ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända föräldrar  (läst 1355 gånger)

2018-11-21, 19:27
läst 1355 gånger

Utloggad Heléne Roos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 19:33
    • Visa profil
Jag har precis börjat släktforska och direkt fastnat på min farmor (Sylva Carla Margareta född 19/12-1909 i Örgryte) som visat sig vara adopterad. Föräldrarna står som okända och enda uppgiften är att mamman ska ha varit född 28/1-1880 samt 2 faddrar. Vi har alltid trott att Alida Bäckmark f. Olsdotter, 28/1-1878 varit hennes riktiga mamma. Men det visar sig att Alida adopterat farmor 1919. Farmor Carla bodde från hon var 2 dagar tills hon var 10 år som fosterbarn i Säveljung, Lena församling.
Lite märkligt är att mamman har samma födelsedag som adoptivmamman Alida samt att en av faddrarna hette Alida.
Jag har kört fast helt och vet inte hur jag ska komma vidare. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

2018-11-22, 22:12
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Kyrkböckerna ger ju ingen information om föräldrarna och jag vet inte om det gjordes någon slags barnavårdsutredning, föräldrarna var ju lagligen anonyma så det fanns väl inget att utreda. Alida är en tänkbar mor, hon blev änka 1908 så hon var ledig för aktiviteter våren 1909. Att hon adopterade flickan gav henne ställning som Alidas barn utan att hon erkände den oäkta nedkomsten. Att vissa data i födelsenotisen inte stämmer utesluter henne inte. Men inget är bevisat. Om Alida fick fler barn (jag har inte undersökt) kunde DNA-tester visa om det var modern. I Lena får SCM fel födelsedatum, 21/12 (dopdatum) istället för 19/12, men det rättas senare, vilket nog är ovanligt. Vad jag kunnat se har Sylva Carla Margareta inget efternamn förrän i lysningsnotisen 1937, betyder det något? På AD har det hänt att Sylva tolkats som efternamnet.

2018-11-22, 22:55
Svar #2

Utloggad Heléne Roos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 19:33
    • Visa profil
Tack snälla för att du tog dig tid att titta på det. Alida hade inga mer barn. När farmor och Alida levde och gick tillsammans kallades de för fyrtornet och släpvagnen då de var så olika. Alida hade svart hår och väldigt mörka ögon, farmor blond och blåögd. Min faster sa att farmor någon gång sagt att hon tyckte det var konstigt att Alida var hennes mamma då de var så olika. Nu tror hon att farmor visste och försökte föra det på tal men min faster svarade inte upp på det då hon inte hade en aning om att hon var adopterad. Nu har min faster gjort ett DNA-test som visar att hon är hälften norsk. Så då borde farmor vara helnorsk..
Farmor fick efternamnet Beckmark när Alida adopterade henne. Sedan när hon gifte sig 1937 tog hon farfars namn Roos. Men hon verkar inte ha haft något efternamn de 10 första åren.

2018-11-23, 09:37
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Heléne

Inför en adoption ska, om detta är möjligt, båda biologiska föräldrarna ge sitt godkännande. Det bör i så fall framgå av adoptionshandlingarna vid Göteborgs rådhusrätt 1919. De finns hos Göteborgs landsarkiv https://riksarkivet.se/goteborg. Beställningsformulär längst ned på sidan. Bäst är förstås om du har möjlighet att åka dit. Ring eller maila då och fråga om akten finns på Polstjärnegatan eller Arkivgatan. 

En föräldrautredning kan ha gjorts av barnavårdsnämnden. Möjligen finns den då i domstolsakten. Det bör i alla fall finnas en barnavårdsakt för henne hos Regionarkivet http://www.arkivnamnden.org/soka-och-forska/socialtjanstens-handlingar. Det är nog bäst att börja med den. Hoppas du har tur att hitta svaret där.

mvh Margareta

2018-11-23, 09:52
Svar #4

Utloggad Heléne Roos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 19:33
    • Visa profil
Hej Margareta!

Tack så mycket. Bra tips, ska se om jag hittar något där.

Mvh, Heléne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna