ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hanny Nilsson  (läst 1005 gånger)

2018-12-19, 20:54
läst 1005 gånger

Utloggad Linus Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-01-15, 20:15
    • Visa profil
Hej,
Jag söker information (födelseort, födelseår, bostadsort, familj mm.) om en fröken Hanny Nilsson. Det enda jag vet är att Hanny bör vara född ca 1870-1880 och att hon troligtvis bodde i Stockholm kring sekelskiftet.   

På något sett finns det en relation mellan henne och min farmor Sonja Svensson (Bergström). Jag vet inte om det är släktskap eller vänskap, men min farmor fick ett helt album med fina Ateljebilder av Hanny. Dessa bilder är tagna vid flera olika Ateljeer.

Någon som känner till något om denna fröken, eller som kan ha något bra tips om hur man kan gå vidare med så lite fakta?
   
Hon finns på bifogad bild.

2018-12-20, 05:11
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil

Werner Wångström, hovfotograf, etablerad i Örnsköldsvik 1898 och verksam där till minst 1911. Filialer i Bjärne (ska vara Björna?), Bjästa, Sidensjö och Ullånger i Västernorrlands län och Mösseberg i Skaraborgs län, enligt Lennart Snabbs förteckning:
https://www.genealogi.se/uploads/files/faktabanken/snabbregister.pdf

Med hjälp av övriga foton på Hanny och fotografförteckningen bör du kunna bilda dig en uppfattning om var hon troligast bodde. Sedan kan du, till att börja med, söka henne i folkräkningarna:
https://sok.riksarkivet.se/folkrakningar
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-20, 05:33
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil

Det låter spännande!

Varför inte lägga in korten från albumet i Rötters Porträttfynd! Du går in på startsidan, väljer Faktabanken i översta menyraden och sedan Porträttfynd.


Jag kan då med min erfarenhet av gamla fotografier, försöka hjälpa dig! Många gånger behövs inte så många uppgifter för att kunna nysta vidare!


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna