ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnus Persson och Maja Andersdotter i Lund/Lunn  (läst 694 gånger)

2018-12-26, 18:12
läst 694 gånger

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,


Jag har i min släktforskning hamnat i Styra socken. En av mina anmödrar, Anna Magnusdotter, föds den 9 oktober 1792 i Styra som dotter till Magnus Persson och hans fru Maja Andersdotter. I födelseboken/dopboken anges de bo i Lund (se referens Styra (E) C:1 (1691-1811) Bild 221 / sid 435 (AID: v55694.b221.s435, NAD: SE/VALA/00353)).

När jag sedan letar i husförhörslängden (dock från 1821) samt i mantalslängderna via SVAR åren kring 1792 så hittar jag vare sig någon referens till Lund eller någon Magnus Persson/Maja Andersdotter. Via SOFI så ser jag att det funnits en lägenhet i nedre Götala som benämns "Lunn", vilket ju kan vara samma plats. Men jag kan inte hitta någonting alls när jag letar och när jag vare sig hittar något via mantalslängderna eller via senare husförhörslängder eller via FamilySearch.

Är det någon som har någon information kring Magnus och Maja så får ni gärna posta ett svar.

Hälsningar

[/size][Madeleine[/size]

2018-12-26, 20:24
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil

Hej


Var har du din Anna Magnusdotter senare i livet?
Gift? barn?

2018-12-26, 21:24
Svar #2

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,


Hon gifter sig i Västra Harg år 1819 och dör i barnsäng år 1820. Hon uppges komma från Skänninge år 1813 till Västra Harg och hon finns i utflyttningsboken för Skänninge och uppges då komma från "Wallenberg" utan vidare referens. Enligt mantalslängden för Skänning bor en demoiselle Wallenberg i Brokvarteret nr 60 men ingen annan Wallenberg återfinns i mantalslängden. Anna hittas tyvärr inte i Brokvarteret nr 60 eller någon annanstans i de två böckerna för Skänninge som omfattar år 1813. Så mitt hopp om att kunna spåra Anna bakåt grusades och jag återvände till Styra-spåret och det var därför jag ställde frågan här om någon visste något om dem i Styra.


Hälsningar


Madeleine


2023-10-28, 16:31
Svar #3

Utloggad Sören Lindhe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-10-28, 16:55
    • Visa profil
Det fanns ett torp i Nedre Götala på nuvarande Kaptensgårdens mark med namnet Lundtorpet. 1805 flyttade Zacharias Carlberg in där och därefter benämns torpet Carlslund.
Då hfl börjar 1821 har redan namnet Lundtorpet försvunnit så det återfinns inte där. Däremot kan man hitta det på historiska kartor. Titta på storskifteskartan från 1772 för Nedre Götala så återfinns torpet längst ner på kartan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna