 (eller mer exakt 1624-05-19 då han dök upp i Säter). Hans dotter Anna, kallades Tunnen von Oldesloe varför jag förutsätter att hon samt Mickel vid något tillfälle bör ha varit bosatta i (Bad) Oldesloe i Tyskland. Vid en titt bland de smeder som nämns i Oldesloe i början av 1600-talet finns dock ingen Mickel Thun. Däremot finns en smed, Mickel Strick, som möjligen skulle kunna vara identisk med Mickel Thun. Strick skulle ha varit född omkring år 1579, vilket något så när överensstämmer med Mickel Thuns födelsedatum. Det man kan misstänka om detta är riktigt är att Strick skulle vara släktens egentliga namn, Thun patro- (ancestro-)nymikon med betydelsen Anton/Antonius och Von Oldesloe härstamningsnamn. Strick skall på tyska betyda rep, snöre eller dylikt (förmodligen besläktat med svenskans streck), varför man kan misstänka att släkten Strick tidigare varit repslagare eller något liknande.
 
Henrik

2002-07-05, 14:20
Svar #20

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Henrik!
 
Det var intressanta saker, som framkom i Ditt inlägg. Det verkar vara en oerhört betydelsefull research Du gjort. Kanske är det en avgörande pusselbit för forskningen beträffande inte bara släkten Thun (från vilken min hustru och våra barn härstammar), utan över huvud taget för forskningen bland smeder och valloner!
Uppenbarligen har Du gått igenom smeder i Oldesloe i något arkiv. Jag vore intresserad av att veta vilken källan är, som Du använder. Detta inte främst för att själv kunna läsa om Thun, utan för att kunna göra efterforskningar i källan om släkten Groth, som skall ha kommit till Sverige samtidigt som släkten Thun. Hör gärna av Dig med ytterligare uppgifter! Ser med spänning fram mot detta!
 
M v h, Stefan

2002-07-09, 00:43
Svar #21

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hej Stefan! Det finns tyska arkiv eller s.k. B?rgerbuch som sträcker sig ända tillbaka till slutet av 1500-talet, och det hände sig att en bekant till mig bor i Tyskland och hade möjlighet till att kolla upp detta åt mig.  
Samtidigt som han gjorde det upptäckte jag dock en sida på internet där Borgarböckerna för Oldesloe fanns. Ett tips är alltså att gå in på http://www.holzgeister.de/Geneal/Aufsatz.htm. Sidan är på tyska tyvärr, men med lite tur bör du kunna hitta till Oldesloes tidigaste källor. Det finns även länkar till annat intressant om tysk släktforskning, kan du kanske hitta något där?
Lycka till!
 
Tänkte samtidigt passa på att efterlysa Margareta Baltzarsdotter född omkring 1704 på okänd plats och gift med Per Eriksson Keksi (ca 1694-1771). Misstänker starkt att hon har någon slags anknytning till släkten Thun, frågan är bara hur.
Jag har spekulerat i om hon kan vara dotter till den Baltzar Ersson (son till Catharina Thun och Erik Olofsson)som nämns ovan. Hjälp uppskattas alltid!
 
Henrik

2002-07-09, 09:49
Svar #22

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Henrik!
 
Tack för hänvisningarna!
 
M v h, Stefan

2002-07-10, 23:57
Svar #23

Utloggad Bengt Bäcklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 23:03
    • Visa profil
Hej På Er!
 
Upptäckte att om man går in på vissa länkar i den tyska sidan som visades här så får man inte fram något.
I en del länkar har man felaktigt lagt in Geneal som en katalog två gånger:
www.holzgeister.de/Geneal/Geneal/Oldesloe/Namenlisten.htm
ska vara så här:
www.holzgeister.de/Geneal/Oldesloe/Namenlisten.htm

2002-10-13, 19:58
Svar #24

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Henrik,
 
Jag har kontrollerat tyska hemsidan för smederna i Oldesloe vars rubrik är Amtbuch der Schmiedemeister in Oldesloe, 1620.
Här är jag mycket kritisk vad rubriken står för
nämligen ämbetsbok för mästersmeder dvs de som var medlemmar i stadens skrå för mästersmeder.
 
En del av stadshantverkarena var ju också borgare i staden vilka blev inskrivna i den s.k. borgarboken. Medan de övriga stadshantverkarna icke var borgare!  
Man kan anta att släkten Thun icke var medlemmar både inom skrået och borgarståndet i staden Oldesloe!  
De var bara vanliga kopparsmeder vid kopparindustrin i eller utanför staden Oldesloe!  
 
För att söka rätt på släkten Thun i staden är nog att gå igenom skatteböcker och kyrkoböcker i Oldesloe!
 
Mvh:
Christer Rosenbahr

2002-10-14, 21:39
Svar #25

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Christer, visserligen kan man ju förhålla sig kritisk till de uppgifter jag här presenterat - särskilt då källorna legat på internet och inte varit någon primärkälla utan alltså en avskrift av en primärkälla. Detta är ju särskilt förståeligt då det jag egentligen kommit med enbart har varit rena spekulationer - och alltså inga fakta.  
Dock har det ju aldrig varit tal om den källa du hänvisar till då den källa jag via internet hämtat min information från varit den sida som har rubriken Namenlisten in alten Oldesloe Urkunden.  
Vidare utesluter - mig veterligen - inte släkten Thuns anknytning till kopparsmedsyrket nödvändigtvis att de kan ha varit borgare i staden Oldesloe.
 
Påståendet att släkten Thun kommit utifrån Oldesloe kan jag varken falsifiera eller bekräfta. Dock ter det sig rimligt endast om staden Bad Oldesloes omges av någon enhet som kallas/kallades för Oldesloe, precis som namnet Tunnen Von Oldesloe antyder.
 
För övrigt anser jag dock, liksom du, att släkten Thun bör sökas rätt på genom mer omfattande källor såsom skatteböcker och kyrkoböcker, men att tillnamnet Strick kanske inte bör uteslutas lättvindigt.
 
MVH Henrik

2002-11-04, 18:40
Svar #26

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
I min släktforskning har jag stött på, och även fastnat på, en Brita Olofsdotter Thun.  
Hon skall ha varit född i Kengis 1703. Hon gifte sig, troligen ca 1723, med bonden Per Eriksson från Bobacken i Bygdeå sn. De fick 12 barn av vilka 4 betcknades som  vanvettiga . Brita dog av slag 50 år gammal, 1753-11-04.
 
Men vilka var hennes föräldrar ?  
Jag kan inte hitta några aldeles självklara sådana bland de personer som anges på Rötters sida.  
Har jag missat något eller finns mer hjälp att få ?

2002-11-04, 18:51
Svar #27

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Ingela,
hennes far var Olof Baltzarsson Thun född 1675 i Kengis och dö 1736-10-29 i Kengis. Han arbetade som bruksfogde och var gift med en Cherstin Ersdotter Stålnacke (dotter till Erik Jönsson Stålnacke och Kerstin Olofsdotter). Om dessa personer finns massor att hämta, sök här på Anbytarforum eller på Evreka el. dylikt så hittar du garanterat!
 
MVH Henrik

2002-11-06, 14:23
Svar #28

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Underbart. Tack Henrik. Att det finns mycket om släkterna har jag förstått, bara inte var Brita hörde hemma. Då skall jag söka mig vidare.

2002-12-22, 20:42
Svar #29

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Henrik Johansson,
 
Angående släktnamnet Strick (Stricker?).
I litteraturboken för Avesta under  
Kopparbrukets tid av Per Norberg del. 2,  
s. 617 och 784 fann jag följande man:
En tysk garmakare i Avesta kopparbruk som  
hette Erik Stricker som omnämndes åren  
1645 och 1656.  
Hans stavning på släktnamnet varier med  
namnet Streicker. Erik Stricker kan var son till  
smeden Mickel Strick i (Bad) Oldesloe i  
Tyskland (enligt din uppgift). Erik levde  
samtidigt med tyska kopparsmedsfamiljen  
Mickel och Baltzar Thun i Avesta.  
 
Det här kan ju tyda på att släktnamnet Strick  
(Stricker?) inte har med släkten Thun att göra.  
Om inte dessa olika släkter var ingifte med  
varandra förstås i någon generation tillbaka?!
 
Om inte familjen Thun fanns i (Bad) Oldesloe i  
Tyskland i början av 1600-talet!  
Så kan man ju misstänka att familjen Thun  
bara bodde en kort tid i (Bad) Oldesloe i  
Tyskland?!  
Om man var kopparsmedsmästare var det  
ibland vanligt att smeden flyttade runt till olika  
kopparmyntverk. Innan bruksägaren Silenz  
flyttade till Säter med sina smeder från Lübeck  
så hade han ett kopparmyntverk i Travemünde  
som låg närheten av Lübeck i norra Tyskland,  
enligt Per Norbergs bok.
 
Kan familjen Thun ha bott i Travemünde  
istället för (Bad) Oldesloe vid början av  
1600-talet?!
 
Mvh:
Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna