ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Daneviksläkten  (läst 343 gånger)

2018-11-21, 10:17
läst 343 gånger

Utloggad Lennart Petersson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-04-19, 11:03
    • Visa profil
Många i Tuna med omnejd tillhör denna släkt och i detta forum har denna släkt behandlats, dock inte med denna benämning.
Carl Magnus Aronsson och Stina Lisa (Kristina) Andersdotter bosatta i Danevik hade 11 barn och 9 grenar utgick därifrån. De var födda 1821 till 1844.
Min far Nils Petersson i Tuna tillhörde "tremänningsledet" i den släkten och hade som han sa sysslingar vart han än kom. De var summa 150 st. (inkl. för tidigt döda) och fanns på 25 ställen i Tuna, 14 i Vena, 5 i Hjorted, 3 i Misterhult, 3 i Frödinge och i övriga världen, stora som små var 63 platser representerade där N Amerika får stå som en "plats".

Nu till min fråga: Har någon hört talas om eller sett fotografier av dessa 11 syskon? Enligt min far fanns det en fotograf i början på förra seklet som tillfälligt var bosatt i Skrikebo. Han blev kallad till Krustorpet för att ta en plåt på syskonen. Min far hade troligen sett detta foto eftersom han beskrev hur gubbarna såg ut med sina polisonger och klädsel. Vidare lär det ha funnits foto i Bostorp med några av dem som samlats på en begravning. I Krustorpet bodde Maria Charlotta Karlsdotter gift med Jonas Petter Andersson. I Bostorp var det Lars Petter Karlsson gift med Maria Nilsdotter.

Hoppas på svar och synpunkter vad som helst om detta.

Hälsningar Lennart Petersson

2018-11-22, 05:56
Svar #1

Utloggad Marianne Lindén

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1201
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 14:42
    • Visa profil
Hej!
Kanske skulle det löna sig att besöka utställningen av gamla fotografier i Kristdala. Det är kort tagna av fotograf Wahlin. Det fanns ju inte så många fotografer och Wahlins fotografier är välbevarade.

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna