ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kvartermästaren Per Trolle i Tidersrum  (läst 706 gånger)

2018-12-16, 19:29
läst 706 gånger

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Hej!

Söker uppgifter om kvartermästaren Per Trolle som avled troligen i Klevstugan i Tidersrum den 2 mars 1735 och skulle varit 89 år. Han hade varit gift med Kerstin Christoffersdotter som avled på samma plats 2 år tidigare.
Varifrån kom han och finns det några andra uppgifter om honom? Troligen var han släkt med de personer i Klevstugan som bar samma namn, Börje Trolle och Agata Trolle.

Med bästa hälsningar

Claës Linder

2018-12-21, 09:40
Svar #1

Utloggad Mattias Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2018-12-21, 09:42
    • Visa profil
Hej igen Claës! Nu har jag sett ditt meddelande här med!!

För andra som kan vara intresserade kan jag berätta att Claës och jag konverserade en del offline igår (själv är jag inte så aktiv här på Anbytarforum längre) och vi kunde konstatera att kvartermästaren Per Olofsson Trolle i Larstorp, Ingatorp sn är den densamme som dör i Tidersrum sn 1735.

Jag hade för några år sedan gjort antagandet att Per var måg till ryttmästaren Olof Bryngelsson i Pukulla, Ingatorp. Tankar som jag tror att jag kan ha redovisat här på forumet. I själva verket var han en son till Olof. Det här är något som tidigare i år har kunnat redas ut med stor hjälp av Göran Sparrlöf och hans tolkningar av arv och senare försäljning av Pukulla till bruksägaren Werner Teschemacher på 1670- resp. 1680-talet med utgångspunkt i de redogörelse som lämnas i Södra Vedbo häradsrätt vid den tiden.

Med fyndet av Per Trolle i Tidersrum har flera tidigare misstankar kunnat bekräftas. Inspektorn Erik Trolle i Vena, Västra Ryds sn visar med allt större tydlighet vara en av Per Trolles söner (som alltså var född innan dop/födslar börjar bokföras i Ingatorp 1691). Per hade också en styvson Anders Eriksson, som är född i Kerstin Kristofersdotters tidigare giftermål med en Erik Pedersson. Anders gifte sig med en dotter till ovannämnda Teschemacher. De båda blev därmed stamföräldrar till släkten Lagergren från Ingatorp, som redovisas av Mattias Loman. Anders son Verner Andersson var en tid dräng hos Erik Trolle.

http://www.mattiasloman.se/forskning/index.php?title=Lagergren_fr%C3%A5n_Ingatorp

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna