ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Nilssons hemman i Unbyn, slutet av 1600-talet  (läst 1257 gånger)

2018-11-27, 00:03
läst 1257 gånger

Utloggad Martin Engelmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:17
    • Visa profil
Hej! Jag har en nöt som behöver knäckas och skulle vara mycket tacksam för hjälp, råd eller tankar.

Jag bor på en släktgård i Unbyn, Boden (Unbyn nr 14 fr.o.m. 1704) som gått vidare i direkt nedstigande led på min mormors sida sedan slutet av 1600-talet. Jag försöker följa gården under 1600-talet för att ta reda på dels när mina släktingar först kom hit, men även för att se vem som ägde gården innan dess. Det jag vet från andra källor är att min ana Hans Nilsson (född 1668 i Vittjärv, son till Nils Olofsson och Märet Olofsdotter, död 26/3 1710) bodde här med sin hustru Karin Jönsdotter 1698 då deras första barn, dottern Märet, föds.

Jag känner mig ganska övertygad om att denne Hans är den som dyker upp i 1697 års mantalslängd och från och med då står direkt under Olof Zakrisson (de bodde för övrigt grannar). Det finns en till Hans Nilsson som står några positioner ovanför Olof Zakrisson men han har stått på samma ställe under många år vid det här laget och hade bl.a. två mantalsskrivna döttrar redan 1682 och en 1686, och är alltså betydligt äldre. Vad betyder förresten de tecknen som är framför de båda männen i 1702 års mantalslängd? Är det tecken för gamle och unge? Det finns även en Hans Nilsson som står näst sist i längderna 1694 och 1695, men jag antar att det är någon annan då det finns ett tillägg i efternamnet efter Nilsson.

Om Hans Nilsson tar över ett hemman 1697, vems är det han tar över? Och hur följer jag det bakåt? Är det Erich Jönssons hemman som 1696 är på 17/64 mantal som han tar över? Erich försvinner ju ur längderna efter detta år och han står på samma ställe i längderna direkt under Olof Zakrisson där Hans står fr.o.m. 1697. En Hustru Anna står också listad, vilket hemman tillhör hon?

/Martin


2018-11-27, 22:51
Svar #1

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:07
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
På Unbyn 14 var Olof Andersson bonde fram till 1629. Hemmanet var på 2 spannland, eller ¼ mantal. Hans son Erik Olofsson, som var 34 år enligt roteringslängden 1637, tog över hemmanet och var bonde där till 1671. Från 1667 var hemmanet på 3/8 mantal och i jordeböckerna står både Erik Olofsson och pigan Anna för hemmanet. Erik Olofssons son Jöns Eriksson var bonde från 1674. Han har hustru. Jöns Eriksson blev soldat 1676 för sin far Erik Olofsson och dog samma år. Hustru Anna står för hemmanet 1679-1684. Soldaten Rasmus Nilsson med hustru står för hemmanet 1685-1691. Han har troligen gift sig med hustru Anna. Enligt kyrkoräkenskaperna gifte han sig i maj 1684. Hemmanet är nu på 17/64 mantal. Rasmus Nilsson blev soldat 1683. Han gick för sin broder Per Nilsson i Svartlå. Han fanns 1695 på rote 41 med soldatnamnet Kempe. Enligt mantalslängderna verkar han 1697-1698 bo på samma hemman som unge Hans Nilsson. Från 1694 är Erik Jönsson bonde på Unbyn 14. Han är gift. På samma hemman bor soldathustrun Anna. Unge Hans Nilsson har 1697 tagit över som bonde. Han avlider 42 år gammal 1710 och efterträds 1710 som ägare på hemmanet av sin hustru Karin Jönsdotter. Enligt dödnotisen var hans föräldrar Nils Olofsson och Märet Olofsson i Vittjärv. Att modern står som Olsson gör att hennes patronymikon är osäkert. Det skulle kunna vara Olofsdotter.

Karin Jönsdotter avled 70 år gammal 1742-03-21 i Unbyn. Sonen Jöns Hansson betalade bårklädespengar 1742-03-25 (Nederluleå LIb:4 s 370). Hon var dotter till Jöns Jonsson och hans hustru Anna i Långnäs 1 Västmarken.

På en annan gård i Unbyn finns från 1682 hustru Karin Björk. Hon efterträds 1688 av Hans Nilsson som verkar vara en son och som gifte sig mellan 1688-01-09 och 1690-01-19 (när mantalslängderna skrevs). Han kallas unge Hans Nilsson i mantalslängden 1692 och i generalmönsterrullan 1695. I mantalslängderna 1694 och 1696 kallas han Hans Nilsson Björk. Han nämns till 1696. Han verkar inte ha varit soldat, utan har troligen tillnamnet från sina föräldrar, för att skilja honom från gamle Hans Nilsson på Unbyn 10. Möjligen var fadern knekten Nils Hansson Björk, som antogs som soldat 1655 för brodern Hans Hansson i Sundom, och avled 1676. Hans hustru bodde 1680 i Avan och gick och tiggde. I så fall bör inte unge Hans Nilsson på Unbyn 14 vara samma person, eftersom hans föräldrar var andra personer enligt hans dödsnotis. I annat fall stämmer det bra att unge Hans Nilsson Björk försvinner från sin gård samma år som unge Hans Nilsson kommer till Unbyn 14.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2018-11-28, 21:33
Svar #2

Utloggad Martin Engelmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:17
    • Visa profil
Otroligt! Detta svar var verkligen långt bättre än jag kunnat föreställa mig att få. Tusen tack! Inte bara fick jag veta att det var Erik Jönsson som stod för hemmanet innan Hans Nilsson, du fyllde även i hela kedjan tillbaka till Erik Olofsson och bekräftade en teori jag haft om att han bodde på just nr 14. Gården kallas nämligen "Erik-Ols" och ingen har vetat varför då det inte funnits någon som hetat Erik Olofsson under de senaste 300 åren. Jag har sett att han står som ägare av ett hemman i nästan 45 år under 1600-talet och misstänkte att det var nr 14 det rörde sig om på grund av gårdens namn, men att få ihop kedjan under de "turbulenta" åren från 1674 och framåt och knyta honom till gården klarade jag verkligen inte. Då är det "bara" att bege sig in i 1500-talet... Tack än en gång!

Mvh Martin




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna