ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elna Bengtsdotter - varifrån kommer hon, vart tar hon vägen?  (läst 976 gånger)

2018-11-29, 15:47
läst 976 gånger

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil

Den 4 juni 1817 föds en oäkta pojke som får namnet Bengt. Modern har namnet Elna Bengtsdotter. När hon föder sin son uppges hon finnas i Björkeshuset, Gråmanstorp. Märkligt nog finns hos inte upptagen i husförhörslängden på platsen utan måste ha vistats där tillfälligt under tiden för nedkomsten. Vid en genomgång av husförhörslängden återfinns dock Elna och Bengt i en gård Smålarp 5. De finns dock inte kvar i Smålarp under senare delen av 1818 och heller ingen annanstans i Gråmanstorp. Vart tar de vägen? Sonen dyker upp långt senare i Karlstad stad, då som skräddarmästare.

Elna har vid tiden i Smålarp en notering i husförhörslängden av att vara född i Vedby, någon passande Elna med en far Bengt finns inte i födelseboken för Vedby. Födelsedatumet tolkas till 20 april 1795, men det noteras med vissa justeringar över noteringen varför födelsedatumet är osäkert. Det finns i samma gård i Smålarp en annan piga Elna som uppges vara född 4 december 1795 i Vedby och som flyttar in till Smålarp 1815 från Kvidinge och utflyttar 1816 till Åby. Det kan rör sig om samma kvinna som återflyttar med sonen Bengt.

Vad häller faderskapet är även det höljt i dunkel. Med tanke på sonens senare yrkesval och att densamme, som vuxen, bär namnet Lundberg, kan man fundera på den skräddare, Magnus Lundberg, som finns noterad som inflyttad till Gråmanstorp 1802, ett långskott som något....

Några tips kring Elnas fortsatta äventyr eller härkomst?

2022-08-17, 15:12
Svar #1

Utloggad Daniel Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:57
    • Visa profil
Ser att denna tråd är några år gammal och kanske därför är inaktuell.

Jag har väl ingen ny fakta i detta fall, men har en annan ingång. Har DNA-testat mig och letar efter fader okänd, min morfars mors okände far, troligen från Källna, inte långt från Gråmanstorp och Vedby.  En viktig pusselbit är ett triangulerande DNA-segment på 25 cM som jag tror kommer från Bengt Lundberg, via hans föräldrar eller eventuella halvsyskon. Har hittat ett anpar jag tror är det rätta, men det stämmer inte ändå med det lilla vi vet om Bengts föräldrar. Anparet kommer också från Vedby och Gråmanstorp.

2022-08-18, 08:53
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5122
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:45
    • Visa profil
Tråden är som sagt gammal men innan Bengt dyker upp som skräddarmästare i Karlstad har han varit i lära på flera andra platser såsom Jönköping och Göteborg. Men första stället jag hittar honom är i Helsingborg stad Maria, dit han flyttar 1832 från Gråmanstorp. (AI:34 sidan 151) I Gråmanstorp hittar jag honom dock inte varken i utflyttningsbok eller husförhörsbok. Men intressant är att han heter Olsson i Helsingborg, innan han byter till Lundberg. Det talar ju emot Magnus Lundberg som fader.
 
FLyttattest i Helsingborg: https://app.arkivdigital.se/volume/v581074?image=86

2022-10-31, 11:43
Svar #3

Utloggad Daniel Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:57
    • Visa profil
Och om mammans födelsedatum är osäkert och pappan okänd, så är det svårt att se om Bengt hade några syskon och ifall Elna gifte sig och på samma sätt ifall Elna hade några syskon?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna