ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: X-Match 190cM Longest block 190  (läst 3697 gånger)

2019-01-05, 21:23
läst 3697 gånger

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 444
  • Senast inloggad: 2021-11-05, 17:51
    • Visa profil
När jag får en sådan tydlig träff och den jag får träff med är en Kvinna. Vad menas då med X-Match?
Jag har kontakt med personen i fråga, men vi hittar verkligen inte varandras släktskap

2019-01-06, 23:02
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1237
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 09:09
    • Visa profil
Tror inte det är möjligt att bara dela ett segment på 190 cM men du kanske skrev fel.

Vilket företag?
Om FTDNA, Family Finder, kan du ju välja gemensamma träffar och se om du genom dessa kan lista ut släktskapet?

2019-01-06, 23:12
Svar #2

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Hej!


Om jag förstått det hela rätt har du och den andre personen en matching på X-kromosomen. Detta verkar vara lite smått rörigt, då just denna kromosom inte nedärvs på samma sätt som övrigt autosomalt DNA (och ej heller på samma enkla sätt som Y-DNA eller mtDNA).


Hittade följande på nätet som förklarar skillnaderna samt x-dna: http://ssgg.se/lar-dig-dna/


(Kolla på diagrammen under x-dna så ser ni genom vilka led ni möjligen kan vara besläktade på)


Mvh,
Anders

2019-01-07, 08:00
Svar #3

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 444
  • Senast inloggad: 2021-11-05, 17:51
    • Visa profil
Tror inte det är möjligt att bara dela ett segment på 190 cM men du kanske skrev fel.

Vilket företag?
Om FTDNA, Family Finder, kan du ju välja gemensamma träffar och se om du genom dessa kan lista ut släktskapet?


Förlåt min slarvighet. Longest block är 43. Och ja det är Family Finder. Vi har försökt göra på den vägen men inte lyckats.
Men har du någon aning om hur många generationer en sådan träff är på ett ungefär?

2019-01-07, 08:01
Svar #4

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 444
  • Senast inloggad: 2021-11-05, 17:51
    • Visa profil
Hej!


Om jag förstått det hela rätt har du och den andre personen en matching på X-kromosomen. Detta verkar vara lite smått rörigt, då just denna kromosom inte nedärvs på samma sätt som övrigt autosomalt DNA (och ej heller på samma enkla sätt som Y-DNA eller mtDNA).


Hittade följande på nätet som förklarar skillnaderna samt x-dna: http://ssgg.se/lar-dig-dna/


(Kolla på diagrammen under x-dna så ser ni genom vilka led ni möjligen kan vara besläktade på)


Mvh,
Anders


Oj det var verkligen till stor hjälp. Nu  kan jag sortera ut vart träffen kan vara någonstans. Dock oklart i vilken generation.

2019-01-07, 10:43
Svar #5

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Oj det var verkligen till stor hjälp. Nu  kan jag sortera ut vart träffen kan vara någonstans. Dock oklart i vilken generation.
Ja, om jag förstått det hela rätt verkar nedärvd DNA från X-kromosomen variera kraftigt, så det kan verkligen slå olika beroende på hur det har slumpat sig just i ert fall. På det jag hittade på nätet verkar det som att ni teoretiskt sett kan vara allt från, säg, två-tremänningar till tiomänningar eller ännu mer avlägset släkt. Men ger ftDNA någon annan ledtråd? Kan man även ser hur ni matchar "generellt", eller bortsett från just X-DNA? Det kanske kan ge en ledtråd!

Att låta fler släktingar till Er båda testa sig (baserat på hur X-DNA sipprar ner genom generationerna) borde kunna släcka ytterligare förgreningar tills ni kan ringa in vilken gren hos Er båda det rör sig om, men det är förstås kostsamt och tidskrävande. (Är hon ättling till någon som utvandrat till exempelvis USA så bör det ju underlätta sökandet avsevärt, men jag förmodar att det inte ligger till så!) 

Lycka till i alla fall!
Mvh, Anders

2019-01-18, 22:57
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag blir lite osäker på vilka uppgifter som stämmer.
Longest block anger du till 43 cM.  Du uppger tidigare 190cM, är det då samma värde på Shared cM och X-match

Tacksam om du berättar vad som gäller så blir de lättare att svara :-)

2019-01-20, 16:34
Svar #7

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 444
  • Senast inloggad: 2021-11-05, 17:51
    • Visa profil
Detta gäller


Shared 190
Longest 43
x-match

2019-01-20, 17:13
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om du markerar personen  i vänster kant och trycker på Chromosome Browser (uppe till vänster) så får du fram alla kromosomerna.
Ställ markören på den markerade träffen /träffarna på X (längst ner) så får du fram hur många centimorgan den aktuella X-matcningen är.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna