ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åbyholm  (läst 961 gånger)

2018-12-21, 22:51
läst 961 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,


Jag behöver hjälp att hitta var min släktgård ligger idag, om den finns kvar?
På denna karta, där det står Åbyholm, finns siffran 40 i rött på en gård. Här bodde mina släktingar under slutet 1800, början 1900. Jag skulle gärna vilja veta om denna gården finns kvar idag. Någon som vet?
När jag jämför kartan med hitta.se så tycker jag att Åbyholm 502, Holmsjö kanske kan vara samma ställe men känner mig inte riktigt säker.


Letar även efter gamla dokument på denna gården och skulle då behöva fastighetsbeteckningen på detta ställe. Vart kan jag finna det?
Kan jag hitta det via Arkiv Digital eller kanske Riksarkivet?


Tack på förhand!


Hälsningar Johanna

2018-12-22, 02:47
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 14:22
    • Visa profil
Om du menar nuvarande fastighetsbeteckning på Åbyholm 502 så är det Åbyholm 1:134. Det ser du på hitta.se om du väljer funktionen "Tomter" nere i vänsterkanten. Det ligger i ett skogsområde som tillhör Långemåla 1:28. Har du tittat på platsen på Ekonomiska kartan som är från mitten av 1900-talet? Och tittat i mantalslängden från 1941 som brukar finnas på AD.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna