ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kontakta okända släktingar - Vett och etikett?  (läst 1230 gånger)

2018-12-16, 17:08
läst 1230 gånger

Utloggad Roger Hammar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-02-25, 13:39
    • Visa profil
Hej!
Om man lyckas hitta en levande avlägsen släkting som ev. kan sitta på information man inte kan hitta någon annanstans, finns det någon "vett och etikett"-regel bland släktforskare hur man går vidare i ett sådant fall?

Om det är en yngre person så finns ju chansen att de har Facebook eller liknande man kan kontakta dem genom, men om de är äldre, ska man helt sonika slå dem en signal och presentera sig och fråga dem?

2018-12-16, 19:18
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag har själv ringt upp flera personer som jag är släkt med, oftast för att försöka få tag på foton på gemensamma släktingar. Ingen har så här långt blivit arg utan oftast visat intresse. I mitt fall har jag ringt allt från sysslingar jag inte tidigare träffat till personer som delar anor flera hundra år bak i tiden.

VH Klas

2018-12-16, 20:03
Svar #2

Utloggad Roger Hammar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-02-25, 13:39
    • Visa profil
Tack för ditt svar Klas, det är främst foton som jag hoppas kunna hitta genom att kontakta släktingar också

2018-12-17, 10:45
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har kontaktat flera släktingar, men jag har valt att skicka ett brev. Då får de själva välja om de vill svara eller inte, antingen via brev, e-post, telefon eller på annat sätt. De jag har kontaktat har varit i mina föräldrars ålder, födda på 1910-talet eller 1920-talet. Har jag då fått svar, har jag frågat om jag får skicka kopior på foton. Jag kan också ha nämnt det i mitt första brev.


Vad det gäller foton, så har jag också satt in kort ( gruppkort och liknande) i någon lokal tidning. Ibland har jag haft tur och fått svar, andra gånger inte.


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna