ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Rising  (läst 1008 gånger)

2018-11-07, 15:03
läst 1008 gånger

Utloggad Lotta Gärdin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-05-18, 20:09
    • Visa profil
Skulle vilja veta om någon kan berätta något om en Petter Rising död 17 juni 1812 i St Olai, söker en far till en anfader men går bet på att på något sätt bekräfta det, isf skulle modern kunna vara Inga Persdotter f 1778. Tacksam för hjälp. :) Mvh/ Lotta

2018-11-08, 20:29
Svar #1

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Hej Lotta,

Skomakare Petter Rising med hustru Brita Adamsdotter och fosterdotter Anna Sophia inflyttad till st Olai församling 28:e oktober 1811.
(se bild nedan)

Familjen finns även i Kullerstad AI:3 sidan 246 och sidan 238
Innan 1809 finns paret i Kimstad  AI.1 sid 179.

Petter är född i Kullerstad 25:e maj 1775 (döpt 28:e maj) och hans far är skomakare Johan och modern heter Elin Persdotter (CI:2 sid 206).

Petter Rising (nu med titeln brandvakt) dör 1812, 37 år gammal (St Olai CI:8 sidan 228)


Med Vänlig Hälsning
Mats

2018-11-13, 13:28
Svar #2

Utloggad Lotta Gärdin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-05-18, 20:09
    • Visa profil
Tack Mats, tyvärr tror jag inte att det är rätt Rising, jag har en knut att lösa som jag inte hittar svar på, min anfader Jonas(Johan) Fredrik Pettersson föds 14 okt 1812 av en Änkefru Inga Persdotter, i nov dör en Inga Persdotter och av vad jag kan tyda skulle hon varit hustru till Jon?? Rising, i husförhör 1814 i Wårdtornet finns min anfader som son till en Henrik Pettersson men ingen mor finns med, så jag får inget sammanhang i detta, kan det varit så att både mor o far är döda så denne Henrik tagis sig an J F Pettersson???????Många frågetecken. / Lotta

2018-11-13, 20:38
Svar #3

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Hej igen,

Jag har tittat flera timmar nu och jag förstår att du kört fast.

Jag kan bara gissa att den Inga Persdotter som gifter sig i St Olai församling 14:e juni 1812 med Peter Enström är samma person som är modern och som  senare dör på hösten som änka. Jag hittar inga dödsuppgifter på Peter Enström och det är konstigt. Peter Enström kan vara pappa trots att Inga är gravid vid vigseldatumet.

Pigan Inga Persdotter flyttar in till Norrköping från Kvillinge och gården Torshag 1808.

Ett gott råd är att leta på Henrik Persson. Han borde ha någon anknytning eftersom han tar hand om din anfader; den mycket unga grabben Jonas Fredric!

Tyvärr så har prästen i St Olai slarvat. Det fattas ganska ofta uppgifter i in- och utflyttningslängden.

Du får kolla vidare!

Mats

2018-11-13, 21:04
Svar #4

Utloggad Lotta Gärdin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-05-18, 20:09
    • Visa profil
Tack Mats för ditt engagemang, ja jag funderade också på denne Peter Engström om han kunde vara fadern, kruxet var just att jag inte hittade han som avliden. Men jag ska som du säger titta lite mer på Henrik Pettersson och se om jag kan räkna ut nån koppling. Men frågan som står kvar är om den Inga som avlider i nov, varför hon kopplas till en Rising.???? Men tack igen för hjälp av dig.💐/ Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna