ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Selling, Christian, i Kengis - död 1762..  (läst 1082 gånger)

2001-08-07, 07:52
läst 1082 gånger

Peter Karlsson (Peterk)

Hej!
Är det någon som har uppgifter om en Christian Selling i Kengis.. -död där 1762-12-18 i en ålder av 34 år; dvs född ca 1728..
 
Jag har nämligen en Anna Christiansdotter f.1754 i ?? som är gift 1778 med Nils Adamsson Muckavaara i Souculo, Övertorneå..
 
Då namnet Christian verkar tämligen ovanligt i trakten, så när jag en liten förhoppning om att detta skulle kunna vara något.. - söker alltså bekräftelse alternativt en dementi över mina teorier..
- För 1750-talet är ju inte kyrkobokföringen den bästa i Pajala; men det är väl inte osannolikt att Christian hade hunnit skaffa familj i Kengis..?
-Annars har sett just namnet 'Christian Selling' i Härnösand, fast då i början av 1800-talet..  
Mvh //Peter

2001-08-09, 17:08
Svar #1

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Peter
 
Bland mina noteringar så fanns en dotter Anna f 1755 hos Christian Selling f 1728 och gift med Caisa Ersdotter f 1729, de hade tre barn till, Maria 1756 Isac 1758 och Abraham 1762-03-05.
 
Mvh Kjell

2001-08-21, 22:35
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Hej igen.. -tack för upplysningarna!
-Jag såg ju sedan att dom fanns där: -Tråddragare Christian Selling med familj i Kengis..
Såg dessutom i mina noteringar från Anna Christiansdotters vigsel att hon faktiskt var ifrån Kengis, så det lär ju inte vara någon tvekan om att detta är rätt.. (dottern Anna står i en längd som 7 år gammal 1761 - så att hon nämns som född 1754 senare i Övertorneå, kanske inte är helt fel)
 
Däremot undrar jag lite över vad det blev av resten av familjen efter faderns död 1762.. -i kommunionlängden ser man att hustrun står med även 1763 i Kengis, men sedan är det inte ett spår, blev hon kanske omgift..?
-Det faktum att Anna står som kommen från Kengis vid sin vigsel tyder väl ändå på att familjen kanske var kvar där..? (Alternativt att dottern återvänt och tjänade där innan hon blev gift)
Det fanns ju även två söner - det borde kanske finnas fler 'Sellingar' efter dom..
Namnet är väl inte så unikt; jag har sett att det är vanligare i finland, ev. med militär anknytning..? Annars låter det lite norskt också, nämns då bl.a i diskussioner under 'Resande'..
-Är det någon som känner till mer om denne Christian (och hans hustrus) bakgrund så är jag tacksam för all hjälp..
Mvh //Peter

2001-09-12, 00:14
Svar #3

Christina Kjellson

Hej Peter!
 
Jag råkade hitta två stycken Selling i mantalslängden (RA) för Härnösand 1807. Jag vet inte om de hänger samman med din familj Selling, men den ene hette Isac Selling och var stadsnotarie. Tyvärr hittade jag ingen mantalsuppgift för honom, vilket borde funnits. och därmed heller ingen åldersuppgift. Isac Selling i Härnösand stod antecknad som 1 person.
 
Den andre Selling var assesoren och landskamreren Magnus Selling, med hustru, dotter och fyra minderåriga barn. Tyvärr saknades åldersuppgift även för honom.  
 
mvh
Christina

2002-09-25, 10:59
Svar #4

Bo V Selling

Hej!
Jag har precis intresserat mig för mitt efternamn, Selling. Jag har hittat Selling i Närke och anknytning till en by utanför Fellingsbro som heter Sällinge. Fast jag tror att det finns flera olika grenar av Selling.
 
MVH
Bo V Selling

2004-07-07, 22:10
Svar #5

Anete Lillqvist

Hejsan,  
Är det möjligen någon har några uppgifter om min farfars, mor och far. Min farfar hette, Erik Ferdinand, Höglund och var född 1897-04-14 i Härnösand och gifte sig med Rut Boman född 1901-01-04, i Kramfors. Troligen hette farfars föräldrar Selling, men min pappa träffade aldrig dem men har för sig att farfars far hette ALBERT, kan det stämma och i så fall när var han född och vad hette hans fru.  
Otroligt roligt om någon vet något mer.
 
Nyfiken
 
Anette Lillqvist
barnbarn till Erik & Rut Höglund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna