ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18.12.2000  (läst 4859 gånger)

2000-12-10, 14:55
läst 4859 gånger

Youcef Taalbi

Hej! Jag söker information om Baltzar Thun d.ä. född 1611 i L?beck eller Aachen i Tyskland, död 1674.
 
Far: möjligtvis Mattias Thun född 1580 Aachen, Tyskland, död 1636 Säter, Sverige
 
Han fick barnen:  
Baltzar Baltzarsson Thun d.y. född 1632 i Aachen, Tyskland och död efter 1708 Kengis, gift med Brita Olofsdotter född ca 1640 Kengis, Pajala, död 1699 Svappavaara, Jukkasjärvi  
 
& Dordi Baltzarsdotter Thun född 165? (?) Död 29 maj 1742 i Junosuando gift med Niklas Servio född 1650 i Kengis, Pajala, död 1710 i Junosuando.
 
Är det någon som har information om dessa personer , främst Baltzar Thun d.ä. och hans faders släkt eller kanske vill veta något så skriv.
 
MVH Youcef

2000-12-10, 23:37
Svar #1

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Youcef!
Min fru härstammar från släkten Thun just genom Dordi Baltzarsdotter Thun g m Niklas Servio/Sirviö och därför har jag intresserat min något lite för den släkten. Dessutom har jag själv härstamning från en del andra släkten med anknytning till Norrbottniskt bergsbruk.
Några fakta, som jag stött på under min forskning:
Baltzar Thun tillhörde de L?beckska mästare, som kom till Avesta kopparbruk genom Govert Silenz' försorg på 1620-talet (har inte det exakta årtalet tillgängligt i skrivande stund). Tillsammans med Baltzar Thun kom vid samma tillfälle bl a min anfader Asmus Groth. Om detta kan man läsa i Petrus Norbergs bok om Avesta kopparbruks historia.
En framstående kännare beträffande brukssläkterna i Norrbotten, Nils Jo?lson i Malmö har lyckats knyta just släkten Thun till en ort, som heter Bad Oldesloe i Tyskland. Denna ort är belägen mellan L?beck och Hamburg. Om detta är släktens ursprungsort är väl svårt att säga, men det kan vara en mellanlandningsort på vägen mellan områdena i Sydöstra Spanska Nederländerna och Sverige. Under den sommar jag bodde i Hamburg fick jag höra uppgifter att så var fallet för många människor, som flydde undan religionsförföljelserna i Spanska Nederländerna under 1560- och 1570-talen.
Om Du får fram något mer kring Baltzar Thun's anfäder och bekräftelse på om Mattias Thun är hans far eller inte, vore jag mycket tacksam om Du kunde höra av Dig!
 
M v h, Stefan
tel: 0923-64 00 11

2000-12-11, 05:06
Svar #2

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Yousef och Stefan!
 
Efter tips av Nils Jo?lson i Malmö har jag hittat ett brev från Baltzar Thun som jag bifogar
 
Framsidan:
Baltzar Tun
Kengisbr 10 juni
Stockholm 9 juli Högt ähradhe Hr Patroner
Hr Abraham och Hr
Jakup Mumma.
Egen handa in
. Skriftligen
 
Insidan:
 
Högt ähradhe hverde Hr Patrone tienst ödhmiuckeligen
telicth.
Högt ähradhe Hr. Patrone för alt ähr thedt och skhl Bewijst gack iagh
tienst ödhmiukeligen Betalhar dhetta godha att wedhergöhlla iag mig gerna om Behov
tlita skal att opstiena och förskylla, så länge iag lagligen, vijdhare ähr min
tjienst ödhmiuka Bön och Begäran, att minn högst ährade Hr Patrone
mig och dhe mine dhem öfver Bewijsa, och föhr medhelst låtha min Brother sån
Abraham, som tjener hos Hr Patron Jakiip M?mma, ransaka them
i Stockholm eller annorstädhes (afseer) min dåtter Katarina som åhr 1660
tjiente hos min s?åger Filip Bäcker, och nu sedhemehra haffehr iag inga
. henne Bekommit, antingen hon ähr mera leffandeh eller dhödh
häreföhre länder dhetta ärendet til min högstähradhe Hr Patrone, och min
stora dristigheett, ty anser iag mig tilstödher wijlha tager, att jag så därstädse
Edher godhe herran Bemödjer, höra om iag, . tilfalla kan, Jifwes, all mina Hr Patrone seig förwäntar, wijhare händh som min tienst anbelangar så wett min Hr Patrone wäl att, mitt förrige Contragt, ähr föhr Bigådt men lichwäl haffwer iag På nytt mig Bedt Ett åhr til, h?ilket skal wara
ifrån Sangte Johane 1662 d. 25 juni, och till Saghte Johanne 1663 på
samma tidh, hvadh widhare skeer Elmitteras til Hr Patrone sedermera
Widh sin ankomst disposition Gudh will muntelig Conferens och all
handel, hvilket man wil föhrmodha, näst guds tilhielph innan Påser
skee kan, sitt Bruk Cangis hammar residera, mehra föhrfaller sedhan gången att skriffwa, wiljen iag och dhe mina Befalla wåra Hr Patrone
medh sina kiär Elskande wordnad Barn och lifs arfvingar undan Guds milde
rijka Beskydd och Boskapen tjienst ödhmiukeligen. Recommederat
 
Cängis hammar åhr  Hr P N Z B R S .. Z
Torneå d. 10 juni 1662 Baltzar T?ne
D Gamble
 
. enade nu Baltsars ähr efter Contract
. varar ifrån d. 25 februari 1662
till d. 25 februari 1663 och intet som
m.t
begärrer 1 snart .att på Eri.ning . B.
Lars Rasmusson
 
Katarina var gift i Norrköping.
Kan en Anders Thun, död 1695 i Stockholm vara en son till Baltzar? Han var körsnär.
Mvh
Gunvor

2000-12-11, 14:46
Svar #3

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej! Kan det kanske finnas någon koppling till den Anders Thun som var borgare i Västerås på 1600-talet? Hans dotter Anna Thun gifte sig med Isacus Joannis Kihlström, komminister i Järna sn (W). Anna avled 31 maj 1714.

2000-12-11, 17:16
Svar #4

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Martin!
Min Anders Thun var gift med Hedvig Knapp som avled 1694 i Stockholm. De hade en dotter som hette Hedvig, gm Esaias Hellbeck.
Tack för ledtråden!  
Mvh
Gunvor

2000-12-11, 18:28
Svar #5

Youcef Taalbi

Hej Alla, och tack för hjälpen!
Gunvors extraordinära brev tolkar jag som att Baltzar Thun var skuldsatt och bad om ett extra år på sig att betala detta. I det här brevet nämns att han har en, bror och en brorson; abraham.
Därtill så har han enligt brevet en dotter som hette Katarina och en svåger som hette Filip Bäcker (att det skulle betyda att det är hans frus bror skulle ge mer än om det betyder att det är hans systers man) d.v.s. att hans fru kanske är av släkten Bäcker.
Angående Anders Thun så kan han ju vara en brorson till Baltzar eller rentav en yngre bror, om han nu inte är hans son, vilket jag tvivlar på eftersom att jag inte har hittat några belägg alls på att detta stämmer.
Dock så styrker jag teorin att det är antingen hans bror eller brorson eftersom att om Mattias Thun är Baltzars fader så innebär det att Mattias flyttade hit med hela sin familj vilket är aningen troligare än att Baltzar flyttade hit med sin bror. Det finns nämligen belägg för att det ligger till så också eftersom att Mattias dog i Säter 1634 här i Sverige.
Stellans brev var också av vikt p.g.a. att det styrker att de Thun-släkter i Avesta med viss säkerhet är relaterade till Thun-släkten i Kengis.
Jag ska höra av mej till dej, Stellan, om jag får ny information.
Tack så mycket alla!
 
MVH Youcef

2000-12-11, 23:16
Svar #6

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Youcef!
Det är ställt utom allt tvivel att släkten Thun i Avesta och släkten Thun i Kengis är samma släkt. Den Baltzar Thun, som skrev ovan anförda brev kom nämligen med bröderna Momma upp till Kengis bruk troligen i samband med bröderna Mommas övertagande av bruket 1652.
 
M v h Stefan
 
PS. Har jag rätt i min förmodan att Du blir släkt med min hustru och mina barn???    DS.

2000-12-12, 03:36
Svar #7

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Stefan!
Jag har en notering om att Baltzar och hans två äldsta söner kom till Kengis 1657. De anställdes av Momma vid besök i Avesta. Den yngre sonen flyttade till Svappavaara som kopparsmältare.
Mvh
Gunvor

2000-12-12, 15:48
Svar #8

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej igen! Hittade detta under smedsläkten Grek:
 
...skepparen Anders Olofsson Grek och Anna Thun. Dessa ska ha gift sig i Stockholm 1692. Anders ska ha dött omkring 1700 (strax efter Stockholms slottsbrand). Anna Thun dog först den 27 oktober 1748 i Nora, 86 år gammal, dvs född 1662.
 
Kan denna Anna ha någon koppling till Anders Thun gift med Hedvig Knapp?
 
Undrar dessutom om något kan tala för att borgaren Anders Thun i Västerås och körsnär Anders Thun i Stockholm möjligen kan vara samma person? Anders [Västerås] dotter Anna gifter sig 22 okt 1684 i Västerås med Isacus Johannis Kihlström. Vad vet man om Anders [Stockholm], när är han känd där? Känner någon till vilka Thunsläkter som finns i Sverige runt denna tid? Jag har forskat runt lite i Västerås och ännu inte hittat några uppgifter om denne Anders.

2000-12-13, 14:58
Svar #9

Christer Påhlsson

Hej,
Betr. Thun:
- En handelsman Michael Thun (d 1634) är gift omkr. 1620 med Catherine Danckwardt (1603-c.1655) i Nyköping.
Betr. Becker:
- Catherines syster Benedicta Danckwardt (1600-1652) är gift 1:o med pastorn i Tyska kyrkan i Sthlm Peter Becker (d f.28/7 1723)
- Deras fader, borgmästaren i Nyköping Jochim Danckwardt, f Lybeck 15/9 1565, d Nyköping 16/5 1648, är gift 2:o 1616 med Abelonia Becker (c.1583-1618) från Lybeck, dotter av handelsmannen Peter Becker där.  
- Abel Becker (d 1698), tullnär, faktor & grosshandlare i Norrköping, är gift 1670 där med borgmästaredottern, änka Malin Stockenström (d 1692)
Betr. Momma:
- Wellam Momma (d 1697) är brukspatron i Nyköping
- Den i brevet nämnde Jakup Mumma torde väl vara Wellams broder Jacob, adl 1669 Reenstierna, d 1678, kommissarie i Generalkommersekollegium
 
Hur dessa hänger ihop med de Thun osv. som ni diskuterar här vet jag inte, men uppgifterna kan kanske tjäna som ömsesidiga pusselbitar.
Mvh

2000-12-13, 16:05
Svar #10

Youcef Taalbi

Hej, alla!
och tack så mycket för dina uppgifter Christer!
Den här Michael Thun skulle mycket väl kunna vara Baltzar Thun, den äldres fader som jag trott var Mattias Thun, eller möjligtvis en broder till Mattias.  
Om du, Christer, skulle kunna kolla upp vilka barn denne Michael Thun hade så skulle man kunna fastställa hur det ligger, d.v.s. om det är dig angeläget.
 
Stefan! Ja, jag är släkt med dina barn och hustru, men naturligtvis ganska avlägset =) och som du kan se här ovanför så har vi möjligtvis svaret på gåtan om Baltzars fader.
 
Angående alla andra de andra Thunarna som jag inte härstammar från har jag ingen aning om vilka de är släkt med, förutom att de med säkerhet är släkt med Baltzar Thun resp. hans fader.
 
Tack för mej. /Youcef

2000-12-13, 23:13
Svar #11

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, alla Thun-forskare!
Följande anteckning har jag vid en noggrann genomgång funnit i en pärm om min hustrus anfäder:
Den skickligaste kopparsmeden i Avesta var Baltzar Thun. Kom från Vallonien. Han misskötte sig med för intensiv dryckenskap.
Anställd 1657 av Jacob Momma vid Kengis bruk. Tillbaka i Avesta 1674, utfattig.
Sönerna stannade kvar i Lappmarken:
Sonen Baltzar efterträdde honom som garmakare och bodde i ett eget hus i Kengis, där han år 1686 hade 5/8 tunnland åker och till höstslåtter fem ruskors land.
Sonen Mats hade egen stuga.
De renade och smidde koppar från Svappavaara kopparfält.
Tyvärr har jag inte angivit källan, men jag har ett minne av att anteckningarna härrör från ett telefonsamtal med Nils Jo?lson i Malmö.
Intressant är att konstatera att en av Baltzar Thuns söner heter Mats. Det är ju en svensk kortform av namnet Mattias, vilket ju kunde peka på att Baltzars fader mycket väl kan ha burit namnet Mattias. Uppgifterna måste naturligtvis ytterligare verifieras, men de är definitivt inte osannolika.
 
M v h, Stefan

2000-12-13, 23:54
Svar #12

Christer Påhlsson

Hej Youcef,
Barnen är:
- Peter, rådman i Sthlm, d 1681
- Catharina, f 1629, g 1:o m advokatsfiskal Peter Wessel, 2:o m häradshövding Thomas Clerck
- Maria, g m prosten i Nyköping Johan Luth
- Engel (162?-1711), g m borgmästaren i Nyköping Anders Bergius (1617-1679)
Dessutom har jag en anteckning om en son Henric Rosenström, kommissarie
Mvh

2000-12-14, 00:42
Svar #13

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej alla!
Har tittat lite i diverse böcker och hittat en del av intresse. Följande familjer kan sammanfattas [observera att allt är snabbt sammanställt, många uppgifter har utelämnats och att sakfel kan förekomma]:
 
- Mattias Thun, 1580-1636, i Säter. [Information från ovan]
 
- Baltzar Thun, 1611-1674, i Kengis bruk/Avesta. Barn: Katarina, Baltzar, Dordi. [Information från ovan]
 
- En broder till Baltzar. Barn: Abraham Thun.[Information från ovan]
 
- Mikael Thun i Norrköping. [Ej att förväxla med Mikael i Nyköping enligt V Örnberg] Barn:
?Katarina [1638-1674], ABRAHAM [gift 1676], Kristina [gift 1678], Elisabet [gift 1680], Sara [gift 1684]. [Svenska Ättartal 14 s 218]
 
Intressant! Kan denne Mikael och Baltzar vara bröder? Enligt brevet ovan har ju Baltzar en brorson Abraham... Abraham verkar dock ha varit bosatt i Norrköping.
 
- Abraham Thun, kassör på Stenhuset i Norrköping. Son till Mikael Thun. Barn: Anna [född 1677], Welam [född 1680], Brita [född 1683], Mikael [född 1685], Sara [född 1685], Maria [född 1690 ca]. [Svenska Ättartal 14 s 218]
 
- Anders Thun, körsnär i Stockholm. [Död 1695].
 
- Anders Thun, borgare i Västerås. Barn: Anna [död 1714] [Västerås Stifts herdaminne, 1700-talet]
 
Kan det möjligen röra sig om samma person?
 
- Mikael Thun, handlande i Nyköping. Barn: Peter [född 1625], Maria, Henrik [Rosenström], ?Johannes. [Stockholms rådhus och råd II, s 285, Svenska ättartal nr 9 s 112, Södermanland Närkes nation 1595-1900]
 
- Peter Thun, handlande i Stockholm, [född 1625]. Son till Mikael ovan. Barn: Katarina [född 1667], Maria [född 1678], Petter [1679-1679 ca], Petter [1681-1683 ca], dotter [död 1674], dotter [död 1685]. [Stockholms rådhus och råd II, s 285]
 
- Sven Thun, handlande i Malmö. Barn: Annika [död 1715] [Lunds stifts herdaminne ser 2 del 5 sid 61]
 
- Anna Thun [1662-1748]. Gift med Anders Olofsson Grek. [Diskussionen om släkten Grek på Anbytarforum]
 
Dessutom finns en familj där barnen tar sig namnet Thun:
 
- Josef Tomasson, förvaltare på Lagmansö. Barn: Josephus Josephi Thun [1661-1721], Gustavus Josephi Thun, Leonhardus Thun. [Södermanland Närkes nation 1595-1900]
 
Kanske detta kan ge några ledtrådar? Två tidiga Mikael i kombination med Mattias i Sätra ställer till det lite :-) Kan två bröder, Mattias i Sätra och Mikael i Nyköping, ha invandrat till Sverige...

2000-12-14, 17:37
Svar #14

Youcef Taalbi

Hej! Nu har jag fått många brev att kommentera =)
Till att börja med så tror jag att Baltzar och Mikael, i Martins uppgifter, troligtvis är bröder eftersom att både årtalen och upggifterna stämmer.
Men hur ska vi då göra med denne Mikael Thun som är nämnd av Christer? Jag tror nämligen att det ligger till så här: Mikael och Mattias Thun är samma person (OBS dödsårtalen) och denne fick två söner, om inte mer; Baltzar och Mikael Thun.
Är det här möjligt?  
Om inte, (vilken inte verkar så om man tittar på Christers efterföljande information)så måste de nästan vara bröder.
Nu sitter jag här och chansar mig fram, vilket är dumt, men tyvärr så måste jag eftersom att det inte verkar finnas så mycket material om just dom tidiga Thunarna... =)
 
MVH Youcef

2000-12-14, 17:41
Svar #15

Youcef

Om inte, (vilket verkar så om man tittar på Christers efterföljande information)så måste de
nästan vara bröder, ska det vara =)

2000-12-14, 23:14
Svar #16

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen, alla Thun-forskare!
Har nu även letat fram en kopia från några sidor i Petrus Norbergs bok Avesta under kopparbrukets tid, delen Avesta kopparbruks historia, kap II Brukets anläggning. I en intressant fotnot på sid 21-22 kan följande läsas:
Govert Silentz hade enligt sonsonen Henrik Silentz' relation på egen bekostad medfört från Tyskland gårmakare, kopparblecksmeder, kesseldjupare, plåtslagare, kratsvaskare, beredare, tråddragare, musquet- och bössesmeder, harneskmakare, bössepipeborrare, kling- och knivsmeder, spårmakare, järntråddragare och bleckslagare m.fl. Utrikesregistraturet för 1621 har ock ett av Gustav Adolf den 3 februari på tyska utfärdat pass för Silentz att i riket införa just sådana hantverkare, som här uppräknats. I kammarkolegii registratur för den 19 maj 1624 finnes en skrivelse från Johan Skytte till änkedrottning Kristina, i vilken han säger: Äre ock nu i går till fem och tjugo personer av Tyskland ankomne, som Govert Silentz till sitt verks fortsättande hit inbeställt haver, de där sig genast till Säter begiva skole. A56, D6, Y 10.
Enligt C. G. R(oman) följde nedannämnda L?beckska mästare med till Avesta. Deras namn inom parentes äro varianter och korrigeringar efter Avesta-papperen:
 
Garmakare:
Hendrich Frien (Frijn),
Arendt Nyman (bör vara Niemann),
Diedrich Rijk (Ryk),
Jöran Falck (bör vara Tack),
Hans Brandt,
 
Kopparsmeder:
David Pump (Pompe David),
Baltzar Pump (bör vara Blatzar Thun),
Asmund (Asmus) Grot,
Michel Thuns (bör vara Thun),
Otto Pump (Pumpe Otto),
Detlof Heijke (d. 1682 2/5),
Jöran Kleinsorger (Kleensorgh, Klensorg),
Hans Kleinsorger).
 
Uppräkningen stämmer rätt väl överens med mantalslängderna, vilka dock visa, att den icke är fullständig, och att dessa arbetare icke kommo samtidigt till Avesta. B48, Y22.
 
Så långt Petrus Norberg. Här förefaller det klart att Baltzar Thun finns med, låt vara med en sammanblandning med den förre kopparsmedens efternamn, men det är ju en vanlig skrivarmiss. Ytterligare ett intressant faktum är, att det även finns en Michel Thun (Michel=Michael) med bland de uppräknade kopparsmederna. Vad betyder det i förhållande till de tidigare anförda uppgifterna? Är det troligt att en kopparsmed skall ha blivit handlande i Nyköping? Däremot skulle han kunna vara identisk med Michael Thun i Norrköping och/eller far till Abraham Thun. Ännu går givetvis knappast att fastställa hur det ligger till med detta. Härtill fordras mer forskning. Men kanske någon sitter inne med dessa uppgifter - eller har nära till något arkiv... Det kan ju även tänkas att det rör sig om personer med - om inte än så nära, men ändå - släktskap med varandra. Det tycks ju som om det finns en viss överrepresentation av namnen Baltzar, Michael och Mattias (med varianter) inom släkten Thun och även bland deras ättlingar.
Det ser inte bättre ut än att frågeställningarna bara blir fler och fler...
 
M v h, Stefan

2000-12-14, 23:29
Svar #17

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Visst får man chansa lite. En annan intressant iaktagelse är den att bröderna (?) Baltzar i Avesta och Mikael i Norrköping bägge döpte en dotter till Katarina. Mikael i Nyköping var gift med en Katarina Danckwardt. Detta skulle kunna tala för att Mikael i Nyköping och inte Mattias i Säter [om de nu inte är samma person] är fader till bröderna. Kanske är barnen döpta efter sin farmor? Dessutom visar ju Christers inlägg ovan att släktkretsen runt Katarina Danckwardt har flera kopplingar till släkten Becker, och Filip Becker var ju svåger till Baltzar.
 
Varifrån kommer uppgiften om en Mattias, död 1636 i Säter? Jag har inte stött på den uppgiften någonstans.

2000-12-15, 15:36
Svar #18

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hmmm. Chansningen ovan gick ju inte hem såg jag själv... Kopplingen till Danckwardt gäller ju inte eftersom Mikael gifter sig 1620 med Catherine. Mikael i Norrköping och Baltzar måste ju vara födda betydligt tidigare än så. Var lite snabb där.

2000-12-15, 17:43
Svar #19

Youcef Taalbi

Hej, igen!  
Martin, Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag hittade Mattias Thun, men det ska vidare eftersökas, och liksom du så har jag insett att Baltzar inte kan vara son till Mikael Thun p.g.a. att Baltzar är född för tidigt, och eftersom att Mattias är det enda vi har så får man väl anta att Mattias är Baltzars och möjligtvis Mikael Thuns (den yngre)fader tills vidare.
Stefan, det var intressant information du kom med. Jag funderade på om det kanske står några indirekta hänvisningar i källan?  
Jag hoppas hur som helst att vi snart löser gåtan.
 
MVH Youcef

2000-12-15, 22:54
Svar #20

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått ihop det så här.
Mathias Thun kommer från Aachen med två vuxna söner, Michel och Baltzar. De kom troligast via L?beck. Det fanns en son Lydert (dog ung) och den yngste sonen Mattias också i familjen.  
Fadern Mathias dör 1636 i Säter.
Michels hustru benämns som Michel Tuns Anna. De har en son Abraham. Michel är kopparsmed och mäster vid Säter och Avesta myntverk.
Baltzar har hustru och sönerna Baltzar och Mats. Far och de två äldsta sönerna anställs av Momma och flyttar till Kengis. Dottern Chatarina blir kvar i Avesta, gifter sig med Kasper Meusenholz. Den yngsta dottern Dordie följer med upp och gifter sig med Niklas Fransson Servio, också från Vallonien.
Mvh
Gunvor

2000-12-16, 04:56
Svar #21

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har också en kopia av Baltzar Thun den  
äldres  
brev angåendne dottern Catharina Thun som  
tjänt  
som piga hos Filip Becker i Stockholm år  
1660.
I Jacob Mommas notiser på Riksarkivet har  
jag  
hittat en avräkningssedel angående dottern  
Catharina Thun som anlände den 6 april 1669  
till  
Kengis bruk.  
Det står att hon rest hit upp.
Resan kostade 60 daler kmt.
Troligen åkte hon häst och droska på  
landsvägen till Torneå eftersom det var  
fortfarande vinter i början av april i Norrland.  
Catharina kom att gifte sig med masmästaren  
Erik  
Olofsson vid Masugnen omkring 1676  
(Västerbottens mantal).
Hennes söner var Baltzar, Gustav och Anders  
Eriksson vid Masugnen (Västerbottens mantal  
och
Pajalas communionsböcker).
 
Mvh:
Christer Rosenbahr, Umeå.

2000-12-16, 09:11
Svar #22

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Christer!
Det var ett nytt och intressant spår.
Hennes far Baltzar dör 1674 (i Kengis?) Det innebär att de träffades trots detta avstånd.
Har du forskat vidare på hennes ättlingar?
Mvh
Gunvor

2000-12-16, 13:41
Svar #23

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Kort komplettering:
Petrus Norberg anger egentligen källan i löptexten: C G R(oman). Förmodligen är B48 och Y22 källhänvisningar, men eftersom jag inte har Norbergs bok i min ägo, kan jag för närvarande inte uttolka hänvisningarna! Boken är inte så svår att få tag på - borde gå genom ett bibliotek.
 
M v h, Stefan

2000-12-16, 19:54
Svar #24

Youcef Taalbi

Hej, så här har jag nu uppfattat Thun-släktens grenar, av de som härstammar från Mattias Thun.
 
Mattias Thun *ca 1580 Aachen †1636 Säter
 
Söner: Baltzar Thun (d.ä.) *1611 Aachen †1674 g.m. NN Bäcker (Jag drog slutsatsen att Baltzar Thuns fru hette Bäcker i efternamn eftersom att det fanns uppgifter i Gunvors brev att Baltzar hade en svåger vid namn Filip Bäcker och eftersom Baltzar inte hade några nämnda systrar så betyder det följaktligen att det är hans frus bror)
Michael Thun *Aachen? †? g.m. Anna (?) NN
Lydert Thun
Mattias Thun  
 
Baltzar Thun (d.ä.) fick barnen:
Baltzar Thun (d.y.) *1632 Aachen †eft. 1708 g.m. Brita Olofsdotter *1640 †1699 Kengis
Mats Thun
Catharina Thun g. 1670 m. Erik Olofsson masmästare vid  (enligt Gunvor så gifter hon sej med Kasper Meusenholz??)
Dordie (Baltzarsdotter) Thun * 165? (?) †29 maj 1742 Junosuando g. m. Niklas Fransson Servio *1650 Kengis, Pajala † 1710 Junosuando.
 
Michael Thun fick barnen:
Katarina Thun *1638 †1674
Abraham Thun g. 1676
Kristina Thun g. 1678
Elisabet Thun g. 1680
Sara Thun g. 1684
 
Baltzar Thun d.y. fick barnen:
Margareta Baltzarsdotter Thun
Olof Baltzarsson Thun
 
Dordi Thun fick barnen: Baltzar Nilsson Servio. *1682 Svappavaara, Jukkasjärvi
Brita Nilsdotter Servio. *169? i Svappavaara, Jukkasjärvi. †mellan 1758 & 1761 Junosuando masugn, Pajala
Nils Nilsson Servio.
Elias Servio.
 
Abraham Thun (Mikael Thuns son) fick barnen:  
Anna Thun *1677
Welam Thun *1680
Brita Thun *1683,  
Mikael Thun *1685
Sara Thun *1685
Maria Thun *ca 1690

2000-12-16, 20:55
Svar #25

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Gunvor,
 
Catharina Thuns son Baltzar Eriksson var  
född omkring 1676 och död 1735 3/6 vid  
masugen. Han var gift med Lisa Mickelsdotter  
död 1743.
 
Baltzar Erssons son Mickel Baltzarsson var
född 170? och död 1760 vid masugnen.
Han var gift 1735 med Susanna Jöransdotter  
Stålnacke 1710-1787.  
Se detta i min utgivna släktbok: Släkten  
Stålnacke (1996) i tabell 79.  
 
Mvh:
Christer i Umeå.

2000-12-17, 04:34
Svar #26

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Youcef,
 
Ditt antagande om släkten Thun har delvis  
felaktiga grunder.  
 
Den förste stamfader för släkten Thun
i Säter, Avesta, Kengis bruk och Norrköping var  
l?beckaren och kopparsmedsmästaren Michel  
(Arendtsson) Thun och hans hustru Anna.
De värvades med familj från L?becks kopparverk  
till Säters kopparmyntverk i Dalarna den 19 maj
år 1624. Makarna levde ännu år 1659 (Avesta  
kopparbruks historia och mantalslängder).  
 
 
Deras kända barn enligt mantalslängder var:
Mickel Thun (Norrköping).
Baltzar Thun (Kengis bruk) gift före 1636.  
Lydert Thun (Säter) död ogift 1638.
Matthias Thun (Säter) ogift man år 1636.  
Troligen en dotter gift med Filip Becker  
från L?beck.
En dotter som bodde hos föräldrarna i  
Avesta år 1659.
-----------------
Baltzar Thun (Avesta och Kengis bruk) gift 163?  
med Gustafsdotter i Säter.
 
Deras kända barn var enligt Mommas arkiv, RA
och  mantalslängder:
Gustaf Thun gift 165?, till Norn i Dalarna 1674.
Matthias Thun gift 1655, till Dalarna(?) 1686.
Baltzar Thun f. 1632 gift 1659 med Brita  
Carlsdotter (obs! ej Olofsdotter) död 1699.  
Jacob Thun död ogift 1663.
Catarina Thun gift 1676 med Erik Olofsson i  
Masugnen.
Dorothea Thun gift 1680 med Niklas Servio i  
Svappavaara bruk.
Susanna Thun gift 1684 med gruvsmeden i  
Svappavaara bruk Johan Joensson Speet.
 
Släkten Thun under 1600- och 1700-talet kommer  
med som underrubrik i min kommande andra  
upplagan  
om Släkten Stålnacke på Nordkalotten.
 
Mvh:
Christer i Umeå.

2000-12-17, 13:08
Svar #27

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Efter en kontakt per telefon med Nils Jöelson i går kväll kan jag komplettera med följande:
I Tyska församlingen i Stockholm finns följande vigsel noterad:
Filip Bäcker och Anna Tunnen von Oldesloe.
Det torde vara ställt utom allt tvivel att det rör sig om vår Filip och vår Anna. Till yrket skall Filip ha varit skomakare. Anna var syster till Baltzar d ä.
 
När det gäller vem som skall vara far till Baltzar, Lydert, Michel och Anna litar jag till att Christer har forskat noga i källorna. Men jag har en fråga: Christer, vet Du något om ett gäldebrev, där jag har fått uppgiften att sönerna Baltzar, Lydert och Michel (samt Filip Bäcker???) skall ha gäldat en skuld för sin fader Mattias? Det verkar ju inte stämma! Finns det något gäldebrev och vilka är undertecknarna i sådana fall?
 
M v h, Stefan

2000-12-17, 17:43
Svar #28

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Stefan,
 
Tack så mycket om det senaste uppgifterna  
om skomakaren Filip Bäcker och hans  
hustrun Anna  Thun (Tunnen von Oldesloe).
 
Det stämmer mycket bra med att släkten  
ursprung skulle i det här fallet vara från orten  
Oldesloe. Orten är identisk med Bad  
Oldesloe i Tyskland. Denna ort är belägen  
mellan Lübeck och Hamburg.
 
Man kan anta att när släkten Thun kom till  
Sverige förkortade svenska myndigheterna  
deras efternamn som då förlorade hela  
efternamnet, Tunnen von Oldesloe.  
Deras stavning försvenskades från Tunnen till  
exempelvis Thun, Tun och Thuen.  
Släktnamnet stavades säkerligen olika  
beroende på vem som skrev deras efternamn.
 
Jag vet ingenting om ett gäldebrev angående  
bröderna Thun!?  
Var har fått denna uppgift ifrån?
Jag kan anta att det vara bröderna Thun som
skall ha gäldat en skuld för sin broder  
Matthias Thun?! Vad tror du om det?!  
Om jag får tid efter jul skall jag kolla upp om  
det finns ett gäldebrev i Uppsala landsarkiv  
eller i Riksarkivet.
 
Mvh:
Christer i Umeå.

2000-12-18, 19:58
Svar #29

Youcef Taalbi

Hej!
Jag skulle vilja ställa lite frågor som jag hoppas att det finns svar på.
För det första så är jag ju förstås nyfiken om, främst du Christer, har några uppgifter om Michael Arendtsson Thuns fader eller fru.
Sedan så finns det ju vissa som påstår att släkten Thun är tysk och enligt vissa så är det en vallonsläkt. Baltzars dotter Dordie benämns någonstans ovan som  vallonflicka, men eftersom att de härstammar från Bad Oldesloe så är de väl tyskar.(?)
Av efternamnet Tunen Von Oldesloe att döma så verkar ju det vara ganska tyskt.
 
MVH Youcef

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna