ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Svenonis Kempe med dotter Margareta i Kinne-Kleva?  (läst 721 gånger)

2018-12-12, 13:12
läst 721 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 04:42
    • Visa profil
Margareta Jonsdotter Kempe var en prästfru i Kinne-Kleva och var själv prästdotter. Men vem var hennes far egentligen?

I Skara stifts herdaminne (Warholm) står om kyrkoherden i Kinne-Kleva Johannes/Hans Andersson Dahlborg (död 1701) att hans hustru Margareta Jonsdotter Kempe var "troligen dotter af kyrkoherden Jonas Kempe i Skarstad". I boken Forna kyrkor i nuvarande Skara stift Kinne kontrakt av Roland Rahn (1981) står:
Citera
Mer troligt torde vara att hon var dotter till företrädaren Kyrkoherden Johannes Svenonis Kempe
I Rahns lista finns nämligen en föregångare som inte står med i herdaminnet instoppad före Dahlborg, och Rahn hänvisar till en handskrift från 1788 av Magnus Carlmark:
Citera
Man har ej funnit någon grafsten som derom vitnar, dock har man af en gammal man fådt dennes intygande underrättelse att han gick till namnet Kjempe och varit sin Successors Svärfader.
Handskriften av Magnus Carlmark (som själv var kyrkoherde där senare) är Beskrifning öfver Kinne-Klefva församlings socknar Klefva och Sihl som finns i Stifts- och Landsbiblioteket i Skara.

I Rahns bok står att denne Jonas Svenonis Kjempe var kyrkoherde 1665–1675, men där måste det vara något fel, för han är överens om att hans föregångare Arenius blev kyrkoherde 1666 och dog 1674. Kanske skulle det stå 1675–1675.
Är denne kortvarige kyrkoherde Johannes Svenonis Kempe allmänt accepterad nu, och att det är han som var Margaretas far?

(Nu inser jag att jag borde ha kollat i Cederboms och Fribergs fortsättning och komplement av Skara stifts herdaminne (1930) vad det står där innan jag skrev detta, men det har jag inte gjort.)

2018-12-13, 19:59
Svar #1

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
I Kinne-Kleva kyrkobok (C:1) har någon senare gjort anteckningar
för Dahlborgs familj när de omnämns (t.ex dopvittnen).
Dahlborg själv skriver oftast Margareta Jonsdotter, och nån gång
Jonsdotter Kiämpe. Där är tillagt [av annan hand] att hon är dotter
till prästen Jonas Svenonis Kempe. Dottern Elisabeth var gift med
efterträdaren och tillägget till det är i 3:e person, så antagligen
är tilläggen ej av honom heller.

Dahlborg själv var präst där redan 1675 och då gift. Företrädaren
Bengt Arenius änka bodde då ännu kvar, och redan omgift med herr Lars
[Danielsson Hjelte - så småningom komminister i Otterstad].

Ur Kinne härads dombok 1675-10-18:
  kyrkioherdern Wÿrd: h:r Hans i Klefwa wille kära till H:r Larses hustru i
  Klefwa för dhet hon skall öfwerfallit honom och hans hustru medh een oförnuftigh
  mun och åthskillige tillwÿtelser påbörda sampt och i andra måtter honom
  oförrättat, ...

Herr Lars dök inte upp, och saken hänsköts till senare ting, vilket
jag dock ej funnit, dock fortsatte hustru Kerstin med andra trätor vid tingen 1676.

Så det tycks inte finnas rum för en präst Jonas Svenonis här, och om det
baseras på en gammal mans berättelser från 1780-tal kan ju detaljer förändrats.
Warholms antagande om Jonas Petri Kempe i Skarstad låter bättre, och går
kanske hitta i domböcker, då han omtalar processer efter dennes död.


 


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna