ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Jönsson på Serresjö 1  (läst 654 gånger)

2018-12-12, 21:57
läst 654 gånger

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej
Är ättad från denne man och hans hustru Boel Nilsdotter via en av döttrarna Boel f. 1837.
Anders Jönsson var född i Arrie. Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som möjligen har tillgång till foton. Anders var far till den namnkunnige Hans Andersson samt ytterligare 9 barn. Tacksam om någon vet eller känner till någon som vet.


2021-12-17, 08:37
Svar #1

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Jag har inga bilder på Anders och har dålig koll på den här släkten då det inte är min egen utan min styvfarfars. Men jag har tillgång till ett album (nästan helt utan namn, men jag jobbar på det) som tillhört ett barnbarns barn till Anders. Nämnde Hans Anderssons dotter Anna Botildas dotter Ester Viktoria "Thora" Erikson född Eliassons album. Där finns bland annat en bild på Hans Andersson och en bild på Hans Andersson med hustrun och alla deras barn. Jag tror inte att avlägsnare släkt via Hans syskon finns med, men det kan inte uteslutas att yngre genrerationer finns med. Den äldsta personen i albumet tror jag är Hans svärmor. Jag har scannat alla bilderna.

Som sagt har jag dålig koll på denna släkten, att Hans var en person som gjort sitt namn känt i byggden kan jag förstå, men jag har inte hittat så mycket att läsa om honom annat än att jag vet att han var handlare och att han startade ett tegelbruk i Skurup. Vi har kort på både tegelbruket och Hans hus.

     

2021-12-17, 08:44
Svar #2

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej
Det är precis den Anders. Boel var min morfars mormor och eftersom hon dog tidigt och den lilla gård min morfars morfar och mormor hade brann ner till grunden finns ingenting kvar från den sidan. Det fanns också annat som sannolikt påverkade bristen på foton. Jag har letat, men inte hittat något. Bild på Hans Anderssons familj finns, men övrigt hade varit spännande att se. Hur når vi varandra?
Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-02-24, 21:10
Svar #3

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil

Marianne, jag har nu via anbytarforum försökt skicka ett mail till dig. Säg gärna till om det inte kom fram.

2022-03-12, 15:25
Svar #4

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej
Har tyvärr inte nåtts av det. Har du möjlighet att försöka igen hade jag varit tacksam
Med vänlig hälsning,
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna