ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Y-linje Mats Larsson 1590-1653, Mas (Dalmors), Sundfiske  (läst 679 gånger)

2018-11-16, 20:24
läst 679 gånger

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Jag håller för närvarande på att komplettera med DNA-linjer i min släktforskning. För fädernet från Mats Larsson har den utslocknat efter min MM MF Dalmors Karl Andersson. Jag har därför letat möjligheten att finna en obruten Y-linje från en tidigare generation. Resultatet är tyvärr nedslående nu med endast en möjlig kandidat - Johan Larsson född 1684 (Husby (W) C:1 (1653-1686) Bild: 105 Sida: 200) som äldste son till Lars Israelsson och Anna Olofsdotter. I husförhör (Husby (W) AI:3 (1710-1737) Bild: 112 Sida: 211) anges han 'gift i Fahlun'. Här tar spåren slut. Tyvärr saknas vigselbok i Falu Kristine mellan åren 1704-1729. Är det någon som som har denne Johan Larsson i direkt nedstigande led? Eller har en idé om hur man hittar denne man i Falun i början av 1700-talet. Det är ju fortfarande ingen garanti för att han därefter leder vidare genom söner och söners söner till dags dato. Men man kan ju alltid hoppas eftersom alla andra män från Dalmors Karl Andersson och bakåt till Mats Larsson inte har Y-linjer fram till idag.
Björn

2018-11-17, 09:21
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Falu Kristine och Stora Kopparbergs församlingar har dåligt med äldre kyrkböcker, men födelseböckerna börjar ju tidigt, så du kanske kan kolla där, om han blivit far... men risken finns också att han tagit sig ett borgerligt namn om han bosatte sig i staden och inte i landsförsamlingen. Inte helt lätt, medges.
Leif O

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna