ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjukjournaler  (läst 713 gånger)

2019-01-03, 16:38
läst 713 gånger

Utloggad Viveka Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 17:05
    • Visa profil
Hej!
Jag behöver ett gått råd angående sjukjournaler. Det gäller båda mina föräldrar, som är borta båda två.
Jag har ringt och mailat alla instanser, som har dem, men omöjligt att få ut dem!
Mvh Viveka

2019-01-03, 16:45
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Normalt har du rätt att läsa journaler, men vissa landsting avråder att göra det på egen hand. Skälet är, att om du inte är medicinskt utbildad är risken stor för feltolkningar.


Och i vissa lägen kan de omfattas av sekretess, om det finns misstanke om brott och liknande.


Men, vad anger de för skäl till att du inte får läsa dem?


/Peppe

2019-01-03, 19:29
Svar #2

Utloggad Viveka Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 17:05
    • Visa profil
Hej!
 Tack för svar.
De kräver personbevis på att jag är dotter till dem, vilket jag beställt på skatteverket, men fick bara på min man och mina barn. Måste nog ta kontakt med dem igen. En del journaler är heller inte arkiverade i landstingsarkivet. Jag trodde att det hela var enkelt, men icke! Min egen måste jag också "efterlysa" tydligen . Men jag kämpar vidare. Dottern ,som är sjuksköterska kan hjälpa mig att tyda dem.
Mvh Viveka

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna