ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sophia Gyllenskepp/Lindholm  (läst 1120 gånger)

2018-11-20, 10:32
läst 1120 gånger

Utloggad Titti Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-03-19, 16:28
    • Visa profil
Sophia född: 1782 4 maj.
Enl . diverse uppgifter står Sophia som Skräddarmästare Johan Lindholms änka.
Johan var född 1764. Dör 1813.
De levde i Stockholm.
Tror de fick barn tillsammans1809. Sofie Emelie.
Men han finns inte med när dottern föds.
Men flickan bär senare hans efternamn.
Letat i 10 år nu efter ett bevis på vigseln.
Sofia får även en dotter till 1816(fader okänd)
Johan var tidigare gift och hade 2 söner och 1 dotter.
Denne Johan är en gåta. Var kommer han ifrån?
Det mest intressanta är alltså om de verkligen var gifta.





2018-12-18, 00:36
Svar #1

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 14:48
    • Visa profil
Först, det vore mera klädsamt att berätta att frågan har varit uppe flera gånger på olika sätt, med olika innehåll. Detta för att den som känner för att hjälpa till inte skall behöva göra så mycket dubbelarbete.


Så som svar på frågan. Det blir inte alltid så som man önskar sig i livet , så inte heller för paret Johan Lindholm och Sophia Gyllenskepp.


Enligt mantalslängder i Riksarkivet år 1805 för Maria Magdalena församling ( Stockholm ) så finns Johan antecknad där. Även en piga Gyllenskepp med nummer 458.


Man kan ana sig till att pigan Sophia efter en tid ( år ) flyttar in hos Johan. Detta resulterar i dottern Sophia Emelie ( Emelia ) född som oäkta barn 18 mars 1809 enligt födelseboken CIb:3 .


Vad vi då förstår är att de inte har gift sig. Plöjer vi vidare i boken så kommer ett nytt barn den 4 augusti 1810, ytterligare ett 20 oktober 1811 och så ett fjärde den 23 juli 1812.


Varför har de inte gift sig då de varit sammanboende under flera år kan man fråga sig. Antagligen Johans och Sophias dåliga ekonomi. Det kostar pengar att gifta sig. Enligt Stockholms stadsarkivs hemsida och söktjänster så kan man finna Johan i Tidig-moderna-konkursmål 1796, som skall tas upp 1809 ( lång väntan ).


Den 26 oktober 1813 avlider så skräddarmästare Johan utan att ha gift sig. I boupteckningen FIA:393 för år 1814 som inte andas något överflöd eller lyx kallas Sophia endast för änkan Lindholm, inte hustrun trots flera år tillsammans.


Men som plåster på såret får vi ändå läsa det trevliga när det sista oäkta barnet antecknas:  Döptes skräddarmästaren Johan Lindholm och dels fästeqvina Sophia Gyllenskepps son  Carl Johan.


Johan träder fram och visar att Sophia är hans kvinna och att de avser att gifta sig.


2018-12-18, 15:28
Svar #2

Utloggad Titti Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-03-19, 16:28
    • Visa profil
Tack för svar.
Vet att jag ställt många frågor om detta par.
Allt eftersom jag har fått hjälp har jag bara ställt frågor om det jag fortfarande inte fått svar på.
Nu fick jag veta av dig att de troligtvis inte var gifta trots att Sophia står som änka i bouppteckningen.
Att de sedan fick 4 barn tillsammans var åxå nytt för mig.
Nu återstår bara två frågetecken,  vart tog hans lagvida hustru vägen och de tre barn han fick med henne?
Och var kommer Johan ifrån ?
Tack än en gång för god hjälp.
/Titti








2018-12-18, 16:44
Svar #3

Utloggad Titti Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-03-19, 16:28
    • Visa profil
Har det skett ett misstag här ?
Enl. uppgift jag fått fick
Sophia och Johan ett barn 1811, 20 oktober. Maria Magdalena.
Dopbok för oäkta.
Men det enda jag hittat är detta, inte Sophia Lindholm, utan Sophia Lindgren.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna