ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sköttegården, Ödsmål  (läst 389 gånger)

2018-11-04, 20:17
läst 389 gånger

Utloggad Carina Colebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 23:57
    • Visa profil
Hej!


Jag är på jakt efter en okänd fader och har då till slut hittat/fått namnet Gustaf Andersson. Detta namn återfinner jag som en av sönerna på Sköttegården, född 1888-10-10. Detta namn kan passa i tiden med barnets födelse och den tid då barnets mor arbetade på gården.


Jag kan följa Gustaf Birger Andersson fram till 1923 men sedan försvinner han för mig och fr o m folkräkningen 1930 står han som kvarstående obefintlig. Vad har hänt under tiden? Jag tror att han emigrerade till Kanada i mars 1924. Kan det stämma? Kom han fram till Halifax? Kan man hitta honom i något register där?


Han har en dotter, Märta Linnéa f 1917-06-27, tillsammans med pigan/tjänarinnan Elin Maria Nilsson från Gillberga, Värmland. De gifte sig och flyttade ihop alla tre 1917-12-21. Elin Maria dog dock redan 1918-09-25. Därefter fick flickan ett fosterhem och Gustav flyttade tillbaka till Sköttegården.


Det står också i böckerna att Gustav varit sjöman och att hans värnpliktsförhållande var "F 267 207/08 Göteborgs Sjömanshus". Vad betyder det? Han blev avförd därifrån 1/1 1923. Vad innebär det?


När dog Gustaf Birger Andersson och var?


Finns det någon som kan hjälpa mig med ovanstående funderingar?


Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna