ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker efter föräldrarna till Nils Kielsson Almås Virestad  (läst 693 gånger)

2018-12-03, 19:19
läst 693 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej,
Nils är gift med Bengta ”Jonsdotter”, har inte hittat giftermålet, med vid barnens födslar står det omnämnt inom äktenskapet. Barnen Elin f 1729, Nilla f 1741, Sissa f 1742. Samtliga är födda i Almås Virestad och döpta i Loshult.
I (Loshult (L) CI:2 (1690-1738) Bild 18 / sid 21) har jag hittat Nils födelse/ dop (1700-04-04), ungefär mitt på sidan. Där föräldrarna heter ” Kiäl Jönson och Ellin i Almåsa.
Torpet/ gården Almåsa stämmer väl med de uppgifter jag tidigare har. Men, föräldrarnas namn har jag tidigare fått till ” kjall Jonsson och Ellna Jonsdotter”!?
Namnet Ellna har jag sett kan variera från Elna till Elin och Ellna… Att Kjall Jonsson skulle kunna vara Kiäl Jönsson, låter inte helt omöjligt?
Jag blir väldigt osäker, men tror att Jönsson är det rätta för Kiäl och Jonsdotter för Elin/ Ellin?
Har hittat potentiella (tror jag?) föräldrar till både Kiäl och Elna, men hamnar jag fel enligt ovan kan det bli väldigt felaktigt!

Tacksam för hjälp att hitta/ tolka rätt namn och gärna giftermålet mellan Nils och Bengta (i Virestad?)
---Bengt

2018-12-03, 21:14
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Om du  söker efter barn till  Nils Kjellson och Bengta  på DDSS www.ddss.nu så får du 13 träffar!
Barnen föddes mellan 1727 och 1746.
Intressant är att några av notiserna återfinns även i Virestad dopbok med andra datum,
delvis andra faddrar och  t o m annat namn på barnet!
Se t ex barnet som föddes i dec 1742. Loshult  CI:3 sid 9, Virestad  C:1  sid 107.
På DDSS sidan kan du också se  Kjellsson stavat på fem  olika sätt. :)

2018-12-04, 17:47
Svar #2

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Tack Eva!
Då kan jag utgå ifrån att Nils har "efternamnet" Kjellson, då kan det bli något enklare att "granska" hans föräldrar...
Det vara Sissa Nilsdotter som föddes 1742, kollar upp det dopet/ födelse i Loshult/ Virestad...
Får kolla upp alla 13 barnen, det första skulle innebära att Bengta var 18 år vid den födseln, om nu hennes födelseår (1709) stämmer.
Om nu födslarna är inom äktenskapet borde det gå att spåra upp giftermålet? Fick man gifta sig i så tidig ålder 1700-talet?
Loshult  CI:3 sid 9, har jag hittat via DDSS och vad jag förstår är datumet födelse datum i detta fall?
Jisses, då blir det att lägga till 10 barn till i Nils och Bengtas träd  :o
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna