ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hockel  (läst 833 gånger)

2019-01-03, 18:11
läst 833 gånger

Inloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:22
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Hej,

tänkte jag skulle sammanfatta det jag vet om familjen Hockel här, eftersom ättlingar
dyker upp på flera ställen i Sverige och Finland, och hoppas på kompletteringar.

Basen kommer från Svenska Slägtkalendern 19051, där Örnberg går igenom
fem generationer. Hans anteckningar, som finns skannade hos Riksarkivet, har käll-
hänvisningarna som saknas i den tryckta versionen.

Hur namnet skrivs varierar: Hockel, Hockell, Ockel, Hokel, Hookel, Hochel, Hukel,
Okell eller Okel. Enligt Örnberg skrev anfadern Johan själv "Hockel".

Min koppling till famijen Hockel går genom Leonard, dp 1681. Jag (eller snarare
min kollega Robert, som också har intressen i Leonard Hockel) hittade hans far i
Norrköping via några trådar här i Anbytarforum2.

Under mitt sökande efter Leonards historia, har jag träffat på ett antal andra
bortglömda familjemedlemmar, som jag också tänkte lista här.

Klädesmakaren Johan Hockel invandrar från Tyskland (kanske från Eupen i nuvarande
Belgien, eller Ehrang i närheten av Trier, där FamilySearch placerar ett antal
Hockel på 1600-talet) till Norrköping, omkring 1670. Han gifter sig med Katarina
Erahts (Örnberg kallar familjen Eratus) 1671, och får med henne 13 barn innan
hon dör 1693: Anna 1672, Agneta 1673, Katarina 1675, Reinhard/Reinhold 1677,
Maria 1679, Leonard 1681, Sofia 1683, Johan 1685, Wilhelm 1687, Peter 1689,
Johanna 1692 och Kristina 1693.

1694 gifter han om sig med Appolonia Kalckberner, och får ett barn, Anna Kristina,
som dör bara 2 veckor gammalt. Appolonia dör 1702, och någon gång före december
1708, gifter Johan sig för tredje gången, med Kristina Borg. När Johan dör 1721
lever hustrun Kristina, 4 av barnen (Anna, Agneta, Leonard och Johan), och 2 barn
har efterlevande (Katarina och Elisabeth).

De två som jag har följt är de två sönerna, Leonard och Johan.

  • Min ana, Leonard, dp 1681, är i klammeri med rättvisan 1705: han döms för
    lägersmål, med "qvinspersonen" Christina Eriksdotter, och döms också att betala för
    barnets uppfostran. Av allt att döma är han ovillig att betala, och de 20 daler
    silvermynt som är utdömt "exekveras" av rätten. 1705 skickas han också av sin
    far till Eupen för att bevaka ett arv.

    Leonard gifter sig 1709 i Norrköping med änkan Margareta Svanström. Hon kommer från
    Sala (mantalsskriven där 1708/9) och har en dotter Anna Greta (från hfl). De är
    mantalsskrivna i Sala mellan 1710 och -24. Hustrun kommer av och till tillbaks
    till Sala och 1740 skrivs hon som änka i hfl, så Leonard dör omkring 1739, oklart
    var. När och var Margareta dör är oklart.

    De får troligen tre barn: Karin eller Katarina f omkring 1710, Johan (gissningsvis
    född omkring 1711) och Leonard eller Lennart, med varierande uppgifter om när han
    är född, 1713 eller 1720.

    • 1731 gifter sig strumpvävargesällen Johan Leonard Hockel i Maria i Stockholm med
      Helena Hult. De bor till åtminstone 1740 kvar i Maria, och får 4 barn under tiden:
      Johannes 1733, Anna Margareta 1735, Glaudi (sic!) 1736 och Johannes (?sic!) 1739.
      De har 1740 4 små barn, bor i kv Fatbursbrunnen och Johan är tröjvävargesäll hos
      faktoren Tuteng. Sista spåret efter denna gren (än så länge) är att Anna Margareta
      gifter sig med en Peter Dalpil 1758 i Katarina, och får ett antal barn som jag
      inte följt upp (än).

    • En av faddrarna när Johan Leonards förstfödde Johannes döps är jungfru Katarina,
      utan efternamn. 1740 gifter sig Catharina Hokel i Katarina i Stockholm, med
      vaktmästaren Jonas Friberg. 1771 befinner de sig i Västervik, där Jonas är tullare
      (jaktlöjtnant). 1789 dör både Katarina och Jonas med mindre än 2veckors mellanrum
      i Mönsterås köping, Mönsterås (H). De saknar, enligt den gemensamma bouppteckningen,
      både barn och bröstarvingar.

    • Lennart har vi avhandlat i andra trådar3: han föds i Sala, troligen
      omkring 1713. Efter att ha varit gruvdräng i Sala tar han värvning i Västmanlands
      regemente, för en rote i Nora sn. Han går under soldatnamnet Falk. Han får tre
      döttrar med första hustrun; det är lite oklart om det är fler än en, men troligen
      gifter han sig 1737 i Sala med Katarina Magnusdotter Fröman. Lennart gifter om
      sig i Finland 1753, med Maria Sigfridsdotter, får avsked från Västmanlands
      regemente 1757, flyttar till Söderala 1762 och blir fördubblingsbåtsman, under
      namnet Norman. Avlider 1780, och lämnar efter sig 5 döttrar.


  • Leonards lillebror Johans familj har Örnberg behandlat, men där fattas
    det (nog) en del. Johan gifter sig första gången 1712 i Kvillinge  med Oliva
    Stobæa, som föder en son Johan 1714, och dör, troligen i barnsäng.

    1717 gifter Johan om sig med Petronella Klünder, och dom får (tror jag!) 6 barn.
    Örnberg har hittat 3: Carl Diederich/Friederich 1718, Petrus 1719 och Kristina
    1723; de två sönerna dör redan samma år som dom föds.

    1738-40 finns färgaren Johan Hockell i Västervik, 1740 antecknas han som
    "utfattig" i taxeringslängden. 1748 dör han i Norrköping.

    • Omkring 1720 föds Reinhold Hockell i Norrköping, enligt hfl i Marstrand.
      I födelseboken för Norrköpings Hedvig finns en lucka i notiserna 1720.

      Han börjar sitt vuxna liv som soldat i Ruthensparres regemente omkring 1742, där
      han ganska snabbt avancerar via korporal och rustmästare till fourier. 1748
      gifter han sig med Beata Djur i Marstrand (Karlstens slottsfs), och efter avsked
      runt 1750, så är han handelsman i Marstrand till sin död 1788.

      Reinhold och Beata får 12 barn, de tre första skrivna i Karlstens slottsfs, de
      sista 8 i Marstrand:
      • Johan Henrik, f 1749
      • Petronella, f 1750, gift med handelsmannen Nathanael Peter Bjuhr 1779. Efter
        hans död i Uddevalla 1796, gifter hon om sig 1797 med Johan Fredrik Ekeberg.
        Död i Skövde 1824.
      • Stefan Andreas, f omkring 1752. Endast omnämnd i hfl, senast 1767, då 14 år
        gammal och "döf och dumb"
      • Tomas, f 1752
      • Carl Olaus, f 1753, död 2 veckor gammal
      • Kristina Margareta, f 1754, död 1 månad gammal
      • Anna, f 1755, död mindre än 3 månader gammal
      • Reinhold, f 1756
      • Anna Beata, f 1759, gift 1783 med apotekaren Jakob Fredrik Nisser. Död i
        Uddevalla 1799.
      • Stina Margareta, f 1762, död mindre än 3 månader gammal
      • Sebastian, f 1764
      • Adam, f 1766, död inom 6 veckor

      En av sönerna går troligen i skolan, och blir v. rektor i Marstrand: han är fadder
      åt ett av syster Petronellas barn, 1783, och han predikar i Marstrands kyrka på
      annandagen 1782, så bra att en insändare i Göteborgs Allehanda 10 januari 1783
      uppmanar honom att låta trycka predikan.

    • I Västervik finns 1748-50 Margareta (Greta) Hockell i gården 55/56 i Norra kvarteret.
      1752 gifter hon sig med sjömannen Jakob Salomonsson Westersten. Deras ättlingar
      har avhandlats förut i Anbytarforum4. De får 7 barn, 4 dör späda. Av
      speciellt intresse är

      • Johan, f 1755 -- döpt efter morfar? Fast mest intressant för att ett av dop-
        vittnena är sjömannen Sebastian Ockel
      • enda dottern Petronella, f 1769 -- döpt efter mormor?

      Margareta dör 1782. Enligt hennes ålder då, så bör hon vara född ungefär 1728.

    • Sebastian som är dopvittne bör ju vara född som senast 1740, eller så. Är han bror till Margareta?


    Jag har inte skrivit ut alla källhänvisningarna -- det blir svårläst då. De allra
    flesta är till de uppenbara källorna i kyrkböcker, mantalslängder, rullor och domböcker.

    mvh /staffan

    1 Svensk Slägtkalender 13 (1905) Bild 90 / sid 164 (AID: v773686.b90.s165),
    Örnbergska samlingen, Släkter på H, SE/VALA/02109/11/11, bildid: V0000024_00513
    2 Anbytarforum: Norrköpings rådhusrätt och magistrat FIaaa:1 (1695-1727) Bild 301 / sid 561,
    Norrköpings rådhusrätt och magistrat FIaaa:1 (1695-1727) Bild 232 / sid 423
    3 Anbytarforum: Varifrån kommer, och vart tar han vägen - soldaten Lennart Lennartsson Falk.,
    Leonard Hockell, och sonen Leonard
    4 Anbytarforum: Westersten
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna