ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fattiga människors gravplatser?  (läst 1088 gånger)

2018-11-28, 22:02
läst 1088 gånger

Utloggad Roger Hammar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-02-25, 13:39
    • Visa profil
Hej

Jag har hittat att åtminstone två generationer av min släkt levde och dog i Brevik, Skaraborg. Har hittat dödsattester och liknande så det råder inget tvivel om den saken.

Dock när jag pratar med Breviks kyrka så säger de att de inte hittar mitt släktnamn på någon gravplats hos dem, vilket gör mig förbryllad.

Till saken hör dock att de verkar ha varit mycket fattiga. De benämns ofta som "fattighjon" och verkade bott "inhyst" på olika gårdar. Kan detta ha med saken att göra? Antar att fattiga inte blev begravd med gravstenar och liknande. Kan de helt enkelt blivit begravda på omärkta platser och "glömts bort"?

Som ny användare så måste jag säga att antalet forum och underforum här förbryllar mig och jag tycker det är svårt att hitta. Så ber om ursäkt om denna post ligger fel.


2018-11-29, 09:25
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
De begravdes väl då troligen i allmänna linjen. Du kan läsa lite om detta en bit ner på följande sida:
https://www.svenskakyrkan.se/kyrkogardens-historia---fran-gravkullar-till-minneslundar


2018-11-29, 13:21
Svar #2

Utloggad Roger Hammar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-02-25, 13:39
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna