ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolkningshjälp med en kringflackande släkting  (läst 792 gånger)

2018-12-20, 00:03
läst 792 gånger

Utloggad Magnus Strahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 22:16
    • Visa profil
Hejsan,

Min mormorsfarmorsmor, Sissa Pehrsdotter, var en kvinna som bodde på många ställen under sitt 48 år långa liv. Hon fick ett oäkta barn (min mormorsfarmor), men hon hade ofta notiser längst till höger och hon var beskriven som Ingr (egen tolkning) dejan Sissa Pehrsdotter i Blentarp (M) AI:34 (1849-1854) Bild: 298 Sida: 292 . Vad betyder Ingr eller vad det nu står och vad står det längst till höger?

Jag tolkar det som "i att. fr. Everlöf till Lunds intet enm. om hennes ??? att betyget från Lund." Och jag fattar inte vad det betyder.

Deja är enligt SAOB antingen en kvinna som var ansvarig för arbetsfördelningen bland kvinnorna, en mjölkpiga eller prästs älskarinna (!). Sissa bodde på prästgårdar, hos organister, prostar osv.  ???

Jag tror att samma text dyker upp i Blentarp (M) AI:35 (1854-1860) Bild: 307 Sida: 307 om det är mer lättläst.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med åtminstone forkortningen innan dejan.

Tack på förhand!

2018-12-20, 03:19
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21983
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:49
    • Visa profil

Inhs Dejan = inhyses dejan. Hon var alltså inhyst/boende hos arrendatorn Hans Andersson. Deja bör i detta fall stå för mjölkpiga/ladugårdspiga.

I attest från Efverlöf till LundS intet
anmärkt om hennes hinderslöshet,
enligt betyget från Lund.

Från Everlöf medförde hon således till Lunds stadsförsamling ett flyttningsbetyg där prästen glömt att anteckna om hon var till äktenskap ledig eller inte. Om denna miss av Everlövskollegan informerade prästen i Lund i hennes flyttningsbetyg till Blentarp.

AI:35 sid 307:
Beträffande hinderslöshet se attesten från Lund.
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-20, 19:55
Svar #2

Utloggad Magnus Strahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 22:16
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna