ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Daneviksläkten  (läst 1221 gånger)

2018-11-21, 10:17
läst 1221 gånger

Utloggad Lennart Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-04-06, 16:52
    • Visa profil
Många i Tuna med omnejd tillhör denna släkt och i detta forum har denna släkt behandlats, dock inte med denna benämning.
Carl Magnus Aronsson och Stina Lisa (Kristina) Andersdotter bosatta i Danevik hade 11 barn och 9 grenar utgick därifrån. De var födda 1821 till 1844.
Min far Nils Petersson i Tuna tillhörde "tremänningsledet" i den släkten och hade som han sa sysslingar vart han än kom. De var summa 150 st. (inkl. för tidigt döda) och fanns på 25 ställen i Tuna, 14 i Vena, 5 i Hjorted, 3 i Misterhult, 3 i Frödinge och i övriga världen, stora som små var 63 platser representerade där N Amerika får stå som en "plats".

Nu till min fråga: Har någon hört talas om eller sett fotografier av dessa 11 syskon? Enligt min far fanns det en fotograf i början på förra seklet som tillfälligt var bosatt i Skrikebo. Han blev kallad till Krustorpet för att ta en plåt på syskonen. Min far hade troligen sett detta foto eftersom han beskrev hur gubbarna såg ut med sina polisonger och klädsel. Vidare lär det ha funnits foto i Bostorp med några av dem som samlats på en begravning. I Krustorpet bodde Maria Charlotta Karlsdotter gift med Jonas Petter Andersson. I Bostorp var det Lars Petter Karlsson gift med Maria Nilsdotter.

Hoppas på svar och synpunkter vad som helst om detta.

Hälsningar Lennart Petersson


2018-11-22, 05:56
Svar #1

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej!
Kanske skulle det löna sig att besöka utställningen av gamla fotografier i Kristdala. Det är kort tagna av fotograf Wahlin. Det fanns ju inte så många fotografer och Wahlins fotografier är välbevarade.

2022-10-02, 19:41
Svar #2

Utloggad Christian Holzer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-03, 21:46
    • Visa profil
Hej Lennart,

du nämner i ditt inlägg Krustorpet där Maria Charlotta Karlsdotter gift med Jonas Petter Andersson bodde. Vet du något mer om de?

Jag är intresserad eftersom jag skriver en guidebok om nordöstra Småland, där en av 16 kapitel handlar om Tuna och där speciellt om Jonas Peter, Han sägs ha blivit mördat den 15 april 1890, det finns en minnessten nära smalspåret mellan Tuna och Väderum.
Jag bifogar en tidningsartikel från Vimmerby tidning med bakgrundsinformation.

Det vore jättetrevligt om du kan hjälpa med information, eller kanske en bild av Jonas Peter. Stort tack på förhand!

Bästa hälsningar,

Christian Holzer
www.baseboforlag.se

2022-10-02, 22:19
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Dödboken (Tuna B I:4, sid 204-205): Jonas Peter Andersson, död genom olyckshändelse: "(Under springande i skogen synes han hafva fallit och slagit sig mot en sten, hvilket medfört en ögonblicklig död)". Husförhörslängden tillför inget (Tuna A I:26, p. 166). Om någon vet mer om detta, torde det vara Stefan Karlsson i Linköping (JP Andersson var hans farfars morfar).

2022-10-03, 07:49
Svar #4

Utloggad Christian Holzer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-03, 21:46
    • Visa profil
Hej Lennart,

tack för snabbt svar!

Det är mycket konstigt, man undrar var Vimmerby Tidning har alla uppgifter ifrån ...

Jag har också hört att Jonas Peters död ska ha varit av naturlig orsak (ålder och svag hjärta, slagit sig vid sten när han sprang i skogen), men varför restes då en minnessten i skogen för en enkel torpare?? Och "mordhistorien" är egentligen för detaljerad och innehållsrik för att vara en ren påhitt. Och det kom ett 80-tal personer till en minnesgudstjänst 90 år senare! Jag bifogar min text så långt jag har kommit ...

Jag hittar en StefanK och en Stefan Karlsson här på anbytarforum, vilken av de två är den du nämner?

Jättesnällt att du hjälper mig att få ljus i saken!

Bästa hälsningar,

Christian
www.baseboforlag.se

2022-10-03, 09:01
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Du kan få kontakt med honom via hans hemsida, https://sevetuna.se/.
Hälsar Bo (inte Lennart)

2022-10-03, 09:07
Svar #6

Utloggad Christian Holzer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-03, 21:46
    • Visa profil
Tack!
Och Bo, så klart (blev förvirrad då tråden var från en Lennart, ber om ursäkt).
Kul med folk som är kunnig och kan hjälpa :-)
Bästa hälsningar,

Christian

2022-10-03, 13:15
Svar #7

Utloggad Lennart Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-04-06, 16:52
    • Visa profil
Angående Krustorpet och Jonas Petter Andersson är det tyvärr så att jag vet inget mer än vad som skrivs i detta forum. Jag har forskat i släkten och eftersom J. P. Andersson ingår i den kom jag naturligtvis in på det här fallet. Jag var inte med på minnesstunden vid stenen, men minns väl tillfället. Det är Jonas Petters hustru Maria Charlotta Karlsdotter som hör till släkten jag forskar i (kallas Daneviksläkten). Hennes syster Christina var gift med mjölnaren Anders Fritiof Jonsson och boende på Tuna kvarn. Det lär vara några eller alla av deras söner som reste stenen, alltså till minne av sin ingifta morbror. Bröderna var Karl Fritiof, Konstans, Frans, Oskar, och Ossian. Karl Fritiof tog sig senare efternamnet Fritz de andra hette Anderson. Konstans blev mjölnare på Tuna Kvarn efter sin far och flera andra av hans bröder fortsatte i det yrket i andra kvarnar.
Mycket tack för de information och klipp jag fått från Christian Holzer och andra.
Lennart Petersson

2022-10-03, 20:52
Svar #8

Utloggad Christian Holzer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-03, 21:46
    • Visa profil
tack, Lennart, det var ju även intressant att höra vem som reste stenen.
vh
Christian Holzer
www.baseboforlag.se

2022-10-06, 21:19
Svar #9

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 23:10
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Detta är en spännande historia som jag tidigt hörde talas om. Det var bra att få veta vilka som kan ha rest stenen. Det har jag undrat.

Att det gjordes en polisundersökning framgår av såväl samtida tidningsnotiser som av dokumentet som citeras i tidningsartikeln 1980. Undersökningen bör i så fall ha gjorts av kronolänsmannen i Tunaläns härad, men jag har inte funnit något om fallet i dess arkiv. Samtidigt är det så att länsmansarkiv inte alltid är så välbevarade. Det borde ändå finnas spår av undersökningen någonstans.

Har även letat i Tunaläns härads domböcker utan att hitta något om händelsen. Troligtvis gick det aldrig till tinget. Att det skulle handla om ett mord finns det ju heller inga som helst belägg för.

Så här skriver en tidning om saken några veckor efter händelsen. Kanske ligger denna beskrivning närmast sanningen.

Svenska Dagbladet den 28 april 1890:

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna