ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sökning i Sveriges Dödbok 1860-2016  (läst 6963 gånger)

2018-11-30, 08:07
läst 6963 gånger

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Jag hittar ingen del i forumet som rör Sveriges Dödbok 1860-2016, men här är mina synpunkter:



Jag berättar dessa om fel för att förbättra Sveriges Dödbok (som redan är extremt bra).


Vill ni ha sådana här felrapporter eller ska jag bara anmärka när det är fel på mina egna släktingar?


1.
Sökning på dödsdatum som börjar på 17 (dvs 1700-talet)
Det blir en träff på en gift kvinna som är 22 dagar gammal vid dödsfallet.


2.
Sökning på dödsdatum som börjar på 182 (dvs 1820-talet)
Det blir två träffar och den ena har fel århundrade på dödsdatumet (dvs död före födelsen).


3.
Sökning på födelsedatum som börjar på 19 (1900-talet) och dödsdatum som börjar på 18 (dvs 1800-talet)
Det blir 30 träffar på personer som är döda före födelsen
Vissa är uppenbart 100 år fel, men vissa måste undersökas närmare för att hitta felet.


4.
Sökning på trippelbokstäver i efternamn (sökning sker exempelvis med *sss*)
eee: 1 person
iii: 1 person
kkk: 1 person
ooo: 1 person
sss: 4 personer
xxx: 1 person Troligen har det inte gått att läsa slutet av efternamnet i dödboken
zzz: 1 person Troligen har det inte gått att läsa efternamnet (flicknamnet) i källan


5.
Dubbel-O i efternamn som slutar på son (sökning sker med *soon*)
Resultat: 99 personer


6.
Dubbel-H i efternamn (sökning sker med *hh*)
256 personer där de utländska namnen ser ut att vara korrekta allihop.
De svenska namnen är H dubbeltecknat eller det första ska ersättas med annan bokstav.
Exempel: Enghholm, Hhallberg, Johhansdotter, Johhansson, Timmerhholm, Zetterhholm, Ehholm (borde vara Ekholm)


Dubbel-Q i efternamn (sökning sker med *qq*)
En med utländskt namn som jag inte vet om det är rätt eller fel, men 10 svenska efternamn där Q eller dubbelt eller första Q:et ska vara ett G (exempelvis Ljunqqvist)


Dubbel-W i efternamn (sökning sker med *ww*)
Resultat: 6 personer. Jag tror att det fel med dubbla W även på de utländska namnen.


Dubbel-X i efternamn (sökning sker med *xx*)
Resultat: 1 person. Jag vet inte om det är rätt eller fel, eller så har det inte gått att läsa slutet av efternamnet i källan.




7.
Sökning på dubbel/trippelbokstäver i förnamn (sökning sker exempelvis med *ccc*)
ccc: 1 person
eee: 2 personer. Aimeée är kanske rätt, men Heléneee borde vara fel
fff: 1 person
hh: 36 personer. Flera utländska namn som troligen är rätt, men många svenska namn där H är dubbeltecknat eller första eller båda ska ersättas med N
                 Exempel: Johhan, Berhhard, Chharlotta, Hhjohn, Johahha, Elisabethh, namn som innehåller hhild (sök på *hhild*)
iii: 2 personer. Namnet Viiiam ska troligen vara Villiam, men för personen med utländskt namn ska det troligen betyda den 3:e (III)
jj: 36 personer där de flesta är rätt, men 3 st Jjohan
vv: 123 personer där många är rätt, men det finns Vverner (skulle det vara Werner?), vViktor (V eller W?), Ludvvig (v eller w?), AugustvVilhelm, Olivvia (v eller w?), Torvvald, Vvilhelm, Vvalter, Edvvard, Evva (rätt eller v eller w?), Aivva som år 1900 heter Aiva
ww: 3 personer. De två utländska namnen är troligen rätt, men det finns en Wwilhelm
xx: 6 personer. 2 Axxel med det kanske rätt, och några där källorna varit svårlästa




8.
Sökning på dubbel/trippelbokstäver i titel (sökning sker exempelvis med eee)
eee: 3 personer
fff: 2 personer
hh: 7 personer
ii: över 200 personer där 99% är rätt men det finns 2 Piiga
jj: 2 personer. Sjjöman är felstavat, vad är Demorsejje?
oo: över 100 personer där 99% är korrekta men det finns 1 Boonde
uu: 3 personer. 1 Backstuugsittare och 2 Huu (förkortning av Hustru)
yy: 2 personer


9.
Sökning på dubbel/trippelbokstäver i adress (sökning sker exempelvis med bbb)
bbb: 14 adresser. De flesta har en bokstav för mycket, men några är en adress-beteckning eller liknande
ddd: 3 adresser
eee: 3 adresser. Är exempelvis Stobéeegatan rätt?
fff: 2 adresser
hh: 132 adresser. De flest är rätt, men sök på följande för att hitta fel: ochh, hhag, hhan, hhus, hholm, hholl, hhyd, hhem (Elisabethhemmet är rätt)
jj: 33 adresser. Några är adress-beteckningar, men de flesta är felaktigt dubbeltecknade
kkk: 2 adresser. Om de 2 finska adresserna är rätt eller fel vet jag inte.
vvv: 1 adress
ww: 5 adresser. 3 av dem är felaktigt dubbeltecknat och den holländska är kanske korrekt


10.
Sökning för att få alla personer (jag fyllde bara i en nolla (O) i den första rutan för ålder)
Det blev 12,8 miljoner personer!


Efter alla med "(Ingen namnuppgift)" kommer personer vars:


Efternamn börjar med enkelt citationstecken: ' (26 personer och 25 har namn som börja med von)
Det går inte att söka på deras von, men namnet efter von går att söka på.


Efternamn som omsluts av parenteser: Exempelvis (Örlund) (100-tals personer)
Det går utmärkt att söka efter efternamnet, men man skriver inte parenteserna i sökrutan




Efternamn som är ett streck (de saknar efternamn): - (4 personer, men en heter Leander i förnamn)


Efternamn som inleds med punkt: . (18 personer, varav en saknar efternamn och en saknar början av efternamnet)




Efternamn som inleds med 2 snedstreck: // (10 personer)


Efternamn som omsluts av snedstreck: Exempelvis /Östlund/ (100-tals personer. Många av dem har dött strax efter födelsen, men även de som levt länge)




Efternamn som inleds med siffror. (10 personer var av 4 har sitt födelsedatum som efternamn)


Efternamn som är: ? OÄ  (cirka 30 personer utan efternamn och alla avlidna som unga i Råneå)




Efternamn som är ett eller flera frågetecken: (cirka 30 personer och alla avlidna som unga)


Efternamn som inleds med frågetecken: (2 personer där man troligen inte kunnat tyda början av efternamnet)




Efternamn som omsluts av hakparenteser. Exempelvis [utan namn] (2 barn som dött vid födseln)


Efternamn som inleds med understreck. _ (1 barn som blev 10 månader)




Efternamn som är paragraftecken. (1 barn som blev några år)


Efternamn som inleds med accent-tecken: ´ (1 person som blev hela 99 år)




Efternamn som bara är ett A: (2 personer som heter: A? respektive A ? i efternamn, troligen svårlästa källor)


Efternamn som börjar på bokstaven B: En Bergholm som har mellanslag efter första bokstaven (B ergholm), och några personer med B följt av punk eller frågetecken (?)




Efternamn som börjar på bokstaven E: 3 personer med mellanslag efter första bokstaven i namnet (E dlund, E nström, E rsson)


Efternamn som börjar på f och en punkt: f. (50-tal kvinnor som heter exempelvis f. Andersson i efternamn)




Efternamn som börjar på bokstaven i: En person heter "i Amerika" i efternamn.


Efternamn som börjar på bokstaven J: En heter Jönsson Flykt med mellanslag efter J, en heter J0hansson (första o:et ersatt med en nolla)




Efternamn som börjar på bokstaven L: 3 personer vars efternamn inleds med ett ensamt litet L. (l Bom, l Isakssson, l Svensson)


Efternamn som börjar på bokstaven L: 1 Lundberg som har mellanslag efter första bokstaven (L undberg)




Efternamn som börjar på bokstaven M: 1 Mattsson som har mellanslag efter första bokstaven (M attsson Bing)


Efternamn som börjar på bokstaven M: 5 personer vars efternamn inleds med ett ensamt M (de med utländska namn är troligen rätt, men de svenska heter M Jakobsson och M Johanssons, och jag gissar att M är faderns förnamn till barnen som dött)




Efternamn som börjar på bokstaven n: 20-tal personer vars efternamn börjar på n.n OÄ (barn utan efternamn som avlidit som unga i Älvsby och ett i Råneå)


Efternamn som börjar på bokstaven o: 1 person som heter i efternamn: "o.ä son till pigan Anna Nilsdotter"




Efternamn som börjar på bokstaven R eller r: 3 personer vars efternamn inleds med ett ensamt R (jag gissar att R är faderns förnamn till barnen som dött)


Efternamn som börjar på bokstaven s: 2 personer vars efternamn inleds med ett ensamt s (jag gissar att s är faderns förnamn till barnen som dött)




Efternamn som börjar på S V: Jag undrar om S och V är förkortade förnamn till personen S V Annerstedt, Ylva


Efternamn som börjar på bokstaven S eller S punkt: Jag gissar att det saknas komplett efternamn i källorna




Efternamn som börjar på bokstaven T: 1 person vars efternamn inleds med ett ensamt T (jag gissar att T är faderns förnamn till barnet som dött)


Efternamn som börjar på v, V, v. eller V.: Bokstaven är ett förkortat von eller Von, utom där det är efternamn som inte varit komplett i källan.




Efternamn som börjar på V. men inte följs av mellanslag: 11 personer vars efternamn man INTE kan söka på då det står intill V. Exempel: V.Zweigbergk


Efternamn som börjar på bokstaven X: 20-tal personer. De flesta är barn utan efternamn, men 5 kvinnor som har efternamn som f. Olsdotter (för dessa borde X ersättas med deras efternamn)




Efternamn som börjar på bokstaven y: Ett förkortat efternamn och personens flicknamn är också förkortat: f. R




11. Sökning efter siffror i efternamn och förnamn.
Om man söker på efternamnet (eller förnamnet) *0* så hittar man flera personer med nolla i namnet.
Sedan kan man söka efter övriga siffror.
Man hittar dock inte de efternamn som börjar med siffror. För att hitta dem måste man söka efter alla personer, se tidigare punkt ovan.
Om det finns några förnamn som börjar med siffror har jag ingen aning om.




11.
Sökning efter accenter och citationstecken
Vissa namn som O'Connor har ett enkelt citationstecken, men i vissa namn är det fel då exempelvis é har skrivits som e'
Sök på *'* eller sök *e'* i efternamn (och förnamn)


Vissa namn har accenten hamnat efter bokstaven dvs é har skrivits som e´
Sök på *´* i efternamn och sedan i förnamn.
Sök på *`* i efternamn.
För att få accenttecknet fristående trycker man först på accenttangenten och sedan mellanslag
I vissa förnamn är det troligen korrekt då det står Mats´ Erik (det tolkar jag att personen heter Erik och fadern Mats)


12.
Sökning efter frågetecken i namn
Sök på *?* i efternamn och sedan i förnamn för att hitta alla personer med osäkra uppgifter (svårlästa källor).
Dock hittas inte namn som börjar med frågetecken.
Se tidigare punkt ovan för efternamn som börjar med frågetecken.


13.
Sökning efter punkt i namn
Sök på *.* i efternamn och sedan i förnamn.
För vissa namn visar punkten att man är osäker på stavningen (som frågetecken i föregående punkt).
För de flesta personer är korrekt med punkt i efternamnet då exempelvis det ena efternamnet är förkortat.
Vissa namn slutat dock med punkt när det inte behövs. Det finns exempelvis 5 st "Andersdotter."


Det finns över 7000 förnamn med punkt och vad jag hittills har sett är de korrekta då punkten visar att namnet är förkortat.
Det blir dock lite fel när det saknas mellanslag efter punkten och det finns ett namn till.


2018-11-30, 14:03
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Bengt!

Tack för din rapport.

* Åtskilliga "trippel-bokstäver" har åtgärdats, t ex så finns inga Anderssson. Tydligen har några få slunkit igenom, men om man använder listan till höger om inmatningsfältet så ser man även dessa. Välj t ex Emausson så noterar man att det slunkit med 2 Emaussson, och då bockar man förstås för även dessa i sin sökning.

* I övrigt är det mest detaljer, förvisso inte alltid så snygga, men man måste betänka den mänskliga faktorn vid registrering, kontroller och databehandling. Det är helt omöjligt att undvika att en liten promille fel smyger sig in. Självfallet jobbar vi hela tiden på att minimera denna andel.

* Ett råd är att söka på mer än ett sätt. Hittar man inte vad man letar efter vid sökning på t ex namn så välj att söka på något annat t ex datum.

Mvh
Anders Berg
projektledare Namn åt de döda
https://www.genealogi.se/forbundet/nadd
dodbok@genealogi.se

2018-11-30, 16:25
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I den lååånga listan här ovan - där de flesta punkterna uppenbarligen är rena skrivfel, med exempel hämtade från i stort sett varenda feltryckningsbart tecken på tangentbordet - så återfinns bl.a. detta:

"Efternamn som är ett streck (de saknar efternamn): - (4 personer, men en heter Leander i förnamn)"

Sedan tidigare vet jag att under 1800-talet förekommer Leander som förnamn åtminstone i Båhuslän. Det vore en viss överdrift att påstå att det är lika vanligt som Anders eller Johan, men heller inte ovanligt. Och när jag nu gör en sökning efter Leander som förnamn i "Folkräkningen" år 1900, så blir det 6.170 träffar, fördelade på alla län.

Och enligt SCB finns det just nu 849 män i Sverige som har Leander som förnamn, varav 80 som tilltalsnamn. Och det finns 855 personer som har Leandersson som efternamn.

Allt som vid en första anblick kan se ut som ett efternamn är alltså inte det...

PS.

Jag har helt avsiktligt stavat "lååånga" med tre å...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-11-30, 18:32
Svar #3

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Antar att exemplet Mats´ Erik - egentligen är "tolkarens" sätt att ange ett gårdsnamn som har ett 's' på slutet.

Annars så finns gårdsnamn som Eriks och Barbros representerade utan "genitiv-s".

Jmfr följande från Wikipedia:
"Enda undantaget är att markera genitiv genom att sätta ut en apostrof direkt efter ett namn som slutar på -s (och -x eller -z)"
Jan Lilliesköld

2018-12-01, 10:27
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Angående diskussionen om Leander, så finns det 1158 personer över 16 år som heter så i efternamn.

2018-12-01, 17:11
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns 1.331 personer, oavsett ålder, som i dag heter Leander i efternamn, enligt SCB. Men att Leander förekommer som efternamn är ju knappast obekant för någon.

Poängen med mitt förra inlägg var därför att visa att Leander också är ett förnamn. Detta för att texten i den inledande felrapporten rimligen borde tolkas som att Leander felaktigt skrivits i förnamnsfältet, eftersom där står så här:

"Efternamn som är ett streck (de saknar efternamn): - (4 personer, men en heter Leander i förnamn)"

Vilket jag alltså tolkar som att felrapportören menar att Leander borde ha noterats som efternamn. (Det nämns ju inte vad som har noterats som förnamn på någon av de andra som har ett streck som efternamn.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-12-01, 20:39
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag har inte den nya dödboken, men i 1901-2013 finns det 7621 personer med förnamn Leander och 1926 efternamn. Så de där 4 felregistrerade är inte så många, tycker jag.

2018-12-04, 08:04
Svar #7

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

Jag missade att Leander även är ett förnamn.


2018-12-04, 08:19
Svar #8

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

1.
Hopskrivna förnamn
Ibland hittar man att det saknas mellanslag mellan förnamn.
Skulle inte ni kunna göra en specialsökning som hittar alla namn som innehåller stor bokstav inuti namnet?
Naturligtvis skulle alla namn med bindestreck (Lars-Erik) före den stora bokstaven vara korrekta. Även D'Agostino skulle vara rätt.


2.
Hur gör ni när ett namn är "felstavat" i källan?

3.
Stavningsvarianter på dotter. Sök på efternamn:
*dsott* (47 personer)
*dutter* (1 person)
*datter* (51 personer. Är dessa korrekta?)
*ditter* (4 personer + 3 Ditterman/Ditterlev)
*dpt* (16 personer där dotter är stavat dptter)
*dåt* (2 personer)
*doter*  (269 personer. Är det korrekt att stava dotter med ett T?)
*dtt* (91 personer och vissa är korrekta efternamn som inte har med dotter att göra och vissa är felstavat dotter: odtter)
*dtr* (87 personer och vissa är korrekta efternamn som inte har med dotter att göra (Landtreter, Lindtrup), och flera är diverse stavfel som:
      Degerdström, Karlsdtröm, Linsdtröm, Lunsdtröm, Nordtrand, Norsdtröm, Sundtröm, Södersdträm, Södersdtröm)


4.
Son-namn utan O eller omkastade bokstäver
Sök på efternamn: *ssn
Sök på efternamn: *ssno

5.
Johansson och Johannesson felstavat
Sök på efternamn: *johansn* (3 personer)


6.
Johansdotter felstavat
Sök på efternamn: *johasn* (1 person)

7.
Abrahamsson/Abrahamsdotter felstavat, eller hur?
Sök på efternamn: abrahan (6 personer)
Sök på efternamn: abrahsm (1 person)
Sök på efternamn: abramham (2 personer)


8.
Abraham/Abrahamina felstavat, eller hur?
Sök på förnamn: abrahan (4 personer)

9.
Bengt saknar E:
Sök på efternamn: *bng* (3 personer)


10.
Nilsson/Nilsdotter saknar I:
Sök på efternamn: *nls* (22 personer. Två utländska namn som kanske är rätt.)

11.
Svensson/Svensdotter saknar E, eller omkastade bokstäver:
Sök på efternamn: *svn* (6 personer)


12.
Omkastade bokstäver eller Larsson saknar A:
Sök på efternamn: *lrs* (28 personer)

13.
Persdotter/Persson saknar E och det troliga namnet Norström är felstavat
Sök på efternamn: *pst* (5 personer + 4 korrekta utländska namn)


14.
Land, Lind eller Lund utan vokal, och felstavat Kindblom (om det nu ska vara Kindblom)
Sök på efternamn: *lnd* (12 personer, men 3 utländska namn som troligen är rätt)

15.
Felstavat Jakob
Sök på efternamn: jokab
Sök på efternamn: jabob
Sök på förnamn: jabob


16.
Extra N eller dubbeltecknat M (hur ska det finska namnet stavas?)
Sök på efternamn: *nmm*

17.
Dubbeltecknat N
Sök på efternamn: *nngg*


18.
Född på BB eller likande
Sök på efternamn: bb

19.
Benjaminsdotter felstavat
Sök på efternamn: *mnin*
Hittar även Domning, Gymning, Hemning, Lemning, Ramning, Remning, Skymning, etc, men de är kanske rätt allihop?


20.
Benjamin och Vilhelmina felstavat
Sök på förnamn: *mnin*

21.
Amanda och Herman felstavat, namnet Chamnan är kanske rätt?
Sök på förnamn: *mnan*
Öman felstavat (tredje sista), övriga nitton eternamn är kanske rätt?
Sök på efternamn: *mnan*

22.
I efternamnet är det tillagt "(moderns efternamn)" på en person, övriga två är personer som har Okänt efternamn
Sök på efternamn: efternamn


23.
Född namn:
Sök på efternamn: "namn" (Sök inkl citationstecknen)

24.
Erik/Eriksson med dubbla R:
Sök på efternamn: Errik (1 person)
Sök på förnamn: Erric (1 person)
Sök på förnamn: Errik (2 personer)


25.
Gustaf/Gustav/Gustava/Gustafsson/Gustavsson med dubbla S:
Sök på efternamn: gusst (6 personer)
Sök på förnamn: gusst (9 personer)

26.
Karl/Karlsson med dubbla R:
Sök på efternamn: karrl (2 personer) (en av dem heter Karrl i efternamn)
På CD-skivan Sveriges Befolkning 1890 finns det en Karrlsdotter


27.
Persson/Persdotter med dubbla R:
Sök på efternamn: perrs (6 personer)

28.
Svenson/Svensson med dubbla N:
Sök på efternamn: Svennson (7 personer)
Sök på efternamn: Svennsson (4 personer)


29.
Kolon i efternamn:
Sök på efternamn: *:* (225 personer. Många är rätt (exempelvis A:son mfl), men på vissa står det Fader:, Far:, Make: (flicknamnet), en bokbeteckning (Torp C:8), flicknamn som slutar på kolon)

30.
Naturligtvis sökte jag då även efter semikolon i efternamn, men då fick jag 12,7 miljoner personer!


31.
Kolon i förnamn:
Sök på förnamn: *:* (1403 personer. All jag tittat på är förkortningar av förnamn/efternamn.)


32.
Komma i efternamn:
Sök på efternamn: *,* (21 personer. Där två har komma i den inrapporterade rättelsen av efternamnet. Vissa ska kanske ha komma i efternamnet, men det behöver inte sluta med komma.)

33.
Vissa av de namn jag anmärker på är rätt då jag inte förstått att det är korrekt stavat...

2018-12-04, 13:33
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack Bengt, men det är bekant att det finns ett antal sådana här fel. Jämför detta med hur många korrekta uppgifter som finns i Sveriges Dödbok! Det är ganska meningslöst att lista dessa misstag och ge en oförtjänt negativ bild av dödboken, och av alla som hjälp till med det svåra arbetet att registrera.
Men gör gärna så att du skickar in rättelser på de fel du hittar!

2018-12-04, 14:53
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En sådan här undersökning av alla tänkbara feltryckningar vid registreringen skulle göra större nytta om den gjordes innan utgivningen av skivan. Skulle inte du kunna anmäla dig som frivillig korrekturläsare inför nästa utgåva, Bengt? Om du gör det, så kommer den skivan att vara garanterat felfri - eller hur?  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2018-12-05, 07:56
Svar #11

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Tack Bengt, men det är bekant att det finns ett antal sådana här fel. Jämför detta med hur många korrekta uppgifter som finns i Sveriges Dödbok! Det är ganska meningslöst att lista dessa misstag och ge en oförtjänt negativ bild av dödboken, och av alla som hjälp till med det svåra arbetet att registrera.
Men gör gärna så att du skickar in rättelser på de fel du hittar!



99,99% av uppgifterna är korrekta!


Vart skickar man rättelserna?


Jag vet att man kan skicka rättelser för en enskild person och det gör jag för mina egna släktingar.


Det sökningar som jag använt för att hitta fel skulle kunna läggas in ett program som automatisk kontrollerar om de finns (med undantag för de som är rätt).


2018-12-05, 08:05
Svar #12

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
En sådan här undersökning av alla tänkbara feltryckningar vid registreringen skulle göra större nytta om den gjordes innan utgivningen av skivan. Skulle inte du kunna anmäla dig som frivillig korrekturläsare inför nästa utgåva, Bengt? Om du gör det, så kommer den skivan att vara garanterat felfri - eller hur?  :)



Hur blir man "korrekturläsare"?


Nu när DB7 var ny funderade jag på vilka möjliga fel som kan göras när det gäller vanliga efternamn och förnamn.
Namn som skrivs in 100-500 tusen gånger har stor möjlighet att 1-10 är felstavade, dvs mindre än 1 promille.


2018-12-05, 10:20
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

99,99% av uppgifterna är korrekta!

Vart skickar man rättelserna?

Jag vet att man kan skicka rättelser för en enskild person och det gör jag för mina egna släktingar.
Rättelserna skickas in per enskild person, något annat sätt finns inte. Bra att du rättar egna släktingar, men inget hindrar att rätta ett större antal sådana här felslagningar. Korrekturläsning sker i olika steg men visst kunde det förbättras. Men det är också en fråga om resurser och vad värdet är att få bort dessa promillen fel jämfört med tidsåtgången.

Bäst hjälp för dödboken är nog att ställa upp som frivillig att registrera en församling. Det gör man här:https://www.genealogi.se/forbundet/nadd/soek-foersamling


2019-01-14, 08:03
Svar #14

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Varför saknas det gatuadress för personer avlidna 2014-2016 på Sveriges Dödbok 1860-2016?

(Personer avlidna i annat land har komplett adress.)

På adress finns det postnr och ort, och längre ned står vilken fastighet de bodde i, men fastigheten kan ha många olika gatuadresser (om man söker på fastighet på Sveriges befolkning 1990).

2019-01-14, 08:04
Svar #15

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Vissa personer finns två gånger på DB7. De fåtal jag hittat är alla avlidna i Ystad.

Den ena personen har en dödsförsamling med SCB-kod, se exemplet nedan:

Nilsson, Per 18270122--19061213
Post ID: SDB7_06668331
Kyrkobokförd i Församling med SCB-kod 12X253.

Post ID: SDB7_12830252
Kyrkobokförd i Ystads stadsförs (Malmöhus län, Skåne).



Ovanstående exempel råkar vara född i Hammar (Malmöhus län) enligt "Födelseförsamling i källan" på DB7.
Födelseförsamlingen är angiven till Hammar i Örebro län, men det korrekta är Stora Hammar (Malmöhus län).
Tyvärr kan man inte söka på "födelseförsamling i källan" för att enkelt hitta de personer som eventuellt har samma problem.
Samma problem stötte jag på som nybörjare för 30 år sedan när man forskade genom att läsa på mikrofilmer.

2019-01-14, 21:36
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Bengt,

1) Att adressen saknas 2014-16 var en miss i leveransen från FK men kommer att vara åtgärdat i gratisuppdateringen (främst med 2017 års döda men även andra rättelser och fixar) som kommer att kunna laddas hem och installeras senare i år. Mer info om detta kommer på Rötters hemsida.


2) Ja, det finns en del dubbletter och det kommer det finnas till viss del även framöver. Det är inte en högprioriterad sak. Principen är hellre en dubblett än en helt missad person. "Församling med SCB-kod" kommer rättas till i gratisuppdateringen.

Mvh Anders Berg, projektledare Namn åt de döda

https://www.genealogi.se/forbundet/nadd

2019-01-22, 22:22
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har ställt en fråga om Sv Dödbok 7 på ett annat ställe, men kanske det finns möjlighet att få svar här i stället?


I Sveriges Dödbok 6 fanns möjligheten att radera personer, som man inte var intresserad av vid sökning, där man fått fram flera tänkbara personer. Symbolen fanns längst uppe till höger.


Detta gör att om jag får fram t ex 10 personer vid en sökning, så söker jag numera hellre i 6:an än i 7:an. Har jag missat denna raderingsmöjlighet i 7:an?


Jag har tidigare skickat in ca 20-30 rättningar. Man ska ju ange så lite uppgifter som möjligt, när man anger var man har hittat de rätta uppgifterna. Men kan inte det bli onödigt svårt och tidskrävande för den som ska föra in de rätta uppgifterna, om man t ex bara anger födelsebok som källa? När kanske beviset kommer när man följer personen senare i livet från ort till ort och kanske måste tala om att just här uppkommer felet?


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2019-01-23, 18:58
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har frågat den programansvarige och raderingsmöjligheten i söklistan togs bort eftersom den "ställde till det" med sorterade träfflistor. Att kunna sortera på namn och födelsedatum tycker jag själv är betydligt viktigare, men kanske raderingsmöjligheten kan göra comeback någon gång. Nu finns dock inte tid för det.

Vid rättelser ange källan så nära du kan, det finns ett kommentarsfält där man kan förtydliga om du tycker att bara t ex födelsebok är för oprecist. Det man skriver där kommer med i Sveriges Dödbok.

2019-01-23, 19:43
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fast det ena borde inte utesluta det andra, d v s sortera på namn och födelsedatum eller att kunna radera bort de som inte verkar vara relevanta, när man fått ett visst antal personer vid en sökning. Nu gick det tydligen inte i den här versionen. Vilket var synd.  Jag får då behålla Sv dödbok 6 i alla fall. :-(


Det är bra att det är okej att kunna göra ett förtydligande, där man anser det behövs vid rättelse.


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2019-04-08, 13:30
Svar #20

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
När en person flyttade inom en församling blev tyvärr födelsedatumet fel. Det ändrades från 9/12 till 19/2 (ettan flyttade).
Sedan levde personen ytterligare 50 år med det felaktiga datumet.


Naturligtvis är det felaktiga datumet på Sveriges dödbok, men det är ju bara en avskrift från en dödbok från 1930-talet.
Ska man anmäla detta som fel på Sveriges dödbok?

2019-04-08, 16:27
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, ett felaktigt födelsedatum ska rättas med RÄTTA-knappen på Sveriges Dödbok. Använd helst födelsebok som källa.

2020-07-06, 12:06
Svar #22

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

Efternamnet Ros vs Roos på Sveriges dödbok och Begravda i Sverige


"Sveriges dödbok 1860-2017" har 9113 Ros, men bara 2 Roos


"Begravda i Sverige 2" har 508 Ros och hela 4463 Roos


Jag råkade hitta detta när jag fick in en Roos i släkten som hette det på Sveriges befolkning 1960, 1970, 1980, 1990, men inte på Sveriges dödbok.
När jag letade upp personen på Begravda i Sverige så var namnet naturligtvis Roos.
Jag behövde även få kompletteringar från Folkbokföringen om honom (han dog på 2000-talet). Det fick jag på papper och även där stod det Roos.

2020-07-07, 11:29
Svar #23

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Sveriges Dödbok 1901-2009 innehåller drygt 4000 med namnet Roos.

2020-07-07, 12:34
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jo, det är ett beklagligt fel som uppstod sent vid själva produktionen av SDB7, att dubbla o blev till enkla o, och upptäcktes för sent för att rättas till. Det kommer dock att vara fixat till nästa utgåva.

2020-09-29, 07:54
Svar #25

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

2020-09-29, 07:57
Svar #26

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Vissa släktingar som man hittar via Sverige Dödbok har dött i annat land.
Dock finns inga sådana personer efter 2013.


2020-09-30, 11:48
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

Folkbokföringen införde 2016 distrikt
https://www.scb.se/hitta-statistik/regional-statistik-och-kartor/regionala-indelningar/distrikt/

Kommer dödskivan att innehålla det också?
Ambitionen är att distrikt kommer att vara med i SDB8.

2020-09-30, 12:24
Svar #28

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

Ambitionen är att distrikt kommer att vara med i SDB8.



Utmärkt!


Kommer distrikt bara att finns för de som avlidit de senaste åren, eller kan man se distrikt även för de som avlidit längre tillbaka?

2020-09-30, 15:55
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Före 2016 gäller rimligen församling som tidigare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna