ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosander, Tornander (BD)  (läst 2979 gånger)

2000-01-08, 22:14
läst 2979 gånger

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Jag önskar komma i kontakt med personer som har släktband med halvbröderna Joseph Tornander (1769-1840) och Karl Karlsson Rosander (1772-1842). Dessa var födda utom äktenskap i Pajala församling och Karl föddes i Junosuando. Modern var Maria Josefsdotter (1748-1823). Dessa personer flyttade alla till Piteå landsförsamling, varav Josef och modern kom först. Karl inflyttade i början på 1810-talet från Kengis till Alterdalen i Piteå. Denne flyttade med sin familj till Älvsbyns församling och byn Pålsträsk på 1820-talet.
 
Jag har inte lyckats hitta rätt på vem fadern var till de oäkta pojkarna och inte heller vart modern Maria Josefsdotter kom ifrån. Ev. var hon lappjänta och kanske inflyttad från Finland?!
Enl. Hfl var hon född år 1748 och bodde alltså i Junosuando vid år 1771 och därefter i Kengis (Pajala församling). Det är oerhört intressant att ha båda dessa bröder som sina anfäder!

2000-01-12, 19:02
Svar #1

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Christer!
Är det absolut säkert att Joseph är född i Pajala församling. Det är nämligen så att i Torneå stad föds det en oäkta Joseph 1769-12-09, moderns namn är Maria Josephsdotter. Jag vet inte var hon kommer ifrån i Hiski finns det nästan 1400 som heter Maria Josephsdotter och bara två av dom är födda 1748, men ingen av dom den 4/10 som är det födelsedatum jag fått av Filip Rosander i Älvsbyn. Karl är hans farfars far. Vet du var eller hos vem Maria bodde i Junosuando/Pajala eller vad hon gjorde. Karl var ju gift med kyrkoherde Anders Wikmans dotter Helena Andersdotter Konst. Kan Maria J ha följt med hans familj från Torneå, hon måste i alla fall ha fått någon sorts reprimand för den oäkta sonen. Det var väl Brunnius som var där i Torneå och han la väl inte fingrarna emellan om han inte blev ordentligt mutad. Wikman var väl från Nederkalix har jag för mig, har du eller någon annan kollat dessa församlingar? Visst var det Anders Wikman (eller var det Wiklund den avstängde prästen hette) som blev avstängd några år på grund utav den så kallade talarrörelsen, kan Maria ha haft något med den rörelsen  att göra. Det borde finnas papper på dessa personer, eftersom många skickades till tukthuset i Stockholm.  
Det blev lite ostrukturerat men det var det som föll mig in, efter att jag pratat med Filip R.
 
Vänligen Katrin Öhgren

2000-01-12, 19:22
Svar #2

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Katrin!
 
Nej, det är absolut inte säkert att Josef föddes i Pajala. Det är vad jag antagit eftersom att hans bror Karl föddes i Junosuando 2 år senare. Det var av väldigt stor vikt att få veta att han föddes i Torneå Stad 1769-12-09. Detta är ju han!
 
Nej jag vet inte vart Maria J. bodde i Junosuando och i Kengis. Troligtvis var hon tjänstepiga på bruken i dessa byar. Jag tror inte hon var bosatt så många år i Junosuando utan blev bosatt i Kengis.  
 
Är det säkert att Helena var dotter till Anders Wikman. I husförhörslängderna har jag återfunnit henne med patronymikonet Nilsdotter Konst och även hittat en Helena född oäkta 1775-0416 i Kengis.  
 
Jag har faktiskt varit i kontakt med Filip Rosander och vi har diskutterat dessa förfäder.  
 
Ska kolla i Hiski om Maria ev. var född i Torneå.
Födelsedatumet måste ju inte stämma överrens med de gamla husförhörslängderna...
 
Mvh Christer.

2000-01-12, 22:21
Svar #3

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Christer!
Nej, det är inte heller säkert att hon var dotter till Anders Wikman, men det var vad Filip berättade för mej, det var därför funderingarna gick som de gick.
Men vad bra att det blev nå´n utdelning i alla fall, ska bli intressant att följa utvecklingen. Ringer till Filip i morgon om detta
Hälsningar Katrin
PS Släktar med Rosanders genom en bror till Fredrik Bergman som tog sig namnet Lundberg, dessa bröder var ju söner till Anders Andersson Tapper som slet ut tre fruar i Arnemark! DS

2000-01-15, 10:05
Svar #4

Ingela Sörbrandt

Enligt Erik Wahlbergs anteckningar så hette Marias söner Josef Thomasson f 1769 och Carl f 1772-03-10.  
Marias föräldrar hette Joseph Hindersson Nykäinen och hustru Ella Hindersdotter och bosatta i Tornefors.

2000-01-17, 20:04
Svar #5

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Ingela;
 
Intressant att Erik W. angivit Josef med Thomasson. Själv har jag aldrig stött på detta namn, utan bara namnet Tornander. Tack för info om Marias föräldrar.
 
Christer.

2000-01-27, 12:20
Svar #6

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Christer!
Har du hittat något vidare på ovanstående. Enligt Wahlbergs anteckningar heter Carls hustru Helena Mickelsdotter Konst dotter till Mickel Konst och Kajsa Jönsdotter Korpi. Jag får vidare information med posten endera dan. Återkommer då.
Hälsningar Katrin Öhgren

2000-01-27, 13:05
Svar #7

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Katrin,
 
Det jag funnit är att Carls hustru hette Helena Nilsdotter Konst, som hon alltid omnämns i husförhörslängderna. Har funnit en Helena född i Kengis 1775-04-16, född oäkta och dotter till en Helena.
 
Ser fram mot uppgifter från dig!
Det går bra att maila till mig.
 
Christer.

2000-03-05, 18:37
Svar #8

Edit Levisdotter

Christer!
Maria Josefsdotter är troligtvis född i Kengis (föd.böcker saknas)Hennes föräldrar var Joseph Hindersson 1688-1753 och Ella Hindersdotter. Joseph dör i Kengis. Josephs föräldrar (källa Wahlberg)Henrik Mattsson Nykä och Margeta Hindersdotter 1657-1737. Enligt samma källa kom Henriks far från Narken till Kiexis (Kieksiäis-vaara)och till Narken från Finland.  
Maria är benämnd som qvinnspersonen i Pajalas hfh.Bor i Kengis minus en avstickare till bl.a Junosuvando Hon är borta från Pajala förs. under aktuell period då Joseph föds, då kan det vara möjligt att det är samma Joseph som finns i Torneå stads födelsebok, men finns i Kengis igen 1773. Carl är född 17730310 i Junosuvando och finns i C:2 vilket säger mig att de då bodde på de orter som hörde till Kengisbruks masugnar Junosuvando /Tornefors/Palokorva. Carl gifter sig 1799 med Helena Michaelsdotter Konst född 17741011 i Svanstein som också hörde till Kengis Bruk. Hennes föräldrar var Hammar mästaren Michael Michalsson Konst f. 1722 och Caisa Jönsdotter f. 1724 från Ratasjärvi De gifter sig 1762 Källa Pajala C:2. Carl och Helena med familj och Mor Maria bor i Sieppijärvi nuv. finska Kolari mellan 1810-12. Kul om du hittar fäderna till Joseph och Carl.(Har en känsla av att det var ett snedsteg högre uppifrån???) Forskar i denns släkten för min anfader Olof var bror till Henrik Mattsson. Hej

2000-03-05, 21:42
Svar #9

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Edit!
Tack för att du bekräftar det jag fick reda på. Jag tror vi har samma källa, Wahlberg. Jag tror också att det var något märkligt med fäderna till dessa bröder, eftersom det verkar som hon klarade sig undan dom efterräkningar som vanligtvis drabbade qvinnspersoner. Eller?
Hälsningar
Katrin Öhgren

2000-03-07, 21:37
Svar #10

Edit Levisdotter

Hej Katrin!
Nog tycker jag också att det är konstigt att inte hitta henne i räkenskapsböckerna efter Carls födelse, annars fick ju kvinnorna bl.a betala 32 sk. i böter när det fick uä barn, men givetvis kan det också beror på att jag missat för de är rätt så plottriga. Ha det gott Edit

2000-03-10, 19:12
Svar #11

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Katrin och Edit!
 
Intressanta uppgifter ovan!
 
Enl. hfl från Älvsbyn omnämns makarna Carl med namnen Carlsson Rosander och Helena med Nilsdotter Konst. Ev. kan Carl varit son till just Carl.
 
Vi får försöka lista ut vilka fäderna var, om det bara går!?

2000-03-10, 20:48
Svar #12

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Jo, men det vet du ju att hfl inte alltid stämmer, du får inte haka upp dig på det. Jag har kollat dom Nils Konst som levde ungefär då och ingen av dom har någon dotter som heter Helena. Wahlberg har också ovanstående uppgifter och Edit har kollat dom i källorna, så det borde ju räcka i det fallet och så koncentrerar vi oss på att hitta fäderna istället.
Med vänlig hälsning
Katrin

2000-03-12, 19:03
Svar #13

Edit Levisdotter

Hej på Er!
Där har ni allt en nöt att knäcka, det lär inte bli det lättaste att hitta fäderna eller fadern till pojkarna. Du Christer, Helenas far var hammarmästaren i Svanstein Michael Michaelsson Konst f. 1724, jag tror inte det skall finnas någon tveksamhet på den punkten Helena finns i Pajalas föd. C:2. Lycka till med sökandet.

2000-03-14, 20:04
Svar #14

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Till Katrin och Edit.
 
Jag vill tacka för den information som ni gett ang. Joseph och Carl. Jag tycker inte heller att det råder någon tveksamhet gällande Helenas föräldrar. Tycker bara att det var konstigt att inga barn döptes efter hennes far och mor, men det var ju inte direkt ovanligt för kvinnans del.
 
I Hfl angavs både Joseph, modern Maria och Carl samt dennes hustru att de flyttade från församlingen år 1800. Carl och Helena kom dock tillbaka till Kengis år 1802 där dottern föddes samma år. Om jag inte minns fel har jag påträffat en Carl Rosander och en hustru till honom som jag inte minns namnet på. Eventuellt var det i Jävre. Ska kolla detta. Det kan ju hända att familjemedlemmarna flyttade tillsammans till Piteå lands våren 1800, där Joseph och modern blev bosatta i Alterdalen och Carl med hustru flyttade åter från Piteå till Kengis 1802.
 
Återigen tack för den fina info som ni kommit med.
Personligen tror jag att det blir väldigt svårt att finna fäderna. Men man borde eventuellt kunna konstatera att bröderna var s.k. halvbröder, d.v.s. ej gemensam fader. Men Maria kunde också blivit med barn (Josef) i Pajala församl. och sen flyttat till Torneå stad... Spekulationer finns det gott om när det gäller dessa pojkar och jag har alltså båda som anfäder.
 
Hälsningar Christer.

2000-04-03, 09:28
Svar #15

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Edit!
 
Du skriver att din anfader Olof Matsson var en bror till Henrik Matsson Nykä. Om jag inte misstar mig måste ju dessa  bröder vara barn till nybyggaren Mats Matsson Finne (1601-1652) i Narken inom Överkalix församling. Jag härstammar även från dennes barn Margareta (-1704 i Kengis Överkalix) och Ivar (-1669, Narken).
 
Känner man till vart Maria Josefsdotters mor, Ella Hindersdotter avled, samt Henrik Matsson Nykä?

2000-04-21, 19:09
Svar #16

Edit Levisdotter

Utgår själv från Olof Mattsson Nykä (eller Nykäinen, i Finland Nykänen) eftersom dessa data är mer tillförlitliga. Enl. E. Wahlberg skall den förste Nykä ha kommit från Finland (Uleåborgs län, kan lika väl vara Kaarelen efterson detta efternamn finns kvar än) till Narken fastigheten Taavola (1637-1647) och hette Henrik Henricsson Nykäinen. Han flyttade till Kiexis (Kieksiäisvaara) fastighet Alatalo som han bodde på mellan 1648 - 1680. Han hade bl.a sönerna Mats och Henrik. Henrik byggde huset Välitalo. Mats fick barnen Henric och Olof ca 1650.
Henric fortsatte på fastighet Alatalo gifte sig med Margeta Hindersdotter 1657-1737 och de fick bl.a Josef. Olof flyttade till Kangos.
Har inte kollat källorna men alltid något att utgå ifrån iallafall. Har inte hitta något om Ella H eller när Henrik har dött. Ha det gott

2001-08-09, 20:50
Svar #17

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Hej Edit. Alatalo är ju stamfastighet för Alatalo och Välitalo.Under både Tavonen och Nykäinen heter det.Man invaggas lätt i tron att det är den Välitalo som finns kvar i dag som åsyftas, men är det så ?. Den Välitalo som Henrik byggde är nog troligen Kieksiäisniemi eller Välitalo 3.För Välitalo 2 som finns i dag fanns ju redan när Nykäinen köpte Alatalo.Kieksiäisniemi som Henrik anlade ligger kanske inte ens i byn.Tavolahti som platsen heter i dag ligger ett par km  närmare Muonio älv. Namnet kan åsyfta Tavonen byn grundare 1592 eller Tavola nybyggaren. Häls Tage.

2001-12-22, 01:19
Svar #18

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Till Edit Levisdotter:
 
Varför bara utgå från Olof Nykäinen och ifrågasätta hans härstammning? Som jag ser det är det ställt utom tvivel att han var sonson till Henrik Nykäinen, enligt följande uppställning:
 
Tabell 1
 
Henrik Henriksson Nykäinen (skrivet Nykäin, Nykain, Nykein et:c). Förekommer som husbonde på en gård i Narkaus (Narken), Kalix sn. 1637-47, varefter han flyttar till Kieksiäisvaara under Kolari by, Övertotneå sn. Här omnämns han som husbonde på ett hemman 1648-81 (ej. 80) (mantalslängd, jordebok). Enligt Wahlberg var han husbonde på gårdarna Taavola i Narkaus, resp. Alatalo i Kieskiäisvaara, uppgifter man inte har anledning att betvivla, då Wahlbergs expertis på hemman i Tornedalen är oomstridd, oavsett vad man i övrigt anser om honom. Barn:
1. Mats - se tabell 2
2. Henrik. Född i Kieksiäisvaara 1649/50 (detta enligt mantalsländerna). Från honom utgår släkterna Måna och Pudas i Kolari, Kallio i Kittilä m. fl.
3. Son, född 1650/51. Antagligen död ung.
 
Tabell 2
 
Mats Henriksson (Nykäinen). Husbonde på en gård i Kieksiäisvaara under Kolari 1682-87 (mantalslängder, jordeböcker). Enligt Wahlberg bosatt på Alatalo, medan Henrik utbröt Wälitalo ur Alatalo. Utan tvivel son till Henrik Henriksson Nykäinen, även om han inte omnämns med tillnamn i längderna.  
Barn:
1. Henrik Matsson Nykäinen (Nykänen)(morfars far till halvbröderna Tornander/Rosander.) Bosatt i Kieksiäisvaara under Kolari 1687-91 (Jordebok), flyttade till Kengis, och levde ännu 1702. G.m. Margareta Hindersdotter  
2. Olof - se tabell 3
 
Tabell 3
 
Olof Matsson Nykäinen (Nykäin). Övertog gården efter sin far, och var husbonde i Kieksiäisvaara, under Kolari 1688-98. Antagligen genom giftermål husbonde på gården Kangos nr. 2 under Junosuando by, Övertorneå sn. 1699-32. Han tog med sig namnet Nykäinen från Kieksiäisvaata, och gjorde det till namn på sin gård i Kangos. Död i Kangos 14 oktober 1732. Gift med Kristina, antagligen dotter till Simon Henriksson (Simu) och Margareta Ludvigsdotter Olkkuri i Kangos. Han fick 1697 nybyggarrättigheter på dee Ägor, som Joen Andersson fordom innehafft och brukat hafwer i Jukkasjärvi (dombok), men kom alltså ej att utnyttja dem.
Barn:
1. Staffan Olsson Nykäinen. Bosatt i Kengis, sedan i Turtola. Död i Turtola, Övertorneå sn. 27 januari 1765. G.m. Elin Matsdotter Lainio (d. hos en dotter i Matilompolo 1783)
2. Anna Olsdotter Nykäinen (1699-1771).
3. Olof Olsson Nykäinen (1708-68). Övertog gården Nykäinen i Kangos. Från honom härstammar den nu levande släkten på svenska sidan.
4. Ella. G. 1733 m. Henrik Mickelsson Mikko i Kangos
5. Maria *1709. G. 1735 m. Olof Danielsson Jarhoinen i Kardis.
 
Som jag ser det finns det alltså ingen anledning att ifrågasätta Olof Matsson Nykäinens börd.
 
Erik Kuoksu

2001-12-28, 20:34
Svar #19

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Till Erik Kuoksu
Kan Henrik Henrikson Tavola Nykäinen Kiexis vara
född så sent som 1649/50.Hans son Lars var född 1658(Vahlberg) och Henrik han var under eget tak 1657
året innan sonens födelse.Han fanns på utbrytningen Välitalo (Kiexisniemi) 1657-87.
Sonen Lars fanns på gården fram till 1708.
 
 Häls Tage Notsten

2002-01-08, 00:42
Svar #20

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Till Tage Notsten:
 
Du har naturligtvis rätt... Jag förhastade mig. Den son som förefaller ha fötts under året 1649/50 måste vara en betydligt yngre son till Henrik Henriksson Nykäinen än Henrik Välitalo.
 
Hälsningar
 
Erik Kuoksu

2002-01-08, 18:50
Svar #21

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Hej Erik
Det är kanske  sonen som Henrik H-son Nykäinen hade utöver Mats Alatalo och Henrik Välitalo
som var född kring 1650.
Tack Erik för det värdefulla spår Du gav mig i
ditt brev till Edit L.
Ändå har jag inte grepp om Välitalo efter Henrik.
Sonen Lars blev ju soldat i Kolari (Måna)liksom
sonsonen också Lars.
 
Häls Tage

2002-03-29, 20:58
Svar #22

Edit Levisdotter Kostet

Hej Erik Kuoksu
Tyvärr har du fått vänta med svar på din fråga.
Givetvis ifrågasätter jag inte Erik Wahlberg forskning eller kunskap. Han har gjort ett enormt stort och bra arbete. Vill bara själv vara helt säker på att det jag söker också finns i de källor jag söker i.I Pajala Sn börjar kyrkböckerna, husförhör/communionsböcker eller ministrial från ca 1730 och där finns Olof Mattsson med därför så har jag tagit beslutet att utgå från honom. Resten tar jag med som kuriosa med hänvisning givetvis till källa som i det flesta fall är E.W.  
Som vi vet är andra källor än kyrkböckerna lite tvetydliga i många hänseenden och där man nog måste kolla om data stämmer om man har den möjligheten.
Har förresten din bok om släkten Kuosku som är mycket läsvärt och där jag hittar en del av släkten
MVH Edit

2004-07-27, 20:36
Svar #23

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Ett senkommet tillägg till denna diskussion.
 
Jag råkade i somras på en ledtråd (troligtvis den enda existerande) till Karl Rosanders ursprung på fädernet i Jukkasjärvi tingslags dombok för år 1773 (i sammandrag):
 
Vice kronolänsman Johan Kemiläinen anklagade bruksbokhållaren Carl Anders Asp och Maria Josefsdotter i Kengis för lönskaläge sistlidna år. Maria hade efter detta lönskaläge framfött en son som fått namnet Karl.
 
Maria menade att Asp hade givit henne ett löfte om äktenskap. Carl Anders Asp å sin sida förnekade alldeles såväl äktenskapslöftet som lönskaläget, och kunde inte överbevisas om faderskapet.
 
Maria dömdes därför ensam till 10 daler silvermynt i böter, men kunde inte betala varför rätten omvandlade böterna till antingen 14 dagars fängelse, eller också att hon skulle få avtjäna böterna genom arbete för kyrkans räkning.
 
Bokh. Asp förnekade alltså att han var far till Karl Rosander, och alla som en gång kände till om han verkligen var fadern är ju döda sedan länge, så något slutgiltigt bevis på vem som var far till Karl lär vi aldrig få, men var och en kan ju dra sina egna slutsatser...
 
MVH
 
Erik Kuoksu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna