ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bomärken  (läst 1500 gånger)

2018-11-20, 15:21
läst 1500 gånger

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej !
Jag har några funderingar om bomärken och undrar om det finns någon som vet?
Gällande bomärken i landet i allmänhet och norra Sverige i synnerhet, om skillnader finns.


Bomärket tillhörde väl gården, så det tog man väl inte med sig om man bytte boställe?


När sonen eller annan åbo övertog en gård, ärvdes då bomärket rakt av oförändrat eller lade var man till någon krumelur,streck eller punkt ?


Kan man se generella skillnader i landet när det gäller bruket av bomärken?


Finns det någon chans till att hitta nedteckningar av bomärken eller har det börjat gå förlorat?
Just för mig är Härjedalen,Dalarna,Västerbotten och Lappland mest på tapeten.


mvh Frank


2018-11-20, 22:31
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Hulda Rutberg skrev om Bomärken från Kalix-socknarna i tidskriften Svenska landsmål och svenskt folkliv 1910, h.6 (häfte 113), sid 5-38.
Kanske finns där något av intresse.

http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/publikationer/digitaliserade-publikationer/skriften-svenska-landsmal-och-svenskt-folkliv-som-pdf.html



2018-11-21, 00:14
Svar #2

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
På äldre mantalsrullor kan man efter personer som undertecknat, se bomärken.
Om personerna inte var skrivkunniga o därför angav sitt bomärke vet jag inte .


Men jag tror att varje person hade sitt eget bomärke.
Tror att jag någon gång sett en liten skrift om just bomärken. Men minns inte just nu i vilket sammanhang.


Om bomärken av tradition skulle skilja sig åt i olika landsändar vet jag inte.

2018-11-21, 16:53
Svar #3

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Karin och Sonia !
Tack för era svar ! Jag läste igenom sidorna i Svenska landsmål och Svenskt folkliv 1910 och där var en hel del matnyttigt.
Bl a att
- bomärken som många släktled igenom tillhört samma familj övergår småningom att bli ett emblem för släkten ifråga.
- när ett hemman delas mellan två eller flera syskon tar den som är äldst sitt faders bomärke, de andra övriga skaffar sig vanligen märke på så sätt att de i någon mån varierar familjemärket eller ock bilda ett nytt märke och detta sker numera (1910) i regel därigenom att vederbörande som sådant använder sig utav initialerna i sitt namn.
- på ett hemman kan det finnas flera bomärken, genom att exempelvis en torpare slår sig ner på hemmanets ägor och blir skriven där.
- ett bomärke också kan "frånhändas" ett hemmansnummer genom att en köpare vid försäljning redan har ett bomärke som han vill behålla eller ej använder sådant och då säljaren för sin  personliga del behåller gårdsbomärket.


Det gav ju en del bekräftelser på mina funderingar. Det skulle vara mycket värt om någon vet om det finns "samlat" bomärken från orter i landskapen ovan, främst kanske Härjedalen och södra Lappland.


2018-11-21, 17:15
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Kanske att det skulle finnas en databas i Rötter för detta ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2018-11-21, 18:18
Svar #5

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Sven-Ove !
Det är en mycket god idé  :)
mvh Frank

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna