ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigselort - annan än hemförsamling  (läst 1054 gånger)

2018-11-13, 13:10
läst 1054 gånger

Utloggad Kerstin Melin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 12:18
  • Fotograf, författare, föreläsare.
    • Visa profil
    • Augustas resa
Hej,
Min ana gifte sig enligt vigsel och lysningsboken i Kvillinge Sn 8 augusti 1853. Jag sitter nu med ett brev som hon skriver från Varberg 29 juli 1853, där hon inbjuder sin blivande svärmor till vigseln i Varberg om "14ton dagar" dvs 12 augusti.

Min fråga är om man faktiskt kunde gifta sig i en annan församling utan att man där skrev bliev inskriven i vigselboken.  Så är det när hon dör, då står hon både i Varbergs dödsbok och i Strengnäs där hon var skriven.

Men det kan ju hända att de ändrade sig i sista stund och reste hem igen!

/Kerstin

2018-11-13, 15:13
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Det kan vara lite si och så med det - alltså hur det noterades - ofta står det någonstans i t ex vigselboken att endera parten fått ett pass att de var fria attt gifta sig - d v s inte redan var gifta eller hade blivit änka änkeman, och att prästen på ena stället fått det passet uppvisat, och sedan vigt och skickat ett separat brev till den andra prästen.


På många platser var det bara gång avstånd mellan socknarna, eller in till staden.


Men jag har sett noteringar om att prästerna sett llite snett på detta, för ofta fanns det med en gåva till kyrkan vid både dop och vigslar - och det som föll på kyrkan föll också på prästen.

Beroende på vilken ekonomi och vilket stånd man tillhörde så kunde det vara så att eftersom brudens far bekostade bröllopet och stod för "hemgiften" så kunde det ske i brudens gamla "hemförsamling".


2018-11-13, 15:35
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Lysning uttogs i den församling där kvinnan var skriven. När lysning skett tre söndagar i rad i denna församlings kyrka, kunde paret med ett lysningsbevis låta sig vigas var de ville. Attest skickades till brudens hemförsamling och vigseln bokfördes i vigselboken där, vanligen med en anteckning om när och varifrån attesten inkommit.
Hälsar vänligen
Maud

2018-11-13, 16:25
Svar #3

Utloggad Kerstin Melin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 12:18
  • Fotograf, författare, föreläsare.
    • Visa profil
    • Augustas resa
Tack för bra svar!
I det här fallet tror jag alltså att de var på badsejour i Varberg och blev vigda där för att slippa all uppståndelse, eftersom bruden var ganska sjuk i TBC. Brudens hemförsamling var Kvillinge utanför Norrköping och jag kan tänka mig att kyrkan fick en bra slant av brudens välgörare och svåger. Han testamenterade en del av sitt arv till kyrkan, så där finns faktiskt en minnesgrav också.

Men det är ju konstigt att det inte finns några noteringar i Varbergs kyrkoböcker. Året efteråt när hon dör i Varberg finns hon ju noterad där trots att hon då var skriven i Strängnäs.
/Kerstin

2018-11-13, 17:06
Svar #4

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Kerstin Melin - det du skriver i det sista stycket är ganska typiskt för hur det kan vara, inget var någonsin perfekt... Sedan så måste man minnas att mantalsskrivningsorten gäller ett helt år från den plats du var skriven på 1:a November! Så även om hon flyttat så kan hon vara "skriven" på annan ort.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna